Followers

Tuesday, May 31, 2011

TERSENTUH LAGI.....



setulus kasih buatmu.....

Alhamdulillah...setelah hampir tiga hari ketiadaan Anis dan Mira...umi kembali tenang...umi sudah dapat menerima hakikat...perpisahan ini harus umi relakan...Umi sengaja menyebokkan diri dengan menyiapkan kerja-kerja sekolah...menanda kertas exam dan menyiapkan data e-pelaporan yang perlu dihantar ke PPD naik cuti nanti....semalam umi juga sebok...ada oppoimen Iman dgn pakar telinga di Hospital Sultanah Fatimah Muar...Alhamdulillah pakar audiologi dan terapi pertuturan berpuas hati dgn penerimaan Iman terhadap alat tersebut...alat pendengaran Iman diservis secara percuma...cuma tapak telinga yg belah kiri ada kerosakan sikit dan perlu dibaiki...hujungnya sedikit pecah dan Iman terpaksa buat tapak telinga yg baru...umi pun tak tahu macam mana ianya berlaku...huhu...cuai betul...

Dan malam tadi...hati umi tiba-tiba tersentuh...tak semena-mena sewaktu membelek kalendar di HP...mengupdate tarikh2 oppoimen Iman...baru umi perasan tarikh hari ini ialah 1 Jun...tarikh yang seboleh mungkin umi lupakan....yang seboleh mungkin umi cuba buang jauh dari kotak ingatan umi....

Jika dahulu umi tak sabar menantikan tarikh ini...tarikh ulangtahun perkahwinan kami sekaligus tarikh birthday suami umi...Pasti umi sebok merencana sesuatu yg indah buat kami berdua...namun kini semua itu hanya tinggal kenangan...mengingatinya membuatkan luka lama itu berdarah kembali...doa umi hanya satu...biarlah bekas suami umi itu bahagia bersama pilihan hatinya...semoga bahagia yang dia tidak dapat bersama umi, dia dapat bersama isteri barunya...apatah lagi tika ini dia dan anak-anak sedang bercuti di Langkawi...jadi biarlah anak-anak bergembira bersamanya....

Umi tidak menyesali perpisahan ini...umi redha dengan takdir perjalanan hidup umi...namun sebagai manusia umi tidak mampu bersikap hipokrit...kadangkala umi terusik dgn kenangan yg tiba-tiba datang menerjah...namun umi yakin setiap yg berlaku itu pasti ada hikmahnya...kerna umi tidak keseorangan...umi berjumpa ramai teman-teman yang senasib...di PDK juga ada dua lagi ibu tunggal seperti umi...mereka kuat menjalani kehidupan sendiri...bahkan ada di antara mereka yg anak-anaknya dah besar dan berjaya...kuatnya mereka bukan...Semua itu sumber kekuatan bagi umi...jika mereka boleh mengapa umi tidak.....

Dan...di penghujung malam tadi...umi terlena bersama air jernih yang menitis di tubir mata....dah lama umi tak menangis rasanya....biarlah air mata itu mengalir dan membawa segala kepiluan yg bertamu di hati umi.....

KETENTUAN ALLAH ADALAH RAHSIA ALLAH......

Monday, May 30, 2011

MODE : PEDIH....



ELLA...PEDIH

Bukan kecewa dipinggirkan

Aku kecewa tiada kejujuran

Bukan bersedih disakiti
Teramat pedih diri dikhianati

Sebelum kasih menjadi benci

Aku memilih berpisah di sini


Bila tiada kesetiaan

Tak mungkin teguh pendirian

Biar menangis di ketika ini
Tidak rela menangis
Kemudian hari


(Korus)

Hilang kekasih mungkin berganti

Yang ku harapkan teman sejati
Sebelum kasih menjadi benci
Aku memilih berpisah di sini

Ho..ho..ho..

Ho..ho..ho..

Teman sejati


Ho..ho..ho..

Ho..ho..ho..

Berpisah di sini

p/s : kak Insan kerdil...thanks...baru jumpa lirik yang sesuai...

Wah saya terlebih rajin skrg...bukannya tak der kejer...terpaksa mengadap laptop..
isi maklumat murid dalam aksara excel yg kecik-kecik tu...huhu.....boring...singgah FB dan blog...hehe....

Sunday, May 29, 2011

MODE: SEDIH...


Huhu...cepatlah masa berlalu...
agar rasa sedih yg bertamu di hati ini segera berlalu pergi...
redhalah wahai hati......

Kalau sedih...mulalah suka nyanyi lagu ni....

