Followers

Thursday, February 24, 2011

Alhamdulillah....Syukur Padamu Ya Allah.....


Melihat Rancangan Bersamamu semalam...
Hati umi benar-benar tersentuh...
Umi seolah-olah dikejutkan dari keresahan yg panjang...
Umi mendapat satu semangat baru...
Umi baru tersedar dari lena yang panjang..
Selama ini...
Umi terlupa akan kesusahan orang lain..
Umi hanya mengenangkan kesusahan yg umi lalui..

Namun semalam...
Air mata umi menitis...
Kuatnya ibu itu...
Menatap anak yg merengek kesakitan sepanjang hari...
Mendengar dan menontonnya juga sudah cukup menghiris hati..
Umi kagum dengan ketabahan ibu hati...
Umi ingin jadi sepertinya..
Yang mempunyai hati seteguh karang..

Detik itu juga...
Umi dakap Iman erat...
Dia tersenyum manis menatap wajah umi...

Ya Allah...
Ampunkan aku...
Sepatutnya umi harus lebih bersyukur...
Iman masih lagi mampu tersenyum buat umi...
Iman masih mampu mengengsot dan meletakkan kepalanya di ribaan umi...
Iman masih mampu ketawa mengekek tatkala umi bergurau dengannya...
Biarlah dia tidak sempurna...
Biarlah dia tidak mampu berjalan...
Umi mahu lupakan kekurangan itu...
Umi mahu manfaatkan semua kebolehan yang Iman ada...
Umi mahu menikmati dunia yang indah besamanya...
Bersama Mira dan Kak Long...

Dan sesungguhnya...
Umi cukup bahagia dan bersyukur...
kerana umi masih berpeluang memeluk mereka...
Menatap wajah mereka di kala mereka tidur...
Membisikkan di telinga mereka...

Bahawa...

Kehadiran mereka dan cukup membahagiakan hidup umi...

Friday, February 18, 2011

Harapan Umi Berkecai....


Anak ini mengajar umi erti sebuah kekuatan....


Salam siaran...
Rindu mencoret di blog ini...Kekalutan selama 2 minggu ini benar-benar menyesak jiwa...
Masalah kesihatan Iman yang semakin merosot, demam panasnya terlalu tinggi...mencecah 38.5c memaksa Umi membawa Iman ke Hospital...Sudahnya Iman ditahan wad selama 2 hari...dimasukkan air ke dalam badannya kerna dia menolak untuk makan dan minum...Hati ibu manalah yang tidak rawan....

Minggu ini pula umi sebok berpindah rumah...Rumah lama yang umi sewa...dindingnya ditumbuhi kulat, kesan air banjir  dalam dinding yang belum kering...Umi bimbang kulat tersebut menganggu pernafasan Iman...Mujurlah ada seorang insan yang berhati mulia sudi menawarkan rumah yang telah disewanya kepada umi..baik sungguh orang itu...walaupun dia bukan seorang Islam.....Yang penting rumah itu selamat dari musibah banjir...

Berbalik kepada tajuk en3....
Sebagai seorang ibu tentu kita mengharapkan yg terbaik buat anak-anak...tak kisahlah anak itu anak istimewa atau tidak...Iman sudah menjangkau usia 4 tahun...dah boleh masuk Tadika pun, jika dia normal...dan umi juga menghrapkan Iman diterima masuk ke Pusat Dalam Komuniti (PDK...) Tahun lepas umi kecewa kerana permohonan umi ditolak, alasannya Iman kanak-kanak Istimewa terlantar...Sukar guru-guru di PDK nak jaga dia...Iman boleh hadir tetapi dengan penjaga...Dgn cuti yang terhad, umi tak dapat menghantar Iman ke PDK, walaupun PDK itu hanya 10 langkah jer dari tmpat umi bekerja...jadi Iman hanya menerima lawatan rumah sahaja pada setiap Jumaat...walaupun kehadiran guru2 PDK on dan off...

Dan tibalah hari ini...hati umi kembali berbunga..Harapan untuk Iman ke sekolah kembali bersinar setelah kakak umi call bgtau cikgu PDK datang buat lawatan dan minta Iman didaftarkan di sekolah, sekurang2nya Iman boleh melakukan fisio setiap hari...umi juga dikhabarkan jgn risau mengenai pengangkutan kerana akan ada van yang akan datang mengambil dan menghantar Iman...

