Followers

Wednesday, February 29, 2012

1 MAC 2010 - 2 TAHUN SUDAH BERLALU


Salam siaran pembaca KerikilKehidupan....
Selamat bersua kembali...



Tempat terlerainya sebuah cinta....

Jam sudah menunjukkan angka 1230 malam..
Saya merenung nombor 1 Mac yg tertera di dada laptop...
Apa kena dgn tarikh itu yer? Seolah-olah tarikh itu penting buat saya...tarikh lahir seseorangkah?

Subhanallah saya sungguh lupa dengan tarikh keramat itu...titik hitam itu....
Sungguh saya hampir terlupa...
Sudah terpadamkah sejarah pahit itu dari hati saya....

1 MAC 2010

Usai solat Subuh...saya berteleku lama di tikar sejadah...mencari kekuatan...mencari ketenangan...
Berdoa agar saya diberi ketenangan sebaik mungkin...
Agar jiwa saya redha dan pasrah...
Hari ini hari penentuan...
Perjuangan saya hampir 6 bulan akan berakhir pada hari ini...
Bukan sedikit air mata yang tumpah...bukan sedikit derita yang menjengah...
Namun biarlah segalanya ternoktah di sini...hari ini....

Bahu saya dicuit seseorang...lembut...
Saya berpaling...wajah sahabat karib saya terpampang di ruang mata...
Terima kasih kerana menumpangkan saya bermalam di rumahnya...

" Tabahkan hatimu Nani...Bergantunglah hanya dengan tali Allah...Kita merancang, Namun Allah adalah perancang yang terbaik buat kita"...tulus sekali suaranya menusuk ke jiwa saya...

Pukul 7 pagi kami bersiap...memandangkan hari sekolah dia hanya menghantar saya ke bus stand...sebelum berpisah...dia mengenggam erat tangan saya...

" Kau kuat Nanie...kau mampu hadapinya....Zikir banyak2 dan serahkan dirimu hanya pada Allah"

Pautan tangan kami terlerai...saya turun dari keretanya menuju ke bus stand bersama sebuah beg balik kampung....Sebentar lagi saya akan diambil oleh seseorang yg juga rakan baik saya, dia akan menghantar saya ke tempat perhitungan...Mahkamah Rendah Syariah Hulu Langat....

Sewaktu kereta kawan baik saya itu berlalu meninggalkan perkarangan mahkamah, dia tidak dapat menemani saya kerana bekerja...perasaan saya bercampur baur...saya melangkah longlai menuju pintu mahkamah yang baru sahaja dibuka...bersama beg di tangan...Agak janggal mungkin saya di mata orang, mengapa perlu hadir ke mahkamah dengan beg balik kampung....kerna selepas perbicaraan selesai...saya akan terus pulang ke rumah orang tua saya...3 permata hati saya yg tidak tahu apa tujuan saya ke Kuala Lumpur menunggu saya dengan setia...Mereka masih mentah untuk tahu dan faham apa ertinya sebuah perceraian...

Mahkamah masih lengang kerana perbicaran hanya akan bermula pada pukul 9 pagi...saya melangkah masuk dan meminta izin kepada mak cik cleaner utk menyimpan beg di bawah meja...dia kehairanan bertanya saya...

"Anak sorang je?" soalnya ramah....
" Ye mak cik..." soal saya ringkas....
" Anak sabar yer.." luah mak cik tu seolah-olah dapat menebak gelora hebat di danau hati saya....

Pukul 815...kaunter pendaftaran dibuka...saya orang pertama yang mendaftar untuk menghadiri sidang perbicaran pada hari itu...semasa saya mendaftar, alangkah terkejutnya saya apabila diberitahu hakim yang akan mengadili kes saya adalan Tuan Nik Asrul Nizam...

Subhanallah...rakan sekuliah saya...dan rakan sepejabat saya sewaktu kami sama-sama SSL ( Skim Sangkutan dan Latihan ) di JKSM Putrajaya...sudah bergelar Hakim Mahkamah Syariah rupanya sahabat saya itu...

Malunya saya...hari ini saya akan diadili oleh orang yg kenal siapa saya...dan pernah hadir ke jamuan sempena pernikahan kami...hari ini dia menjadi saksi saat saya diceraikan..