SIAPA DI HATIMU...RAHMAT EKAMATRA

Terasa bagai ditusuk sembilu bisa
Pedihnya entah bila akan terhenti
Berkasih di rimba asmara berapi
Terbakar hanya ku sendiri
Ohhh...mengapa...

Ke mana hilang janji dan sumpah setia
Ke mana tumpah selaut harum kasturi
Apakah mungkin kan berulang kembali
Asyiknya cinta bagai dulu
Atau serapuhnya mimpi
Yang pulang pagi...

Semakin ingin aku lupakan
Dan semakin bayang wajahmu menjelma
Di manakah puncanya derita
Kusendiri tidak pasti sayang....

Siapa sejambak mawar merah
Harum di taman kasihmu
Hingga diriku disingkirkan
Redup senja di kaki malam
Menghilangkan warnai lalang 
Dan cinta ini bagaikan
Peralihan mimpi....


Saturday, May 28, 2011

Speechless....Lara di hati umi.....


NAKKU NANGISSS...TIADAA...BERAIR MATAAA....

MISS YOU TWO SO MUCHHHH....:((











SUNGGUH...UMI TAK BETAH HIDUP TANPA KALIAN DI SISI UMI....

UMI LEPASKAN KALIAN DENGAN HUJAN LEBAT DI HATI...

HARAPAN UMI HANYA SATU....

KALIAN TAK KURANG KASIH SAYANG ABIMU.....

Thursday, May 26, 2011

MOGA MAMPU KULAWAN KESEDIHANKU....




Kak Long yang mencuit rasa.....


Mira yang menyentuh kalbu....

Entry yg agak emo.....

Lama umi merenung anak-anak umi...tika mereka asyik dibuai lena...
Ada rasa sayu dan pilu yang bertaut di tangkai hati...
Puas sudah umi mengusirnya...namun rasa pilu itu tak mahu pergi....

Umi tidak tahu mengapa...
Hati ini seolah-olah tidak merelakan perpisahan ini...
Hati ini seolah-olah mahu menafikan hak yang satu lagi...
Hati ini tidak sanggup untuk berpisah dgn anak-anak yg saban hari berada di depan mata...
kerna kali ini...perpisahan ini bakal menyaksikan anak-anak umi...
akan menempuh fasa baru...anak-anak umi akan dipaksa menerima kehadiran seorang mama baru...
bolehkah mereka...bagaimanakah gelodak hati mereka...
Gembirakah mama baru itu untuk menerima kehadiran anak-anak umi...
Yang hanya umi tahu ragamnya...yang hanya umi tahu karenahnya...
Apatah lagi perpisahan ini bukan sehari dua...tetapi hampir dua minggu....
Mampukah umi melewati hari-hari tanpa riuh rendah mereka...
Tanpa hilai tawa mereka...
Mampukah umi melihat kamar Kak Long yg terbiar sepi tanpa gelagat mereka...

Sungguh setiap kali Kak Long dan Mira diambil pergi...
Umi menjeruk rasa...
Inilah kesan perceraian yg terpaksa umi tanggung...
derita rasa yg tak mampu umi tampung kesedihannya....
Iman juga mendapat tempiasnya...
umi tahu hati Iman kesunyian...dia rindukan kakak-kakak yg saban hari bermain dgnnya...
Melayan karenahnya...
Kadangkala Iman memanggil-manggil kakak-kakaknya...
Mengetuk-ngetuk pintu bilik Kak Long yg umi tutup rapat...
kerna umi juga tak mampu merenung bilik itu lama-lama...ada air panas yg bergenang di tubir mata...



gambar ini diambil pada bulan 12 tahun lalu...tika Kak Long dan Mira bersama abi mereka...
Iman di pintu bilik Kak Long...seolah-olah bertanya ke mana perginya kakak-kakaknya...


Ya Allah kuatkanlah hati hambamu ini......
Kuatkan aku untuk menerima dugaanMu ini lagi Ya Allah....
Kuatkan aku untuk melawan kesedihanku ini Ya Allah...

Kau lapangkanlah hatiku...
Kau redhakanlah aku dgn perpisahan ini....
Kau jagailah mereka walau di mana mereka berada...
Kerna sesungguhnya...Hanya Engkau yang tahu apa rahmat yang tersembunyi di sebalik semua ini....

Ameeennnn...:(

Monday, May 23, 2011

MUHAMMAD AIMAN HARI INI.....



Salam ketemu kembali.....
Dah lama rasanya umi tak bercerita tentang prince charming umi ni....

Tentu dah ramai yg merinduinya...
Kali ni umi sengaja nak tepek gambar Iman banyak-banyak...hehe...

