Followers

Monday, October 31, 2011

BASIKAL OH BASIKAL....


Lihatlah aksi Iman bersama basikal-basikalnya...

Mak selalu marah umi...
mak kata rumah umi dah macam taska...penuh mainan...
basikal pun sampai 4 biji...
Huhu...ada reason napa umi beli basikal-basikal nih...
Sebab Iman selalu mengamuk bila tgk kakak-kakaknya naik basikal...
Dan lagi satu Iman ni suka merayap...dia blh menjulur dgn laju dan capai apa sahaja barang...
Pernah umi solat asar sekejap...
Minta Kak Long jagakan...
dek Kak Long leka menonton TV...usai umi solat, Iman dah berada di depan pintu bilik air...
So...dangerouse....
Iman juga pernah kerjakan rak pinggan mangkuk 
rak yg bawah sekali dgn hanya berbaring waktu umi mandi...
Jadi basikal ni langkah umi nak elakkan 
dia wat benda-benda yg bahaya..waktu mata umi tak der nak mengawasi dia....

Inilah basikal pertama yg umi beli buat Iman...masa ni Iman tak blh duduk lagi...
So posture belakang badannya sedikit membongkok....
Iman cukup seronok naik basikal ni...harganya RM80...setelah diskaun dapatlah RM60...



Tapi setelah setahun...kaki Iman makin panjang...
Iman dah tak leh naik basikal jni...
Dia lengoh nak bengkokkan kaki...

So umi belilah kereta ni pulak...
masa ni Iman tgh gila stereng...
Hajat hati nak beli yg eletrik tu....
Harganya RM300 paling murah...
Tapi setelah survey...rasanya tak berbaloi...Iman tak leh letak kaki kat bawah...
Jadi umi belilah kereta ni...RM70...harga asal RM90...
Guna duit bantuan banjir lagi...hahhaa...

Tapi masalah bila duk atas kereta ni...
Iman kerap terbalik...sebab dia kena kontrol kaki dan badan dia sekali...
So dia tak relaks...nak tolak ke belakang pun dia takut2...
Kak Long asyik merungut penat nak jaga Iman kalau atas kereta ni...huhu...




Akhirnya umi jumpa Smoby ni...di Juaimurah...
umi pun orderlah dari Kak Ina...
Harga mahal sikit...RM105...
Masa ni Iman dah boleh duduk tegak...
Dia suka buat wheely dgn kereta ni...undur bukan main laju...
Pusing stereng dah macam org bawak kereta betul huhu....
Yg penting umi boleh pakaikan hearing aid masa dia duk atas kereta ni....
Kereta ni pun tinggi sikit...so sesuai dgn kaki Iman yg panjang tuh....



And the latest...
Umi beli yg ini...
Dulu pernah nak beli...
Tapi masa tu kaki Iman belum sampai dan belakang badan dia belum tegak....
Harga asal RM160...sekali tawar dapat RM100...
sebab  basikal sebelum inipun umi beli di tempat yg sama...

Sebenarnya tujuan beli basikal ni lebih untuk terapi...
umi nak ikat kaki dan tangan Iman...
dan paksa kakinya mengayuh...
Fisio kat hospital pun ada naik basikal kan...

hahha...kejam tak umi...???




Dalam hati...umi tak perlu risau...
sebab ada anak saudara yg akan mewarisi 
basikal-basikal Iman ni...hehhe...

Basikal ohhh basikallll......

Daaa.....

Friday, October 28, 2011

MOGA DIPERMUDAHKAN JALAN INI....


Cakkk......
Rindu saya tak????


Salam siaran buat semua pembaca kerikil kehidupan....

Kali ni umi nak buat permintaan sikit...
Nak mintak pembaca semua doakan umi dan Iman...

Doakan umi dapat bertukar tempat mengajar ke Kuantan...
Result 14 nov...hati berdebar...

Dan dapat sekolahkan Iman di sini....


Umi dah pun call owner tempat ini...
Umi diminta membawa Iman...
sebab katanya umur 5 tahun dah agak lewat untuk memulakan terapi di situ...
Namun boleh dipertimbangkan....

Terima kasih kepada En. Bazari...
Ketua Jabatan Pend. Khas..
Jabatan Pelajaran Negeri Pahang...
yg sangat sudi membantu...
Memberikan umi alamat taska ini....
Walaupun Iman tak berjaya menempatkan diri ke 
sekolah Pend. Khas Indera Mahkota
En. Bazari sudi memberikan alternatif lain...
termasuk PDK...

