Followers

Sunday, August 28, 2011

2 HARI 1 MALAM DI KUANTAN.....


 Salam siaran semua...
Ketemu lagi kita...

Peristiwa 26 Ramadhan...umi, anak-anak dan kedua org tua umi menuju ke Kuantan...Tujuannnya nak ambik adik bongsu umi yg baru pulang dari UITM Perak...dia naik bas terus ke Kuantan...

Dan kami mengambil kesempatan untuk berbuka di Padang MPK 2 Kuantan...
Ramai betul orang...First time umi sampai ke Pasar Ramadhan org berpusu-pusu membeli makanan...makanan pun tak nampak...Kami mengambil keputusan untuk membawa nasi, jadi hanya membeli lauk pauk sahaja...harganya tidaklah terlalu mahal...sebab rasanya kalau nak dapatkan nasi bungkus memanglah agak sukar...untuk dapatkan sebungkus nasi ayam pun perlu beratur panjang...hurm...meriah sungguh....

Kita layan pic ok....


Iman yg dah berbuka awal...hehe...makan roti


Atuk yang sentiasa di sisi...cucu kesayangan atuk nih...ditemani ucu...


Ucu bersama Kak Long...peace...


Ramainya orang...meriah sungguh....

Setelah berbuka puasa, kami bergegas pulang ke rumah adik...nak solat maghrib...mulanya nak solat di masjid tetapi mengenangkan Iman...hasrat dibatalkan...selesai solat dan berehat sebentar kami menuju pula ke Eskpo Raya di Terminal Kuantan...masa ni Iman, Kak Long, nenek dan atok tak ikut...Kak Long tak larat katanya....letih puasa agaknya...

Pukul 930 malam kami sampai ke Mydin...punyalah ramai orang...Sbnrnya umi dah siapkan kelengkapan anak-anak...saja nak ikut...nak tgk suasana org Kuantan shopping raya...lagi satu nak mengenang memori masa anak dara dulu...Umi pernah duduk 3 tahun di Kuantan...kerja cikgu ABIm dan umi juga pernah kerja di Mydin waktu cuti sekolah...

Selesai membeli brooch di Mydin...kami menuju ke ekspo Raya pulak...Kat sini lagilah bersesak...huhu...Mira dah mula tunjuk tak selesa...nak berjalan susah...sudahnya Mira didukung Cik Hafiz...

Dapat jugaklah umi membeli kopiah kecik buat Iman...susah nak cari kopiah size baby...songkok lagilah...

Selesai bersesak di Ekspo Raya...jam dah menunjukkan jam 1130 malam...huhu...tak pernah umi shopping selewat ini...dalam perjalanan pulang umi ternampak pula kedai menjual Roti Nan...apalagi singgah dan bungkus 3 set Roti Nan Cheese...hampir setengah jam juga di situ...

Adik mengajak kami pergi ke UpTown memandangkan Cik Mie tak jumpa lagi baju melayu yg dia berkenan..

Hampir 40 minit juga kami di situ menyelusuri Sungai Kuantan...

Layan pic Mira yg sungguh seronok berjalan malam...langsung tak mengantuk...



Model jeti...pandai sungguh posing...bersama beg yg baru dibeli di Ekspo Raya


Berjalan bersama Cik Mie...susah betul nak cari baju melayunya..
adik umi yg sorang ni memang besar...ala-ala Bonzer
Dialah driver umi selalunya...

Kami sampai rumah adik lebih kurang jam 1245 malam...apalagi terus memasak untuk bersahur...
masak sardin jer...siap bersahur kami sambung tidor...

Pagi esoknya...kul 1100, dalam perjalanan pulang ke Keratong...
Cik Mie sambung shopping lagi...
Kami ke Giant Kuantan pula...

Umi tak beli apa-apa...teman Cik Mie jer...
Cerewet betul adik umi ni...
Sudahnya dapatlah Cik Mie 3 helai T-Shirt dan sepasang sandal....

Kita layan pic kat Giant yer...


Teruja,,Iman berjaya duduk di troli pasayara...


Bersama Kak Long...


 Dua orang anak dara saya...


Orang-orang kesayangan saya yg sebok membeli belah

Selesai sudah kisah 2 hari 1 malam di Kuantan...
Kami sampai ke Keratong jam 4 petang...

Thursday, August 25, 2011

SYAWAL KALI INI....


Ya Allah...syukur padamu Ya Allah...
Sampai juga umi ke hari 25 Ramadhan...
Kali ini Ramadhan yg dilalui lebih tenang...
dan Alhamdulillah juga Kak Long sehingga hari ini masih berpuasa...
Sehari pun tidak tinggal...
Tiada rengekan...cuma agak cerewet dgn menu berbuka...

