Followers

Wednesday, March 30, 2011

BABY BESAR SAYA.....

Terasa cepat benar masa berlalu....
Sedar ataupun tidak Iman dah pun menginjak usia 4 tahun....
Dah besar baby saya rupanya....

Dan...
Lately ni...
Iman dah pandai membuat ragam...
akan mengamuk bila keinginannya tidak diperolehi...
Akan bersuara menyatakan rasa protesnya bila tidak sukakan sesuatu....

Dia juga sudah pandai menghulur tangan minta diangkat...
Juga pandai meletakkan muka ke pipi saya tanda ingin mencium saya...
Sweet sungguh.....

Dan paling ketara...
Dia ingin bermain bak kanak-kanak normal...
Ingin bermain basikal kakaknya...
walhal basikalnya sudah ada...
Pantang nampak kereta...nak main stereng....
Dan yang terbaru...
Iman mengamuk  di pasaraya...
kerana cemburu melihat Mira yang duduk di dalam troli.....

Dia mempunyai keupayaan yang terbatas...
Tetapi keinginan dan semangat yang dia tunjukkan...
Membuatkan saya yakin dia mampu melawan keterbatasannya itu....

Dan akhirnya saya sedar....
Baby saya itu dah besar...huhu....


Seronok dapat pegang stereng kereta......


Umi...saya dah besar okey.....


Sukanya dia...nenek tukang pegang.....



Friday, March 25, 2011

Soalan itu.........

Nurul Amira...
keletahnya cukup menghiburkan....

Suatu pagi...
Sewaktu di dalam kereta menuju ke sekolah...
Mira bertanya kepada saya...

" umi...betul ke Abi dah kawin???" soalnya tiba-tiba...
Saya diam...lambat saya bersuara...

" Ya...Kita doakan abi hidup bahagia yer...." jawab saya...

" Umi...bila pulak umi nak kawin..???", soalnya lagi...

" Umi kawinlah...mira seronok...Mira dah ada ramai Mama....
ada Mama M***, ada Mama W***, abi jer Mira baru ada satu....." sambungnya lagi...

Erk...terkedu saya...

Sungguh...saya serik....

Saturday, March 19, 2011

HAPPY BIRTHDAY NURUL ANISA



Pantas sungguh masa berlalu...
Rasanya baru semalam umi melahirkan kak Long...
Kini...
dah besar panjang anak dara umi ni...
dah masuk usia lapan tahun...
sekolah pun dah darjah dua....

Umi sempat jugalah membuat persiapan ringkas
untuk sambutan majlis hari jadinya...
yelah setahun sekali..
yang penting bagi umi anak-anak gembira

Kita layan pic ek...
Gambar agak malap...kamera hp...



tersenyum lebar bila tgk kek Upin Ipin...
Alhamdulillah...



Birthday Girl...
Dah usia 8 tahun tau...
Dah besar....



Bersama Mira...
Moga kasih sayang mereka kekal selamanya....



Oppp...Iman pun nak join gak...
Tiga bersaudara.....



Sesi potong kek...
confuse...besday sapa ni....



Sayanggg Iman....Mmmuuahhh....



Kak Long sayang....

Doa umi hanya satu....
Kak long jadi anak yang solehah dan rajin belajar....
jadilah contoh yang terbaik buat adik-adik...
Kerna apabila umi tiada...
Kak Longlah tempat mereka bergantung harap...
terutama Iman....

Kejarlah cita-citamu selagi boleh...
umi akan terus menyokongmu....

Kerna kalianlah harta yang umi ada.....

Dalam syahdu umi bisikkan....

SELAMAT ULANGTAHUN ANAKKU...
MOGA KAU DILINDUNGI ALLAH SELALU...

AMINNN....




Thursday, March 17, 2011

Riang Ria Di Kuantan.....

Alhamdulillah...
Umi dan anak-anak berpeluang bercuti di Kuantan...
Kita layan gambar jer ek.....



ada budak tak sabar nak masuk kolam....



seronoknyer dia....



mujur ada Mak Teh yang rajin melayan.....



Umi pun tumpang seronok....



Kakak, kak Long dan Mira yang excited...



Mira bersama bola-bola air.....



Mira yang agak takut-takut....



Sekarang dah ok.....



Dua orang puteri manja saya......



Auwwww....daring you.....



Iman yang mengamuk bila dikeluarkan dari air.....



Bersantai di Pantai Sepat.......