Selesai mendaftar, saya meminta izin untuk masuk ke kamar mahkamah...di tangan saya tergenggam erat kitab ma'surat dan fail yang mengandungi surat saman dan perjanjian penyelesaian juga sekping gambar tiga permata hati saya....Kamar mahkamah yang hening itu meruntun jiwa saya...di saat-saat terakhir saya bergelar seorang isteri...saya memilih bangku yang paling sudut...suasana sunyi dan bungkam...saya membaca helaian demi helaian maksurat dengan suara yg bergema di dalam hati..dalam kesyahduan itu satu persatu air mata saya gugur membasahi ma'surat itu...Hancurnya jiwa saya...luluhnya hati saya tidak mampu saya gambarkan dengan kata-kata...Perkahwinan yang dibina hampir 8 tahun lamanya bakal berkubur hari ini....Tiada lagi rasa cinta dan kasih sayang...berganti dengan rasa dendam dan benci....kekejaman demi kekejaman yang berlaku membutakan mata dan hati saya untuk menerima dia kembali...saya nekad memohon cerai...dan atas sebab itulah saya berada di mahkamah hari ini....

Jam tepat pukul 9 pagi...
Kamar mahkamah dipenuhi dengan pasangan-pasangan yg akan dibicarakan hari ini...Persidangan terbuka...Kelibat si dia muncul bersama ibu-bapanya...penyokong kuatnya yg tak mahu mendengar penjelasan saya...yang tak mahu membela saya....yang menerima bulat2 kata anaknya tanpa pertimbangan yg waras....Hari ini mereka bukan lagi ibu bapa mertua saya...sebentar lagi hubungan itu akan putus...

Saya mengenggam erat ma'surat kecil itu...di bibir saya tidak putus2 menyebut Allah...Allah...
Memohon diberi ketenangan berganda...
Saya tahu bergegar tiang arasy tatkala cerai dilafazkan...namun inilah pilihan saya...
Cukuplah derita yang saya tanggung sekian lama...

Selesai tiga kes berlalu...sampailah saat kami dipanggil ke hadapan hakim...Berjalan beriringan berdua menjadi perkara asing buat saya, membuat saya kekok...entah bagaimana perasaan aneh itu muncul...yang pasti saya tidak mahu dekat dengan lelaki itu...dirinya terlalu asing buat saya...dia bukan lelaki yg saya kenal 8 tahun dulu...dia bukan lagi suami saya...kecurangannya tak mampu saya maafkan...

Persidangan bermula....saya sudah lupa apa yg dibacakan...saya cuma ingat saya terlalu malu untuk mengangkat muka berhadapan dengan hakim yang saya kenal orangnya...kulit muka tebal seinci rasanya...tak tertahan menanggung malu....yang saya cuma ingat...saya mendengar nada suara yang bergetar...nada suara yang nekad...

" Dengan lafaz bismillah...saya menceraikan isteri saya Rosnani binti Mat Ali dengan talak satu....!"

Alhamdulillah...tiada setitis pun air mata yang gugur tatkala talak itu dilafazkan...Alhamdulillah juga kerana saya berada di dalam situasi yang cukup tenang saat perbicaraan...

Berakhir sudah sebuah derita...berakhir sudah sebuah perjuangan....runtuh sudah sebuah cinta....

Saya sampai ke rumah dengan bas ekspres Mara Liner pada jam 5 petang...

Turun dari bas saya meluru memeluk ketiga-tiga anak saya...ketiga-tiga permata hati saya...
Saat itulah barulah air mata saya bercucuran...

" Maafkan umi anak-anakku...maafkan umi...."



Kalianlah kekuatan umi dari dulu, kini dan selamanya...

Biarlah orang mengatakan kita tidak bahagia...
Namun umi akan berkorban apa sahaja untuk memastikan kalian tidak pernah merasa kurang apa-apa dengan perpisahan ini....

Umi sayangggg kalian...!!!!


Gambar terakhir kita sebagai sebuah sekeluarga..
Di saat ini hatimu telah dihuni insan lain...
2 minggu sebelum segalanya terbongkar....

Sebelum segalanya musnah....


Friday, February 17, 2012

KEJAMMMM....


KEJAMMM....


Kereta Grand Livina Hitam kebanggaanmu...
Yang nama penjaminnya org yang kau aniaya....
yg dah tak de ikatan apa dgnmu...
Namun tanpa malu...
kau masih mahu menggunakan namaku...

Kau sungguh kejamm...

Kejam memperlakukan aku sedemikian...
Yer sedari dulu lagi kau kejam...
Tapi kini akau lebih kejammm...