Umi syukur sangat...
Kebelakangan ini kesihatan Iman agak memuaskan...
Iman pun dah start sekolah kat PDK...
Harap banyak benda yang Iman boleh belajar....

Meh kita layan pic Iman dan aktivitinya...

Malam2 nilah aktiviti yg Iman suka...
Umi sengaja letakkan dia duduk mengadap carta gambar ni...
Bisinglah mulutnya menyebut....

" Ammbarrr..."...yg umi faham Gambar agaknya...



Iman dan cartanya.....



Bila kakak2nya sebok kat meja tulis masing2...
Iman pun sebok mintak nak duduk kat sini...
Dia pun nak main tulis-tulis....


Postur duduknya juga sudah semakin baik...
Alhamdulillah....


Ini kegilaan terbaru Iman...
Kalau umi berenti kat traffic light dia akan merengek-rengek sambil tunjuk stereng...
Huhu...umi tak berani...
kalau dgn atuk bolehla.....


Iman juga suka sgt mandi kolam...
Masa kat cherating baru ni dia mengamuk tak nak naik...
Padahal dah dekat dua jam berendam...
Sudahnya lebam tangan umi digigitnya...
Tanda protes tak nak keluar kolam....


Iman juga dah tau apa fungsi playground...
Kalau gi Fisio umi mengelak dari lalu kat playground Hospital...
Kalau tak dia akan tunjuk-tunjuk...sambil merengek...
Bukan tak nak main...tak sempat....



Mainan kegemaran Iman Loopy Beads nih....
bukan main khusyuk dia main...
Setakat hari ni dia dah boleh tolak beads tu satu-satu...
Syukur sangat....


Inilah wajah Muhammad Aiman hari ini...
Wajah yang tulus dan jujur...
Ketenangan wajah ini menguatkan jiwa uminya...

Biarlah sedikit yang baru Iman kuasai...
sekurang-kurangya...
Iman semakin berubah...
dan umi kan terus berusaha memberi pendidikan
sebaik mungkin.....

Itu janji umi....
Sayang kamu....mmmmuaaahhh......

Saturday, May 21, 2011

SERIBU SATU RASA.....SERIBU SATU CERITA....

Alhamdulillah umi masih lagi diberi kesempatan menulis di sini.....

Kesibukan 2 minggu kebelakangan ini membuatkan umi sudah
 tidak berdaya untuk mengadap laptop tika anak-anak sudah melelapkan mata...
Mata yg memberat membuatkan umi terpaksa beradu untuk menghadapi hari-hari berikutnya.....
Sebenarnya byk perkara yg ingin dikongsi...cuma masa saja yg terbatas...

Cerita pertama...
Hari keluarga SKTAR di Residence Inn, Cherating pada 14 dan 15 Mei....

Pada mulanya umi agak keberatan untuk turut serta...tapi bila mengenangkan dah lama tak bawa anak-anak pergi bercuti...umi setuju untuk joint...mak dgn ayah pun umi angkut sekali...

kita layan gambar-gambar kat cherating yer...



Iman dan belonnya....


Kak Long dan Mira dalam acara kutip gula-gula....


Kak Long dalam acara kepit belon....


Ucu yang rajin melayan Iman mandi kolam....

Pukul 5 petang hari Ahad baru kami bertolak pulang dari Rumah Mak Teh di Kuantan....


16 Mei...Hari Guru.....

Untuk pertama kalinya umi menyambut Hari Guru di SK Temenggong Abdul Rahman...sungguh meriah...tetapi umi tetap rindukan kenangan di sekolah lama umi SK sungai Merab Luar, Bandar Baru Bangi...Kalian tetap di ingatan......


barisan guru SKTAR...
Terimakasih kerna sudi menerima saya seadanya....


19 Mei...

Detik penentuan...Alhamdulillah umi mampu melaluinya...dan keputusannya berpihak kepada umi...Syukur padamu Ya Allah....

Sungguh umi sukar merungkaikan emosi yang bertamu di dasar hati....tetapi umi kena kuat..
umi dah melangkah terlalu jauh...dan ini pilihan yang umi telah buat...

Doakan agar umi tidak tersungkur lagi.....

Buat si dia....Terima kasih atas segalanya.....


Izinkan kami bersama untuk selamanya....hanya inilah harta yang umi ada.......

Wednesday, May 11, 2011

HAKIKAT SEBUAH MIMPI

Salam siaran buat pembaca setia KerikilKehidupan...
Terima kasih kerana sudi singgah di sini...
Menatap coretan insan kerdil ini....
Terima kasih juga di atas doa dan kata-kata semangat yg dititipkan...
Hanya Allah jua yg dapat membalasnya...