Thursday, March 10, 2011

Iman saayannggg umi.....


Apa khabar auntie2 semua??
Iman harap semuanya sihat dan dalam lindungan Allah sentiasa...
Rindu tak nak tengok wajah Iman yang handsome ni....???

Taraa...Inilah gmbar terbaru Iman...
Umi snap masa speech terapi kat Muar baru ni....
Rambut Iman dah botak...
Umi kata nak buat rambut macam Mawi..
Hehe...Iman tak kisah...
Iman ikut jer....

Iman nak ucapkan terima kasih kat auntie2 semua...
Selalu doakan kesihatan Iman...
dan selalu bagi semangat kat umi...
Sebab umi bagitau kat Iman...
Hanya ibu-ibu yg ada anak istimewa macam Iman je faham kesusahan umi...
Tapi umi tak pernah mengeluh....
Umi layan Iman sama jer macam Kak Long dan Kak Ngah...
Kalau Kak Long dengan kak Ngah dapat buku...
Iman pun dapat juga...
Kalau Kak Long dan kak Ngah dapat jajan...
Iman pun dapat juga...

Tapi Iman tahu umi penat jaga Iman...
sebab kadang2 kalau Iman tak sihat...
Iman demam atau lelah...
Umi langsung tak tidur...
Iman tahu umi juga letih...
Pagi2 umi dah g keje...
Petang pulak umi bawak Iman gi Terapi...
Malam umi kena buat banyak keje sekolah..

Kalau ada oppoimen kat Muar...
Jadual umi lagi padat...
Umi banyak tuang keje
untuk dapatkan rawatan yang terbaik buat Iman...
Iman tahu umi nak Iman sihat...
Umi selalu bisik kat telinga Iman..
Umi nak Iman sihat selalu...
Biarlah Iman tidak sempurna...
Bila Iman sihat...Iman boleh main2 dengan umi..
Boleh senyum kat umi...
Itupun dah cukup buat umi bahagia...

Sekarang...Alhamdulillah....
Iman dah beransur sihat...
 Iman dah boleh tidur lena.....

Cuma Iman sedih...
Dua tiga hari lepas Iman tengok...
Umi menangis...
Umi peluk Iman erat-erat..
Umi nangis tersedu-sedu...
Iman tahu ada orang dah lukakan hati umi...
 Ada orang dah sakitkan hati umi....
Basah pipi Iman dengan air mata umi....

Iman tak faham...
Apalah dosa umi...
Sampai ramai betul orang nak sakitkan hati umi...
Ramai betul orang tak suka lihat umi hidup tenang...
Op maaf...Iman tak nak ungkit lagi hal tu...
Dan Iman tahu umi pun dah maafkan orang itu...
Bagi umi...biarlah derita itu berlalu...
Sory yer umi...
Iman bukan apa...
Iman tak suka tengok umi nangis-nangis...
sebab Iman tahu umi dah lama tak nangis...
Iman tahu umi seorang ibu yang kuat....

Apa-apa pun...
Iman nak bagitau kat umi...
Terima kasih sebab lahirkan Iman...
Dan jaga Iman sampai sekarang....
Tiada orang boleh ganti tempat umi di hati Iman...
Iman sayaanngggg umi.....
Mmmmmuuaaahhh...:))

Tuesday, March 8, 2011

Hidup Mesti Diteruskan....


Alhamdulillah...
mereka anak yang begitu mengerti dan memahami derita hati saya...
Pada mereka berdua saya sandarkan harapan menjaga dan merawat Iman
apabila saya menutup mata kelak....

Salam sayang buat semua pembaca Blog KerikilKehidupan....

Alhamdulillah saya masih diberi kekuatan untuk mencoret di sini....
Saya masih bernafas untuk terus mengatur langkah...
Doa kalian yang tidak putus-putus pada diri ini...
Memberikan saya satu kekuatan yang sukar saya gambarkan...
Syukur juga pada yang Esa kerna saya masih dipinjamkan sebuah kesabaran...
Saya masih dihadiahkan nikmat kehidupan...

Tidak pernah bertemu mata...
Apatah lagi bersua...namun kalian dekat di hati saya...
Kata-kata kalian meniupkan semangat baru buat saya...
agar saya tidak terus rebah...
agar saya tidak terus tersungkur untuk kesekian kalinya...