Dua tahun aku bagi kau masa...
Dua tahun juga kau tabur janji2 kosong...

Alasan pertama...
Tiada yg sudi menjadi garento gantian...
Bila kau berkahwin...dah ada yg sudi...
Kau masih terus diam....

Masa terus berlalu...
Lagi sekali kau berjanji untuk menukar nama...
Bila ku suarakan untuk membuat pinjaman...
Demi membeli standing frame dan walking aid Iman...
Yang harganya ribu-riban...
Lagi sekali kau bermain janji...

Kau janjikan keretamu akan dijual...
dijual kepada isteri barumu sendiri...
Maybank KL mengesahkan hal tersebut...
Dan di saat akhir, tatkala pinjaman diluluskan sebanyak 55k..
Yang kau harapkan dapat full loan 60k...
( ada ke beli keter second dapat full loan??)
Sekali lagi kau batalkan pinjaman...
dengan alasan kau tiada duit utk membayar wang beza sebanyak 5k...
dan yang paling mengharukan...
duit tu kau minta pada aku..
Yang tak pakai kereta tersebut...
yang tak naik kereta tersebut...
dan yg tak dapat manfaat apa-pun dari kereta tersebut...
kecuali air mata dan nista...

dan saat itulah kau melafazkan...

" IMAN BUKAN TANGGUNGJAWAB SAYA..."

Bergegar jantungku...bercucuran air mataku...
Dan semenjak itu aku tak mengharapkan apa-apa dari kau 
untuk memulihkan Iman...
Biarlah kubesarkan dia dengan tanganku...
walaupun kau mengaku memberinya 200 sebulan...
Yg hanya cukup untuk lampin pakai buang dan susu sustagennya sahaja...

Setahun berlalu...janji tinggal janji...

Kini sekali lagi aku mohon untuk kau gugurkan namaku...
Untuk aku membuat pinjaman..
Demi sebuah NYAWA...
yer nyawa ayahku...
Yang menghidap RENAL FAILURE END STAGE...
( BUAH PINGGANG KRONIK STAGE AKHIR )



Bayangkan jika lelaki yang terlantar ini abahmu...
adakah kau akan membiarkan dia "pergi"
tanpa berbuat apa-apa....

Tanpa hati...
sekali lagi kau bertindak kejam...
Kau kata...kau hanya akan tunggu..
Namaku sebagai penjamin kereta kau tidak memberi masalah...
Yg salah pihak bank...
atau aku yg tak layak mohon pinjaman...

Adakah kau mahu tunggu ayahku pergi dulu...???

atau balasan tuhan turun pada kau...
sebab tak habis2 menganaiaya aku...

Sungguh kau memang tak mengenang budi.....

aku tak minta banyak...

Cuma PULANGKAN HAK AKU...!!!!
GUGURKAN NAMAKU SEBAGAI PENJAMIN KERETAMU...
ITU SAHAJA....



Kau bersama orang kuatmu...adikmu yang sentiasa di belakangmu...
dan adik iparmu yang menyokongmu tanpa jemu...
dan pasti mereka berdua ini akan mengamuk...
bila sahaja entry ini dipublishkan...
Yer aku sengaja mencoret di sini...
kerna aku tahu kau akan membaca coretanku ini...
Walaupun beribu kali kau memberi amaran...

Aku tahu kau sedang bergembira...
sedang berbahagia...
Menunggu kelahiran cahaya mata pertamamu...
Bersama dia...
tapi kau jangan lupa...
kau sedang membina bahagia di atas...
penderitaan dan air mata orang lain.....

Kalau kawan2 pembaca jumpa si Dia ni kat ampang...
tolong bagitahu dia...
pulangkan hak saya....
itu sahaja....


Monday, February 13, 2012

KERINGKAH SUDAH AIR MATA????




Maaf....
Ku tak bisa menangis lagi...

Maaf juga...
Hatiku keras...hatiku dingin.....

Seribu dugaan yang mendatang...
Buat aku semakin teguh berdiri...
semakin tegap menongkah arus....

Ramai yang bertanya...
Dari mana ketabahan itu datang????
Dari mana kekuatan itu datang????

Sungguh....
Segalanya hanya dari DIA...
Pinjamannya....
DIA menjadikan aku kuat...
DIA menjadikan aku lebih optimis dan bersikap terbuka...
DIA menjadikan aku seorang yg tidak cepat melatah...
Dengan asakan ujian....

Kerna aku yakin...
Di sebalik lebat hujan...
Pasti ada sinar mentari...
Yang bahang menyinar...

