Followers

Monday, April 9, 2012

UMI SANGAT TAKUTTT.....


Takuttt...teramat sangat...
Itulah yang mampu umi gambarkan....
Dengan keadaan Iman semalam...



Umi pulang ke Keratong menghantar GL untuk ayah yang ditahan
 di wad Hospital Muadzam Shah....
Ayah semput dan darah tinggi ayah naik mendadak...

Iman pada hari Sabtu...saat umi pulang ke Keratong...
Sihat seperti biasa
cuma selsema sedikit jer...
Namun tiada hingus yg meleleh...

Namun pada malam Ahad...
Iman batuk teruk...
Nafasnya turun naik...
Namun setelah dua kali muntah 
yg hanya mengeluarkan kahak Iman kembali tidur lena...

Umi risau sebab semua ubatan athsma Iman telah doktor berhentikan...
Iman bebas athsma...
Dan tidak perlu lagi memakai ubat-ubat ini setiap hari...


Siang Ahad...
Iman kembali sihat dan aktif bermain...
Sempat umi membuat stimulasi berdiri di reverse walker 
seperti yg disarankan oleh doc rehab HSI...

Pukul 430 petang...
Badan Iman panas...dia demam..
Umi membuat keputusan untuk segera pulang ke Segamat...

Pukul 515 petang umi bergerak dari rumah mak...
Awan gelap di langit...Tanda nak hujan...
Hati risau dan berdoa Iman baik-baik saje dalam perjalanan...

Sampai ke Segamat dalam pukul 630 petang...hujan lebat...
Iman yang merengek sepanjang perjalanan...
mula menangis kuat...
Tidak selesa...
Dan batuknya mula kembali...

Umi yg agak tertekan...
memandu di dalam hujan...
ditambah risau dgn keadaan Iman..
terus membuat keputusan untuk ke Klinik Utama...
klinik yg biasa kami pergi...
Sampai di depan klinik...
Nafas Iman mula tercungap-cungap....
Ya Allah takutnya umi...

Subhanallah...klinik tutup...
Umi terlupa langsung hari ni hari Ahad...
Umi undur kereta...
Klinik Sentral yg agak berhampiran dgn Klinik Utama kami tuju...
Ya Allah juga tutup...
Saat tu Iman dah menangis kuat...
Jam dah hampir 7 malam...
Hujan masih membasahi bumi Segamat...
Begitu juga pipi umi...
yg dah basah dgn air mata...
Sungguh saat itu umi terkenangkan Kuala Lumpur...

Umi patah balik ke Bandar Atas...
Klinik Zohar pula umi tuju...
Alhamdulillah klinik buka...
Susah payah umi bawa Iman turun...
dalam renyai hujan...
Saat itu Iman muntah...
Lendir kahak keluar dari kerongkongnya...
nampak nafasnya sedikit lega...

Subhanallah...tertera di kaunter...
 6 hingga 8 malam...
Doktor rehat...
Untuk menunggu mana mungkin...
lagi sejam...
Bergegas umi masuk ke kereta semula...
Dalam kepala hanya ada Klinik Mahkota yg ada sejarah pahit merawat Iman...
Doktor Lokum yg agak sambil lewa...

Pukul 1 pagi umi bawa Iman yg sukar bernafas ke situ...
Tetapi doktor kata Iman tak apa-apa..
sebaliknya umi dimarah ganggu Iman tidur...
Walhal Iman langsung tak leh pejam mata...
Esoknya Iman dimasukkan ke wad..
Jangkitan kuman dalam paru-paru...

Dalam perjalanan ke situ...
Umi ternampak Klinik Rama...
 "Open..."
Umi nekad singgah...
Walaupun umi tak pernah menjejakkan kaki ke situ...
Sampai ke kaunter...
terus umi khabarkan...anak saya lelah...
Segera Umi dan Iman diarah masuk ke bilik belakang...
Doktor periksa dada Iman...
Paru-paru Iman kedua-dua belah dipenuhi kahak...
Nabulizer diberikan...
Kak Long dan Mira terpaksa duduk di ruang menunggu...

Syukur Ya Allah...

Selesai nabulizer sekali lagi Iman muntah...
Nampak nafasnya sedikit reda...

Doktor memanggil umi masukke bilik rawatan...
Untuk memeriksa paru-paru Iman...
Nampak sedikit ok...
Sementara menunggu ubat...
Umi dipagut risau...
Duit di dompet hanya ada RM60...
Bimbang tak cukup...
Umi tak tahu rate harga ubat klinik Rama...
Campur nabulizer lagi...

Saat nama Iman dipanggil dan saat ingin membayar...
Terkedu umi...

" Tak perlu bayar kak...Doktor kata percuma..."

Hampir terduduk umi...
Dua tiga kali umi bertanya untuk kepastian...

Subhanallah...Syukur....

11 comments:

Siti_btp said...

Rezeki anak istimewa selalu ada!
Samalah dgn penyedut inhaler Faiz..
Faiz umur dah 12 thn Asma juga ,masa kecil keluar masuk hospital..

Baru2 ni 5 hari berturut ke klinik sedut nabulizer..
Elok muntah kahak byk keluar sebab anak Syurga ni tak pandai berkahak..
Biar penat asal anak selamat..Asma memang menakutkan..Sebenarnya akak pun ada asma!!mcm2 penyakitkan sabar je lah...

Pnut said...

bergenang air mata akak baca entry ni.. klinik rama? doktornya india kah??

baik hati dia kalau begitu, moga murah rezeki dia, boleh bantu orang lain pulak

shaliza said...

Subhanallah...Allah Maha Mengetahui kak..syukur bertemu dengan doktor yang berjiwa luhur.
So Iman macamana sekarang? Semoga bertambah baik.

Lynn said...

Rezeki Iman kak...alhamdulillah...

Amiizaa2001 said...

alhamdullilah.....

sayunya saya baca kak...:(
semoga iman dalam lindungannya, amin.

ummufathi said...

alhamdulillah..ada insan mulia nk tolong akak dan iman..alhamdulillah..terharu sgt baca cerita iman kali ni..moga iman cepat sembuh ye sayang..

ct-sue said...

Alhamdulillah.......semoga Iman terus sihat..akak pun terus kuat.....Allah pasti memberi kemudahan kepada hambaNya yang bersabar dengan ujianNya....

anitadiana said...

alhamdulilah ..semoga iman cepat sembuh..dan umi tetap terus kuat demi anak-anak..kak ita kagum umi boleh memandu dengan jiwa yg kacau..kalu kak ita tak tahu nak ckp mcm ne...

Mama Iman said...

ya Allah...menitik air mata saya membacanya. Allah Maha Mengetahui kak...

Noina said...

kak..bergenang air mata saya kak...rezeki iman.. :) Allah permudahkan lagi urusan akak..Moga Allah terus permudahkan lagi urusan akak..Amin...*hugs*

safrinz said...

semoga Allah sentiasa melindungi akak dan anak anak .. menitik air mata saya membaca kisah akak ..tahniah sebab akak berjaya menjadi seorang ibu yg tabah dan kuat ..