Kesakitan, kepedihan, kekecewaan itu seolah-olah sudah sebati dengan diri saya...
Merasa sakit yang berpanjangan membuatkan saya belajar menghadapi kesakitan demi kesakitan...
Alhamdulillah...saya kembali tenang...
saya kembali optimis...
biarlah mereka di luar sana ingin mengatakan apa sahaja..
saya sudah biasa dikutuk secara terbuka...
saya juga sudah biasa dihina...
Saya telan semuanya sendirian...

Kini...hari ini...
saya bangkit bertatih kembali...
saya ingin kembali berjuang demi permata-permata hati saya...
Saya tidak mahu dipijak lagi...
Moga kekuatan dan kesabaran yang dipinjamkan ini terus bersama saya...

Esok...saya akan ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah, Muar...
Menghadiri speech Terapi Iman untuk kali kedua...
dan juga membayar alat pendengaran Iman...

Moga hari-hari yang bakal saya lalui bersama permata hati akan terus tenang dan damai...
walaupun saya tahu masih banyak onak dan ranjau yang perlu saya tempuhi...
tapi saya yakin...Allah menyelesaikan segala-galanya buat saya....
Allah bersama-sama saya...

Ameennn....



Sunday, March 6, 2011

Kalau Kuturutkan Hati Yang Marah....


Salam siaran semua...terutama kepada pembaca setia KERIKILKEHIDUPAN...Maafkan saya sekiranya kalian kurang senang dgn apa yg sedang berlaku di blog saya...
Seperti yg sudah saya jangka inilah yang akan berlaku kepada blog saya jika saya menyentuh mengenai lelaki itu...Pasti ada kroninya yang melenting dan mengaruk di sini...
Saya sudah bersedia...saya telah pun memikirkan risikonya sebelum saya menulis en3 Murahnya Nilai Kasih Seorang Bapa...
Jika dulu dgn en3 mengenai kereta lelaki itu sendiri yang mengaruk di sini...kali ini adik-adiknya pula...Sila baca komen di bawah...
Anynumouse pertama :
Mahunya sy berckap di sini.. meluahkn segala-galanya.. tp utk apa.. bukankan berdiam itu lebih baik dr mencanang fitnah sesuka hati.. yg sy mahu ingatkan.. x perlulah trima sebulatnya apa yg di bicarakan..hya satu perasaan x puas hati yg di tokok tambah..ingat..sebelah pihak lg juga seorg manusia.. yg ada persaan..yg ada cerita dukanya yg tersendiri.. cukuplah.. ingatlah semula perhubungan yg pernah terjalin.. x perlulah lg di jaja semua yg melibatkan keluarga..Allah itu lg mengetahui!!

Anynumouse kedua :
jgn menuduh melulu kalau tidak tahu hujung pangkalnya...
Kerana kasih kerana sayang si bapa membuat demikian...
anak-anak sudah mengenali namun tidak diketahui orang itulah yang menjadi ibu tirinya...
sudah beramah mesra, sudah bergurau senda...
perancangan sudah diatur untuk kesekelian kalinya...
malah yang saya ketahui...
pendamping hidupnya kini adalah yang TERBAIK pendamping anak-anaknya...
Sekian... TQ
Sebagai manusia yang punya hati...saya juga punya rasa marah...mengapa perlu menulis di sini dan melenting andai apa yang saya tulis tidak benar...mengapa perlu rasa sakit hati...tetapi saya tidak mahu memanjangkan bicara ini...Mujurlah terniat membuka email...dan balasan email dari Kak Insan Kerdil memadamkan api kemarahan di hati saya...membunuh hasutan syaitan yang menyeru-nyeru emosi saya....
Antara kandungan email Kak Insan Kerdil..... 
meski pun sering nya insan yang teruji dan diuji......dikelilingi oleh 'mereka' yang   seringkali tidak berlapang dada.....membiarkan....dan tambah menyemarakkan lagi hasad dengki....ego....di hati 'mereka'.......dengan terus2an menyanggah....menghalang.......
dan ada ketika nya menjadi semakin 'galak' meneruskan....hanya disebabkan hati mereka begitu 'sakit' menyaksikan......ketahanan hati insan yang teruji dan diuji.......masih berupaya melangkah menongkah arus......mendaki satu demi satu anak tangga......untuk membina impian.....kekuatan......dalam menuju redha Ilahi......
berlepaslah kepada Allah S.W.T......dan biar kan sahaja Allah S.W.T yang mengadili......pada tiap kata....pada tiap perilaku mereka.....
Dan saya berpegang pada kata-kata yang terakhir itu....DAN BIARKAN SAHAJA ALLAH YANG MENGADILI...PADA TIAP KATA...PADA TIAP PERILAKU MEREKA....