Syukur juga umi panjatkan...
Umi teruja menanti 1 Syawal...
Umi teruja nak peluk anak-anak umi di 1 lebaran...
Bersama mengalunkan zikir takbir...
Allahuakbar....

Dan yang paling mengembirakan...
Iman diraikan dgn meriah oleh PDK...
Kehadirannya di dalam warga PDK benar-benar dialu-alukan...
Hati umi puas...
Itulah yg umi harapkan...
Iman diterima selayaknya di sisi masyarakat..
Iman dan rakan-rakan senasib tidak disisihkan...
Sungguh...kegembiraan itu tidak tergambar dgn kata-kata...
Adakalanya air mata bergenang...
bukan kerana sedih...kerana sebak melihat Iman...
Kerana terharu terhadap penerimaan yg Iman terima...



Iman dan umi di JAKEL sewaktu majlis menerima baju raya....
bersama abang Faiz....


Cikgu Syasya yg banyak membantu...Cikgu Syasya inilah org kuat kemasukan Iman ke PDK



Iman bersama mereka yang senasib...Kak Aida dan Kak Alia...mereka juga CP...



Saat umi snap gambar ni...ada air mata yg gugur dari kelopak mata umi...
Subhanallah...Terima kasih Allah atas kurniaan yg kau beri ini...
Sungguh... derita umi telah berlalu...
Iman di tempat paling special...umi terharu dgn request Datin Sukarti..
Penaung PDK Segamat ingin mendukung Iman...
Siapalah kami yg kecil ini....


dan yang paling penting...
Syawal ini umi tidak sendiri lagi...
Ini gambar Syawal tahun lepas...
Syawal yg penuh dgn air mata...
Umi hanya berziarah sebuah rumah jiran sahaja...
Air mata berderai bila ditanya anak-anak mana...
Umi tak kuat...umi tak mampu menghadapinya...
Menyambut Syawal tanpa anak-anak di sisi...

Tahun ini...
Umi tak nak sedih-sedih lagi...
Umi nak raikan kedatangan Syawal dgn penuh kemeriahan....

Di sini juga umi nak titipkan...terima kasih buat rakan-rakan alam maya
yang sudi mengirimkan duit raya buat anak-anak umi...
Hanya Allah yg dapat membalas budi baik kalian...

Terakhirnya dari umi...
SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI
MOHON AMPUN ANDAI ADA SALAH DAN SILAP...
DAN TERIMA KASIH KERANA MENJADI SEBHAGIAN 
DARIPADA KERIKILKEHIDUPAN....

Friday, August 19, 2011

DENGAN INI.......


"Dengan kuasa yang ada pada mahkamah...dengan ini dihukumkan bahawa hak jagaan
NURUL ANISA, NURUL AMIRA dan MUHAMMAD AIMAN 
jatuh ke tangan plaintif...dan pihak defendan dibenarkan mengambil dan melawat pada masa-masa yg bersesuaian dan perintah ini adalah berkuatkuasa hari ini...."

Terima kasih Ya Allah...
Terima kasih kerna memakbulkan doa umi...
dan perjuangan umi
selama hampir 2 tahun ternoktah di sini.....

Umi harap sangat umi tidak perlu lagi kembali ke sini...
dan umi harap sangat...
kebahagiaan akan menjadi milik kami berempat....





Salam Ramadhan dari kami.....

Sunday, August 14, 2011

JUAIMURAH LOVES NORMA AND RAFIQ MONTH...


Salam siaran semua....
Semoga pembaca setia blog kecil ini 
sentiasa berada dalam lindungan Allah sentiasa....

Jika rakan FB saya masih ingat...
Saya pernah sharekan satu link mengenai kisah Norma, Talib dan Rafiq...
Satu kisah yg sangat menyentuh hati saya...
Yg membuatkan kolam air mata pecah...
Yang membuatkan saya sedar...
Penderitaan dan kesusahan saya tidak seberapa...
Jika mahu dibandingkan dgn kesengsaraan Norma...
Kedukaan Talib dan Rafiq....

Jika kalian sudi membaca kisah ini silalah berkunjung ke miera301.blogspot.com...



Rafiq bersama Norma yg menderita sakit Brain Cancer Stage 4...

Dan...
Saya sangat gembira apabila blog kesukaan saya...

sudi mengadakan JUAIMURAH LOVES NORMA AND RAFIQ MONTH...