Tetapi PDK pilihan terakhir..
Umi memerlukan tempat yg menawarkan jagaan dan terapi serentak...

Sekurang-kurangnya umi boleh bekerja dgn senang hati...
Biarlah terpaksa membayar yuran bulanan...
Umi rela....

Ya Allah...Makbulkanlah doa umi.....



Friday, October 21, 2011

KEHILANGAN....


Terkedu saya...
Terpana saya...
Dengan berita yg baru saya baca....
Hati saya sebak...
Berat sungguh ujian yg KAU timpakan kepadanya...
Berat lagi dari saya...

Saya juga pernah dikhabarkan bakal "kehilangan "...
Saya menangis dan mengongoi kesedihan...
Apabila membayangkan janin di dalam rahim saya bakal "pergi " sebaik dilahirkan...
Namun...Saya masih berpeluang melihat dan membelai anak saya...
Membesarkan dia walaupun dia "istimewa"
Walaupun dia " tidak serupa " dengan saya.....


Saya masih berpeluang mendengar suaranya...
Walaupun melihat lebam di wajahnya..hati saya pilu...
Anak saya lahir dengan kekurangan oksigen...
Menyebabkan otaknya cedera...
Menyebabkan dia dilabel OKU seumur hidupnya....

Tidak dapat saya bayangkan perasaan"nya"...
Tidak dapat saya gambarkan kepiluan yang terpaksa ditangung"nya "
Andai dia berada di depan mata...
Mahu saya memeluk erat tubuhnya...mendakapnya...

" Tabahkan hatimu dik...
Kak Long Sayang kamu..."

Walaupun saya tidak dikhabarkan sedikitpun...
Tak pe saya faham...
Siapa saya...
Hubungan keluarga itu telah putus....

Namun hati kecil saya berbisik...

" Semoga Allah memberi ketenangan dan kekuatan buatmu...."

Merasai sebuah kehilangan itu terlalu perit..
Apatah lagi kita kehilangan apa yg kita sayang...
Yg kita fikir akan menjadi milik kita selamanya...
Saya pernah juga kehilangan...berkali-kali....
Kehilangan yg sakitnya sukar diluah dgn kata-kata....
Yg pedihnya masih belum hilang hingga ke hari ini....


Kehilangan seorang suami yg saya sangka dapat menumpang kasihnya hingga ke mati...
Yg saya sangka menyayangi saya hingga ke syurga...
Namun...jodoh kami tidak panjang...
Saya redha dan saya akur dgn lukisan takdir ini...


Saya juga kehilangan mahligai indah yg saya beli dengan kudrat sendiri...
Yg saya sangka untuk membina keluarga bahagia di sini...
Namun rumah ini kini secara rasminya menjadi milik orang...
Walaupun bulanannya masih dibayar oleh saya...
Proses penyelesaian yg terlalu panjang
Karenah birokrasi yg merumitkan...


Kehilangan ini yg mungkin menjadi titik trauma dalam hidup saya...
Saya kehilangan hampir semua peralatan rumah dalam sekelip mata...
perit untuk dikenang...
dan saya serik untuk melaluinya sekali lagi....

Namun cukuplah dengan kehilangan demi kehilangan yg meruntun hati ini....

Saya tidak mahu kehilangan lagi....

Saya tidak mahu melaluinya lagi...

Kerna KEHILANGAN itu...

Sakitnya terasa sehingga kini...


Monday, October 17, 2011

TAK TERUCAP......



Sungguh...tak terucap dengan kata-kata...
Tak terhitung rasa syukur di hati ini...
Tak tergambar kegembiraan hati...
Menepis semua gelora rasa...
Menangkis segala duka yang tak jemu bertandang
selama ini......

Alhamdulillah...Alhamdulillah syukur...
Kasih Allah pada anak syurga ini tidak pernah berkurang...
Rahmatnya terus memayungi anak ini...
Permata hati umi....

Sungguh...air mata ini gugur...
Tatkala dikhabarkan oleh pakar audiologi...
Tahap pendengaran Iman semakin baik...
Alat pendengarannya diset bunyi yg paling minima....namun mampu membuat
Iman memahami arahan dengan mudah....

Dan jika latihan terapi berterusan...
Iman mungkin tidak perlu bergantung kepada alat pendengaran ini seumur hidupnya....

Terima kasih YA ALLAH....
Dalam sujud umi bersyukur......
Kau berikan umi ujian demi ujian...
Kau berikan umi kekuatan...