Berbalik kepada tajuk en3...
Mimpi...

Orang kata mimpi ni mainan tidur...
Mimpi ni apa yg kita tak dapat di alam nyata...

Tetapi bagi saya impian saya yg hanya mimpi saya suatu ketika dulu...
kini beransur menjadi sebuah kenyataan...

Setahun setengah yg lalu...Di saat saya termangu di persimpangan
 untuk membuat pilihan...
Untuk membuat keputusan...
Saya menunaikan solat istikharah
sebanyak tiga kali berturut-turut...
Dan tiga kali itu jugalah mimpi yg sama hadir di dalam tidur saya...
Dan berdasarkan mimpi tersebutlah...
Yg saya kira itu jawapan dari Allah..akan persoalan saya...
saya nekad mengambil keputusan untuk berpisah....
saya yakin ada kebahagiaan yg Allah janjikan buat saya...

Saya bermimpi.. Hanya saya dan anak-anak berjalan di sebuah jalan yang amat luas...
Jalan itu bercahaya terang dan cerah..
Pemandangan di kiri kanan jalan sangat cantik dan indah...
dipenuhi pokok-pokok bunga yang tumbuh subur...
Dan yang syahdunya...di dalam mimpi itu...
saya memimpin tangan Iman...Iman boleh berjalan sendiri...
Anis dan Mira pula berpegangan tangan berdua berjalan beriringan bersama saya....

Hari ini...
Setelah hampir setahun setengah mimpi itu berlalu...
Saya dapat merasakan mimpi itu sedang bertukar menjadi realiti...

Saya sendirian melayari hidup bersama anak-anak...
yang pada mulanya saya rasakan terlalu payah untuk memulakannya...
terlalu perit untuk saya bangkit dari kekecewaan dan luka yang dalam...

Kini jalan kehidupan saya terasa lebih mudah dan lebih tenang...
Ada juga ujian demi ujian yang datang...
namun Alhamdulillah saya mampu melaluinya....

Dan semenjak Iman bersekolah di PDK ni...
Saya rasa kehidupan saya lebih bererti...
kerana jika saya masih berada di Selangor...
saya tak pasti saya mampu menghantarnya ke PDK
 atau sekolah swasta sekalipun....
Mungkin hati saya lebih gusar memikirkan pengasuh Iman
 tatkala saya pergi mengajar...

Alhamdulillah..Allah selesaikan permasalahan saya..
.satu demi satu...
Allah lorongkan perjalanan yang mudah bagi saya...
tanpa pernah saya merasa sesak ataupun buntu....

Sesungguhnya...Saya Amat Bersyukur...
saya kini melewati hari-hari yang indah bersama anak-anak saya...
saya kini sedang giat berusaha untuk memulihkan Iman...

Persis bak mimpi saya...

Subhanallah...Sesungguhnya janji-janji Allah itu adalah benar.....


Semoga keceriaan anak-anak ini terus bersinar di hati saya......

Saturday, May 7, 2011

PERANCANGAN ALLAH



Mencari kekuatan dari keluhuran wajah ini.....

"Kita merancang...tapi Allah juga merancang sesuatu yang lebih baik untuk kita....."


Terkesan saya dgn kata-kata di atas...Diungkapkan oleh Hos Medan Imam Muda malam tadi....

Ya benar...
Dalam melalui kehidupan harian...
tentunya kita merancang yang indah-indah bukan....

Seperti saya...
Selepas berkahwin...saya dan bekas suami merancang untuk hidup bahagia...
Merancang untuk punya anak seramai enam orang...
tiga lelaki dan tiga perempuan....
Kami sepakat nak berikan pendidikan yang terbaik kepada mereka...
Agar mereka menjadi orang berguna...
Malah kami juga sempat merencana
calon menantu yg bagaimana menjadi pilihan...

Dan kami juga merancang...
Untuk sama-sama menunaikan haji ke Mekah...
Selepas menghantar ibu-bapa kami ke sana....

Indah bukan...????
Tetapi perancangan itu hanya tinggal perancangan....

Badai menghempas bahtera rumahtangga kami...
Rumahtangga yang kami bina dgn penuh kasih sayang itu runtuh...
Gagal dipertahankan...
Kami tewas dengan ledakan nafsu dan amarah...
Kami memutuskan untuk berpisah...
Dan membawa haluan masing-masing.....
Yang menjadi mangsa...anak-anak kami..
Dalam usia muda...
Bergelar anak-anak mangsa perceraian...