Tahniah kepada Kak Rose...
Niat murni Kak Rose itu sungguh mulia...
Dan sesungguhnya perbuatan mulia itu akan disukai Allah....
Dan sama-samalah kita bersama-sama joint Kak Rose...
sama-sama menyumbang untuk Norma...

Caranya mudah sahaja..
Mulai 15 Ogos hingga 15 September...
Setiap barangan yg kita beli di Juaimurah...
5% akan disumbangkan kepada Norma...
Membeli sambil beramal....

Blog Juaimurah ni memang blog tempat saya membeli barang2 permainan Iman...
Memandangkan Iman yg mempunyai masalah pendengaran...
Jadi saya suka beli brg permainan yg berbunyi...
untuk merangsang pendengarannya...
setakat hari ini saya sgt berpuashati dgn servis yg diberikan..
Barang bagus dan penghantarannya cepat dan selamat...
dan saya pasti blog Juaimurah juga merupakan
blog kesukaan ramai kawan-kawan saya....

Semoga dgn usaha kita yang sedikit ini...
mampu mengembalikan sinar kebahagiaan buat Norma sekeluarga....

Dan sekali lagi....
Jemputlah ke Juaimurah.blogspot.com...

Saturday, August 13, 2011

HUJAN.....


Salam Ramadhan ke 14...
Dah lama rasanya blog umi ni bersawang..
Kekangan masa membataskan umi untuk menatap lama di talian...
Jom kita layan gambar-gambar Iman merenung hujan...
Bersama Lirik Lagu Hujan dendangan Arwah Sudirman Haji Arshad...

Umi suka moment-moment begini...
Sangat menyentuh rasa....


Hujan yang turun bagaikan mutiara
Berkilau bersinar berkerdipan
Subur menghijau bumi terbentang
Dan bayu berpuput lembut


Cinta yang bersemi
Diwaktu hujan turun
Menyirami ketandusan hati
Dan hujan turut mengiringi
Engkau pergi...


Selembut hujan bercurahan
Begitulah cinta ini
Semesra bumi yang disirami
Begitulah hati ini



Hujan yang turun bersama air mata
Bersama pedih, bersama rindu

Kau datang dan kau pergi jua
Rindu lagi...

Alamak...dah kantoi...
Iman nak HP cap ayam umi....


Apa yg bersarang di hati Iman...
Umi tidak tahu...
Mungkin benar Iman rindu....

Namun yg pasti...
Iman benar-benar rindu...
Rindu pada atok dan neneknya....
Atok dan nenek juga begitu...
Sudahnya petang Selasa lepas..
   Nenek dan atok datang ambik Iman...



Talian kasih mereka sukar dirungkaikan.....

Saturday, August 6, 2011

ANJAKAN PARADIGMA....



Sebenarnya saya ni bukanlah suka sgt menonton tv...tak tahu kenapa...dua tiga tahun kebelakangan ini saya tidak suka dgn hiburan...mendengar radio pun saya tidak suka...saya tidak suka mendengar lagu-lagu mengenai cinta...ia membawa saya ke kenangan lalu...yg akan mengusik jiwa saya...dan membuatkan air mata menitis tanpa disedari....sebab itulah Mira selalu membebel bila naik kereta...yg dipasang hanyalah alunan zikir-zikir...katanya sama mcm dlm Astro Oasis...Mira nak dgr lagu Anang...

Entah bagaimana semalam sambil melipat kain saya tergerak untuk membuka chanel Oasis...tertayang di TV rancangan Anjakan Paradigma...tetamunya Dr. K. Rubiah...bekas pensayarah saya sewaktu di Institut Perguruan Bahasa Melayu Malaysia, Lembah Pantai, KL...dua kali saya pernah ada kelas bersamanya...memang kecut perut...ayat yg saya tak blh lupa hingga kini...sungguh terkesan di jiwa saya...

" Jadilah seorang guru yg terpancar keihlasannya...yg ada nur di jiwanya....barulah boleh dan mampu mendidik anak-anak mengenal tuhan...mengenal pencipta...jgn jadi guru yg kurang jelas matlamatnya....yg hanya mengejar dunia semata-mata...guru itu tidak akan ke mana-mana..."

Berbalik kepada cerita semalam...entah mengapa mendengar hujah-hujah dan nasihat yg dilontarkan oleh Dr.K.Rubiah...saya menangis semahu-mahunya...Tajuk episod kali ini...Sendiri Tapi Berdikari...khas untuk golongan Ibu Tunggal seperti saya...Antara intipati yg meruntun jiwa saya...yg menggamit kesyahduan sekaligus menyuntik semangat di hati saya.....