Sesungguhnya...Saya serahkan segala-galanya hanya pada DIA....


malah yang saya ketahui...
pendamping hidupnya kini adalah yang TERBAIK pendamping anak-anaknya...
Benarkah??? Tahukah pendamping baru itu keluh kesah anak ini...
duka lara di hati anak ini...
Sungguh...hati umi menangis....
Berkahwinlah...bergembiralah...namun jangan ditarah kembali luka yang telah ada...
Wassallam...

Friday, March 4, 2011

Murahnya Nilai Kasih Seorang Bapa....


Lihatlah jernih mata anak-anak ini....
Apakah salah mereka...
Kenapakah mereka disisihkan...
oleh seorang insan yang mengaku dirinya seorang bapa....
yang mengaku dirinya kasih dan sayangkan anak-anak ini.....

Umi seboleh mungkin menahan diri untuk menulis en3 sebegini....
Namun hari ini umi agak emosi....
Umi tidak marah dan berkecil hati...
Itu pilihan si bapa...
Untuk melangsungkan perkahwinanya pada hari ini....

Tetapi...
Umi terkilan...
Kenapa anak-anak umi disisihkan...
tidak layakkah anak-anak umi untuk berkongsi saat gembira si bapa...
Tidak bermaknakah hati anak-anak umi ini...
tidak ada kena mengenakah anak-anak umi dgn hadirnya seorang isteri baru
sekaligus merangkap seorang ibu tiri kepada anak-anak umi....

Ya...anak-anak umi masih kecil...
Keputusan mereka tidak perlu diambil pusing...
Tetapi kenapa mesti berbohong...

"Abi ada kerja...nanti abi call balik yer "

Sms dari seorang bapa kepada si anak...tatkala si anak hanya ingin mengucapkan
Selamat Pengantin Baru Abi....

Sudahlah tidak dijemput untuk memberikan ucap selamat juga tidak berpeluang....

Hati ibu mana yg tidak luluh...
bila seorang anak berusia 8 tahun yg umi jangka tidak mengerti bertanya...

" kenapa abi tak ambik kak long dgn adik2...abi dah tak sayang kami ker? "

Soalan itu tak dapat umi jawab...umi cuba menyelami jiwa anak kecil itu....
Umi sebak melihat ada air mata yang bergenang di kelopak matanya....

Yang umi dapat simpulkan....betapa murahnya kasih bapanya terhadap anak-anak ini....
terhadap anak-anak umi....

Buat lelaki itu atau kroni lelaki itu, jika ada yg membaca coretan ini....
Hubungan darah ini takkan putus...Lakukanlah sesuka hati kalian...umi redha...
Namun ingatlah anak-anak ini akan membesar..
suatu hari nanti mereka akan bertanya kenapa mereka dsisihkan.....
Dan tika mereka berakal untuk memilih...jangan salahkan umi jika abi mereka bukan pilihan....

Wassallam....


p/s : Minggu depan kenduri kat rumah Wan...tapi anak-anak umi juga tidak dijemput...
Malu agaknya apatah lagi anak-anak umi terdiri dari seorang anak istimewa.....
apa pula kata belah pengantin perempuan...

Tuesday, March 1, 2011

Selamat Tinggal Februari


1 Februari 2010
Anis kemalangan bersama umi dan mira...
Sudahnya...kaki anis terpaksa bersimen selama 2 bulan setengah...
Dan selama tempoh itu juga umi berulang dari Segamat ke Seri Jaya...
kerana umi masih bertugas di Sk Seri Jaya

Umi tak mampu menceritakan bagaimana detik2 kemalangan itu berlaku...
Melihat gambar kakinya yang berbalut dah cukup perit...
Lindungilah umi dan anak-anak dari kemalangan seperti ini lagi...
Aminnn...



31 Jan, 1, 2 dan 3 Februari 2011

Kenangan pahit mengalami musibah banjir...
Juga di bulan Februari...
Mengambil masa untuk kembali memulihkan kehidupan...

Semoga Februari 2012...
Menjanjikan kehidupan yang lebih indah buat umi dan anak-anak...
Itupun jika usia umi masih panjang...

Aminnn....