Kami marah...
Kami kecewa...
Dengan takdir yang ditentukan...

Kami lupa...
Itulah perancangan Allah yang terbaik buat kami....
DIA yang lebih tahu apa yang tersirat...
DIA yang lebih tahu mengapa kami diberi ujian sebegitu....

Jadi...
Yang kami perlu buat hanya satu...
Bersangka Baiklah Dengan perancangan Allah...
Biarpun pedih...Biarpun perit...
Hidup mesti diteruskan....



Doakan kami dilindungi Rahmat Allah sentiasa...

Kini...
Saya hidup bersama anak-anak...
dan...
bekas suami hidup bersama keluarga barunya....

Semoga kami sama-sama bahagia...
Dengan keputusan yg telah kami buat...
Semoga kami sama-sama tidak mengabaikan
 amanah yang diberikan kepada kami...
Tidak mengabaikan permata-permata hati kami....

Sungguh...
Biarlah mereka digelar anak-anak  " broken family " ...
Seboleh mungkin saya mahu meminimakan
kesan perceraian terhadap mereka...
Seboleh mungkin saya tidak mahu
mereka merasa kurang apa-apa...

Tekad saya hanya satu...
Menjadikan mereka insan berguna...
Aminnnn.....

Thursday, May 5, 2011

JALAN-JALAN MELAKA....


Alhamdulillah...
Tercapai juga hajat umi nak bawak anak-anak
 gi Jalan Bandaraya Melaka..
Pada 2 Mei yang lepas...

Terima kasih buat Mak Teh Linda dan Cik Hafiz
 sebab sudi bawak kami sekeluarga bercuti bersama...



Bergambar kenangan di Menara Tamingsari...
jenuh usha Iman 
Tak mo pandang kamera...

Sebenarnya kami bertolak ke Melaka pada petang Ahad lagi..
lebih kurang kul 8 lebih sampai ke Melaka...
Jenuh jugaklah cari hotel...
Sebab planning asalnya nak balik hari jer...
Nasib dapat apartment di Hotel De Nice Inn...
Pinggir Bandar Melaka...


Sayalah model katil hotel ok....
Lihat mata Iman yg agak ketara julingnya...
Risau umi...


Yang paling seronok dua orang puteri nilah...
Bukan main excited lagi...
Tersentuh pulak tgk gambar mereka bertiga ni...
Dah besar anak-anak umi ni...


Pertama kali naik beca bersama Iman...
Iman cukup seronok dan gelak besar lagi...
Tapi punyalah kuat menangis tak nak turun...


Mak Teh melayan Kak Long dan Mira memilih topi...


Berjaya juga membawa Iman naik ke Bukit A'Famosa
Kita minum dulu okey...


Di dalam kota A'Famosa...


Kak Long happy bersama maskot ni..
Mira takut-takut...
Iman pulak meraung bila maskot ni sentuh...
Dia sangat takut...

Turun A'Famosa perut dah lapar...
Iman pun dah mengamuk kepanasan..
so kami sejukkan badan dalam Pasaraya Dataran Pahlawan...

Selesai makan KFC di Dataran Pahlawan...
Kami bergerak pula menuju ke Melaka River Cruise...
Saat ini sgtlah mencabar...
Sebab Iman dah tak mahu duduk dalam stroller...
Jadi terpaksalah umi dan Cik Hafiz bergilir-gilir mendukungnya...
Mak Teh tak boleh dukung sebab dalam perut Mak Teh ada baby...


Teruja....lama sungguh naik Teksi Air ni...
Teringat pulak kenangan kat Mines


Kak Long yang suka posing...

Turun dari Melaka River Cruise..
.kami bergerak pula ke Bandar Hilir...
Ingat nak shopping gak baju sikit...
Tapi Iman start mengamuk...
Mulanya umi tak faham kenapa...
Rupanya dia nak naik beca
 yang banyak berkumpul di Banda Hilir...
Jenuhla memujuk...
Mujur ada Cik Hafiz yang rajin melayan...


Iman bersama Cik Hafiznya...
Anak-anak dah biasa panggil Cik Hafiz..
.panggil Pak Teh tak lekat...


Posing terakhir di Kapal Besar ni...
Tak tahu napa apa...


Kul 5 petang kami bergerak dari Bandar Melaka...
Hajat di hati nak singgah di Zoo Melaka..
Tapi hujan pulak turun dgn lebatnya...
Jadi kami terus bergerak pulang ke Segamat...

Harapan umi..
anak-anak terhibur....
Sekurang-kurangnya umi boleh mengubat
kepedihan luka di hati mereka
dan juga di hati umi...