Menjadi Ibu tunggal

Ada pepatah mengatakan usahlah berkawan dgn org yg buruk perangainya kerna kita juga akan turut terikut perangainya...kelak akan menjerumuskan kita ke neraka...begitu juga dgn perkahwinan..ada sebab mengapa Allah mengambil suami yg kita sayangi itu...Allah biarkan kita hiup sendiri...kerna itulah yg terbaik buat diri kita....belajarlah bahawa tidak ada yg diberi Allah itu buruk dan yg tak mampu kita tanggung....sesungguhnya Allah tidak menguji umatnya melainkan dgn kemampuannya....Anggaplah bergelar Ibu Tunggal itu satu jawatan istimewa yg diberi oleh Allah...Terimalah jawatan itu dgn hati terbuka...dengan jiwa yg optimis...jangan rasa terhina...Kerna Ibu Tunggalatau janda bukanlah golongan kelas kedua...bukan golongan bawahan...Darjat manusia itu sama..Setiap manusia berhak untuk bahagia di bumi Allah ini....

Mengangkat Martabat Diri


Sentiasalah berfikiran positif...tidak melihat kekurangan diri sbgi penghalang...bangunkan rasa cinta dan kasih sayang...jagalah anak-anak yg ditinggalkan sebagai amanah yang paling besar yang harus ditunaikan....Didiklah mereka dgn penuh kasih sayang...Bajailah jiwa mereka dgn penuh keimanan...kerna 1 nikmat Allah tarik dari kita...Allah akan beri kenikmatan ug tak pernah kita jangka.....Angkatlah nilai diri...dan jgn sekali pernah merasa putus asa.....


 Menjadi ibu tunggal adalah anugerah dari Allah.....


Sentiasa berlapang dada dan niat untuk mencari rezeki yang halal...Jangan sekali-kali tinggalkan solat fardhu...Yakinlah Allah tidak akan tinggalkan kita...Cintailah Allah dgn sepenuh jiwa...kerna dia mencintai kita sepenuhnya...Sentiasalah berdoa agar Rahmat Allah itu kekal milik kita....

Buktikan kita mampu menjadi ibu yg cemerlang....walaupun kita berstatus ibu tunggal...Sesungguhnya...jiwa dan minda yg optimis akan membawa kita sedarjat dengan manusia lain....

Jadilah wanita yang walaupun hidup sendiri tetapi mampu berdikari.....

Friday, August 5, 2011

BERSYUKUR DENGAN RAHMATNYA....


Dalam subuh Ramadhan ini....
Ada rasa sendu yg sukar saya tafsirkan...
Ada rasa sebak yang menggunung...
Bukan kerna sedih atau duka...
namun kerna rasa bersyukur yg tidak terhingga...
Syukur dgn rahmat Allah yg melimpah ruah 
buat saya sekeluarga....

Saya merenung lama foto-foto ini...
Hati didatangi rasa bagai tidak percaya...
Inilah anak yg saya lahirkan hampir 4 tahun lalu...
Anak ini yg dikhabarkan tidak mempunyai lapisan otak yang cukup...
Yang kepalanya tidak menyamai julat ukuran anak-anak normal...
Kepalanya yg sudah tertutup ubun-ubunnya ketika berusia 3 bulan...
Otaknya yg mengalami kekurangan tisu otak yang serius...
Dan anak inilah yang dikhabarkan berpenyakit
Cerebral Palsy Hemiplegia With Microchephaly and Pacchygyria
ditambah lagi dgn Bronchitis Asthma...

Anak ini yg sewaktu di dalam pantang menangis tidak berhenti...
Sawannya menyerang dgn dahsyat pada usia 5 bulan....
Menjaganya di awal-awal tahun kelahirannya...
memerlukan ketabahan dan kesabaran yg bukan sedikit....

Namun zaman susah dan sedih itu telah berlalu...
Inilah dia hari ini...
Sekali pandang dia tak ubah bak anak-anak normal...
Kadang-kadang saya terlupa anak ini OKU...
Ketelah dan karenahnya amat menghiburkan saya...
Sehari tanpanya bagaikan setahun lamanya...



Anak teruna saya ni sungguh rajin melipat kain...tgklah gaya dan aksinya...


sebok nak mengacau Aina Damia...anak saudara ke 12 saya...
cute kan....???


time saya memasak...dia juga nak memasak...mulutnya riuh sekali..
hehe Iman...kalah Chef Wan nanti...


Dialah permata hati saya...
Dialah kekuatan saya...
Dialah booster positif saya...

Sesungguhnya saya amat bersyukur dgn RahmatNya....
Allahuakbar.....