Followers

Saturday, October 18, 2014

Damailah Ayah Di Sana....

DAMAILAH AYAH DI SANA.....

sakitnya menanggung rindu....Damailah ayah di sana.......


23 Julai 2013...
Sewaktu dalam perjalanan pulang dari sekolah...terdengar bunyi siren ambulan...serentak itu sebuah ambulan meluncur laju di lorong sebelah...diikuti dgn dua buah kereta mengekori rapat...

Dalam hati berbisik...Ya Allah Kau permudahkanlah urusan keluarga itu...tabahkan hati mereka andai kehilangan org tersayang di saat Syawal hampir menjelma....

3.00 petang...
Berada di depan laptop sebab sebok nak tgk penyata gaji...buka maybank 2u...alhamdulillah duit tuntutan vistula ayah dah dapat...Alhamdulillah penat lelah turun naik JPN selama tiga minggu berturut2 akibat tuntutan bayaran rawatan dialisis ayah yg bermasalah...dan selama tiga minggu jugalah sentiasa menghubungi ayah untuk update....dan saya sgt2 bersyukur tntg itu....sewaktu saya beritahu ayah In Shaa Allah tuntutan vistula ayah akan dapat duitnya sblum raya...terdengar esakan kecil di hujung talian...ayah agak sensitif dua tiga minggu kblakangan ini....dan saya segera call mak maklumkan...mak syukur sgt...mak demam...mak beritahu ayah pun demam tapi dah baik...ayah pergi dialisis....

5.oo petang....
Iman bangun tidur...saya sedang sebok di dapur menyediakan bahan utk memasak berbuka..cadangan menu hari ini...Ayam Goreng KFC...Iman yg biasanya tak mengamuk bangun tidur...mula menangis tanpa sebab...menghentak2 muka ke lantai...diberikan susu tak mahu...diberikan roti dibalingnya...diletak di kereta...sengaja dia jatuhkan badan...Subhanallah apa kena anak ini...tak pernah dia mengamuk tanpa sebab begini....

5.15 petang...
Sedang bersiap utk ambik anak2 pulang dari SK KAFA...adik yg duduk di Bangi call...pelik juga...jarang adik ni telefon siang hari...sbb dia jarang call time kerja...Bila diangkat...dalam suara yg tertahan..dia maklumkan...ayah tenat...skrg sedang dimasukkan tiub...

Tergamam saya seketika...jantung berdegup kencang dgn berita yg diterima...terus menghubungi adik yg memang menjaga ayah selama ini...menghantar ayah saban minggu utk dialisis...dan dialah yg paling rapat dgn ayah...dan dialah yg paling arif dgn kesihatan ayah....

Terdengar esak tangis di hujung talian...

" AYAH DAH TAK DE.....JANTUNG AYAH STOP TIBA-TIBA...BALIKLAH..SEKARANG KAT HOSPITAL MUADZAM."

Allahu Akbar...bagai bom jangka yg meletop....dalam esak tangis Iman yg menggila...saya terduduk..badan menggigil...bagai tidak percaya dgn apa yg di dengar...jauh di dasar hati...mahukan ianya biarlah hanya mimpi...bukan realiti...tiada air mata yg keluar...saya kaku seketika....

Call mak...terdengar esakan halus di hujung talian...mak dalam perjalanan ke Hospital Muadzam....Tabahlah duhai bondaku....

Dalam kekuatan yg seakan hilang...saya gagahkan diri juga umtuk memandu mengambil anak2 pulang...saya hanya diam sepanjang perjalanan...seboleh mungkin mengawal emosi...sementara Iman masih dalam esakan...tahulah saya anak itu telah dapat merasanya terlebih dahulu....sampai di rumah saya memberitahu anak2 atuk mereka telah tiada...dan kita harus bergerak secepat mungkin sebelum hari gelap...kerna saya sendiri tidak pasti mampukah saya memandu pada waktu gelap....namun demi ayah...saya gagahkan jua....tambah sayu bila Anis dan Mira menangis berpelukan sambil bertanya...kenapa Atuk dah tak de...Allahu akbar....

2 comments:

shaliza said...

Innalillah...salam Takziah Kak. Lama menunggu post akak...Rasa rindu jugak dengan Iman. Saya doakan akak lagi kuat & tabah untuk rasa kehilangan itu...Al-Fatihah

shaliza said...

Salam Takziah kak..innalillah.