Kadangkala...aku terfikir...
Keringkah sudah air mataku...???
Membuatkan aku tidak mampu menangis lagi...
Membuatkan aku redha dengan peta hidup ini.....

Terima kasih Allah....
Menjadikan aku insan yang lebih kuat dan tabah...
dari aku dahulu.....















Tuesday, February 7, 2012

TERIMA KASIH ALLAH....

TERIMA KASIH ALLAH....


Iman dah boleh mengengsot sedikit...alhamdulillah....

UMI TAK MINTA BANYAK...

CUKUPLAH PUTERA KESAYANGAN UMI INI
MEMBESAR DENGAN SIHAT...

BIARLAH TIDAK SEMPURNA...
NAMUN SEDIKIT KEMAJUAN...
CUKUP MEMBUAT UMI GEMBIRA....

DALAM HATI ADA TAMAN...
WALAUPUN SELALU DISIRAM HUJAN...

DALAM HATI ADA BAHAGIA...
BIARPUN HIDUP ADA YG KURANG....

Sunday, February 5, 2012

BETTER LATE THAN NEVER....


Hanya ucapan syukur...syukur Ya Allah...
Yg mampu umi panjatkan....
Syukur kerana umi dipertemukan dgn group 
Super Mum and Super Dad - Unconditional Love...

Byk manfaat yg umi perolehi dari group ni....
dan yg terbaru umi berpeluang dgn izin Allah ke Shams Terapi Centre....
Plaza Pekeliling, Kuala Lumpur

Entah dari mana kekuatan yg datang...
Walaupun penat setelah 3 hari perjalanan ke kelantan...
umi redah jua...

Dan 26 Jan...umi berjaya juga membawa Iman
 menjejakkan kaki ke situ...
Setelah hampir dua jam sesat di bandaraya Kuala Lumpur...
Alhamdulillah dgn bantuan Noina Ali...Mama Nabila...
umi berjaya juga sampai....


hehe cute gambar ni kan...Iman tgh pujuk Bella nangis...
tak tahu lepas tu, turn iman melalak lagi teruk....

Setibanya umi di bangunan Plaza Pekeliling tu...
umi agak terkejut sbnarnya...
sebab tempat Sham Terapi Centre tu bersebelahan je dgn bekas tempat ofis abi Iman...
umi pernah jugalah ke situ beberapa tahun yg lepas...
itupun tunggu dalam kereta jer...
huhu...manalah umi ingat jalan....

Ada sedikit ralat dalam hati...
Kalaulah umi tahu tempat ni sejak dulu...
Masa umi masih menetap di Bangi...Rasanya umi blh selang selikan 
dgn rawatan di The Tole....
sebab bila tanya doc sham...dia dah 20 tahun buka tempat ni...
Sekarang bila dah jauh mcm ni...
Byk perkara yg perlukan difikirkan...

Huhu...umi positifkan diri...

Kita merancang, namun perancangan Allah yg terbaik buat kita.....

Hasil rawatan terapi di Doc Sham tu...
Iman dapat beberapa homework yg perlu umi buat kat rumah....
Antara yg paling penting...stimulate otak Iman untk Bearing weight...
Iman tak tahu nak guna tangan utk tahan berat badan...sebab tu dia asyik bengkokkan tangan...
Dan itu bahaya...bimbang tgnnya semakin mengeras....

Iman kena byk latih tekan tgn antaranya dgn aktiviti tendang bola durian yg besar ni...
Doc Sham ada jual...harganya RM180...
huhu umi tak mampu...
Masa balik...Cik Mi singgah nilai nak cari barang dia...
Umi ternampak bola ni...
bila ditanya harganya RM25...apalagi umi terus beli...


relax jap...thanks kak long...rajin tlg umi....


Umi juga sedang dalam proses menyiapkan Hand Gaitar Iman nih...
Nak gi cari kain corak kartun dan velcro....
Maklumlah tgn umi ni dua jer...
so bila tgn Iman dah tegak pakai Hand Gaitar ni...
umi just pegang badan dia jer....
Tak perlu lagi pegang tangan....





Dan Alhamdulillah juga...
Kasut Iman yg ditempah pada bulan 12 tempohari
dah selamat sampai ke tangan umi...

Nampaknya inilah kasut raya Iman untuk 2 tahun ni...


Syukur padamu Ya Allah...
Atas keizinan ini...

Better Late Than Never....