Bagaikan tidak percaya umi menerima berita gembira tersebut...benarkah???...Betulkah?? prosedur PDK sudah bertukarkah??? Tak putus-putus umi panjatkan kesyukuran...Harapan yang selama ini tggl harapan bakal menjadi realiti...umi tersedu sedan menangis kegembiraan...Hati merencana untuk membeli barang persekolahan Iman...nak beli sebuah beg yg boleh isi botol susu dan makanan Iman..seronoknya umi tidak terkata...Anak Istimewa umi dah nak pergi sekolah....

Pukul 330 petang...Umi menelefon Cikgu Liza, penyelia PDK...niat di hati ingin bertanyakan prosedur pendaftaran...Setelah bercerita maksud umi...lain pula jawapan yang umi dengar....antara bait kata yang menyentuh hati...

" Kanak-kanak istimewa seperti Iman boleh bersekolah tetapi dgn penjaga...sebab murid yg datang ke PDK hampir 30 orang...guru yang ada hanya 6 orang, nak uruskan fisio dan uruskan makanan...kami takut Aiman terbiar...." kata Cikgu Liza....

Rasa sebak menyerbu...rasa geram pun ada...kalau berita itu umi dah tahu...tak payah diulang byk kali...tetapi kenapa pg tadi cikgu yang datang tu cakap lain...kenapa memberi umi harapan palsu...Umi terasa seperti dipermainkan....Umi kuatkan hati...lambat umi bersuara dgn suara tertahan-tahan...air mata menitis laju membasahi pipi...

" kalau macam tu tak pelah cikgu...cuma pagi tadi saya dikhabarkan begitu...saya ingat kotla prosedur PDK dah bertukar..." sebak menahan tangis....

Sungguh...jiwa lemah umi benar-benar hampa...Harapan yang baru beberapa jam umi sandarkan berkecai sekelip mata...mungkin ini perancangan Allah yang umi harus terima...

Kak Insan Kerdil...kupinjam kata-katamu penguat jiwaku...

Ketentuan Allah Adalah Rahsia Allah....

Saturday, February 5, 2011

Antara Selut Dan Air Mata....



Tongkang Pecah.....

Perit....

Itulah yang dapat umi gambarkan....
Bergelumang dengan air selut dan lumpur....
Hati tak keruan....Gelombang air mata seakan mahu pecah....



Selut yang ditinggalkan banjir....

Sudah 4 hari anak-anak umi tinggalkan di kampung...
Sudah 4 hari juga umi bertungkus lumus membersihkan rumah...
Hampir beratus helai baju-baju yang bercampur selut umi basuh...
Hampir berpuluh pinggan umi terpaksa cuci....
Kepenatan bukannya sedikit...
Kaki umi kejang...Bahu umi sengal...



Peralatan dapur yang musnah.....

Ujian....

Sungguh...ujian demi ujian yang datang....
Menghimpit hidup umi...
Satu demi satu...
Bisa membuat umi rebah...
Kehilangan seorang suami...
Sudah cukup memeritkan...
Kini...umi berhadapan dengan kemelut musibah banjir...
Tambah memeritkan....
Rasanya umi baru sahaja bermula...
Dan kini umi kena bermula kembali...



Bilik Kak Long yang rosak teruk....Semua perabot tak boleh guna...
Dia menangis tengok gambar meja studynya....

Redha...

Umi redha dengan ujian demi ujian yang berlaku....
Umi pasrah dengan segala ketentuan yang tertulis...
Umi pasrah  menerima dugaan yang datang....



Semua barang makanan rosak....

Namun....
Umi akui...umi tak kuat...
Jiwa umi lemah...
Air mata umi tumpah jua...
Tidur umi tak lena...
Umi buntu....
Kerna semuanya hilang sekelip mata....
Umi kesiankan anak-anak umi...
Umi perlukan masa untuk mengadakan semuanya seperti dulu....
Umi perlukan masa untuk memberikan keselesaan buat anak-anak umi....

Maafkan umi.....



Semuanya musnah sekelip mata.....

Esok kita akan kembali ke rumah kita...
Yang sudah tidak seperti dulu...
Iman...umi terpaksa tinggalkan dulu...
Persekitaran rumah kita sangat tidak sihat buat Iman...
Sekali lagi umi terpaksa susahkan nenek....


Buat pembaca Kerikil Kehidupan...
Doakan umi agar terus diberi kekuatan...
Aminnnn....