Dan umi tahu...
ujian-ujian yg tiba itu...
sebenarnya adalah peluang untuk umi menilai diri
Menilai kembali peta-peta hidup yg umi tinggalkan.....
Membuat umi sedar...
Hidup ini bukan hanya di dunia...
hidup ini menuju SYURGA abadi.....

Ameeennnn....



Wednesday, October 12, 2011

CERITA YANG SAMA....




UMI RINDUKAN DIA...
UMI RINDUKAN SENYUMANNYA...
GELAK TAWANYA...
KENYITAN MATANYA...
DAN SUARANYA YG HALUS MEMANGGIL...MAK...MAK...

UMI LEPASKAN IMAN PADA ATUK DAN NENEK..
ATUK NAK BAWAK IMAN BERUBAT...
DUA HARI BERTURUT-TURUT ATUK DAN NENEK BERULANG KE MUADZAM...
TERBIT JUGA RASA BERSALAH...
IMAN ANAK UMI TETAPI KENAPA UMI SUSAHKAN IBU BAPA UMI LAGI...
NAMUN UMI TERPAKSA MENCARI REZEKI...
IBU TUNGGAL SEPERTI UMI...
PERUT ANAK-ANAK PERLU UMI UTAMAKAN...

HASIL BERUBAT...
CERITA YG SAMA...YG DIKHABARKAN...
IMAN ANUGERAH ALLAH...
JAGALAH DIA SEBAIK MUNGKIN...
DIA BAKAL MEMBAWA REZEKI DAN KEBAHAGIAAN...
DAN KATA TERAKHIR MENYENTUH HATI UMI...

DAN...
MALANGLAH ORANG YANG MENINGGALKAN DIA...
MEMBUANG DIA...
SERTA MENGABAIKAN DIA....

TERKEDU MAK DAN AYAH...
BAGAIMANA USTAZ ITU TAHU...
 WALLAHUALAM...

SESUNGGUHNYA UMI REDHA DAN PASRAH....

Sunday, October 9, 2011

TAK PE...ALLAH ADA.....

Buntu...sesak...sebak....

Nafas dihela terasa berat....
Sayu....geramm...benci....

Sakit itu datang lagi...
Datang dgn kejam...datang tanpa mengenal hati...

Namun dek kerana sakit itu selalu datang...

Biarlah ia pergi...

Tak pe...Allah ada...
Andai Allah izinkan pasti ada jalannya....

Lakukanlah sesuka hatimu...namun jangan kau nafikan hak anak ini...
Tidak di dunia...di akhirat nanti anak ini akan menuntut haknya...

" Iman bukan tanggungjawab abang..."

Takkan mamapu kulupakan ayat ini seumur hidupku...andai bapa kandung menyatakan sedemikian apalagi yg diharap pada Wan, Aki, Pak Ngah, Pak Lang, Pak Ndak, Mak Teh dan Pak Cu...

Tak pe...Allah ada....Allah jaga kitakan sayang....
Andai lelaki itu tak rela berkorban RM5K...umi sanggup korbankan segalanya untuk mu sayang....

Ingatlah...janji-janji Allah itu benar....


Kita akan terus berjuang...untuk gugurkan nama umi...

dari menjadi penjamin kereta ini....

Nissan Grand Livina 2011.01

Terima kasih kerana masih berkeras mahu menggunakan nama umi untuk 6 tahun lagi...

Menyekat peluang umi untuk membuat pinjaman...

Tak pe...Allah ada....

Sunday, October 2, 2011

KALI NI UMI BENAR-BENAR SAKIT....


Jujur umi katakan...
Umi dah lama tidak sakit seteruk ini...
Semenjak dapat Iman..
Demam jarang hinggap di tubuh umi...
Semenjak bergelar ibu tunggal pulak...
Seingat umi sekali je umi sakit teruk...
kena gastrik masa puasa tahun lepas...
Kalau sakit-sakit kepala tu biasalah..
Terutama tika umi tak cukup tidur...

Namun kali ni ujian sungguh buat umi....
Hingga saat entry ini ditulis...umi masih belum sihat sepenuhnya...
3 hari umi diserang migrain...
Sakit di bahagian kelopak mata...berdenyut2...sampai nak sujud masa solat pun..
rasa macam nak nangis...
Batuk masih belum hilang...
dan kdgkala umi takut nak batuk...sebab sakitnya sampai ke kepala...
Ke klinik sudah dua kali...dan kali kedua umi dibekalkan antibiotik yg lebih kuat...

Umi harap sangat umi segera sembuh...
Umi kesian kat anak-anak umi...
cuti terpaksa terperuk di rumah...
umi tak larat nak drive...
kepala berpinar-pinar....