Followers

Monday, January 31, 2011

Adakah Iman Terlebih Dahulu Tahu....???



Salam bersiaran dari teratak bonda...
Teratak yg umi sewa telah ditenggelami air hingga ke paras bumbung rumah...
Segala barang-barang rumah...tak tahu nak cakap...mungkin ada yang dah tak boleh digunakan...

Hati umi...Perit...
Tengah memikirkan bagaimana untuk kembali memulakan kehidupan bersama anak-anak...
Rasanya baru sahaja bermula...dan kini umi kena kembali ke nombor zero...

Namun setelah melayari blog Kak Asmin hati sedikit tenang...
Sepatutnya umi harus lebih bersyukur dan terus bersangka baik dengan Allah...
Berlapang dada dengan segala ujian yang diturunkan buat umi....

Kembali kepada tajuk en3 di atas....
Sungguh itulah yang dapat umi rasakan...Iman seperti cuba menyampaikan sesuatu...Iman terlebih dahulu menunjukkan kegelisahan berbanding umi yang masih menaruh harapan banjir tidak berlaku....

Malam Ahad...
Iman tidur awal...Namun tepat pukul 12 malam Iman bangun dan menangis...Umi angkat Iman, umi periksa pampersnya, perutnya...ok...Umi bangun buat susu...Umi suakan susu ke mulutnya...ditolak....
Tangisannya masih berbunyi...kadangkala kuat...Umi buntu...Mata mengantuk...Umi peluk tubuhnya
erat-erat...Tangan halusnya menampar-nampar pipi umi...Bila umi tenung wajahnya...Iman berpaling ke tingkap bilik...Di luar rumah hujan masih turun dengan lebat...Tiada tanda-tanda mahu berhenti....Bunyi ngiauan kucing yang dibela oleh jiran umi...dan salakan anjing dari rumah sebelah....yang kadangkala nyaring...membuatkan umi berfikir sesuatu....Adakah sesuatu yang cuba disampaikan Iman dan haiwan-haiwan itu....

Jam menunjukkan pukul 330 pagi...Iman masih belum mahu lelap....masih merengek dan menangis....
Ya Allah kenapalah dengan Iman ni....kenapa tangisnya tak mahu berhenti....sehinggalah ke pukul 5 pagi...Hujan sudah agak reda dan sedikit renyai...Hati yg bimbang kembali tenang...Iman terlena pukul 6 pagi di atas lengan umi...Umi pun turut terlena kerana mata terlalu letih berjaga....

Pukul 9 pagi...Kakak umi tergesa-gesa datang ke rumah menyuruh umi berkemas...Tika ini hujan turun dengan lebat dan tiada tanda-tanda mahu berhenti...Sebenarnya umi dah kemas sikit-sikit, baju yang nak dibawa pulang...Kakak menyuruh umi dan anak-anak balik ke rumah mak...Ada anak-anak kecik macam umi payah nak duduk kat pusat pemindahan, kalau banjir benar-benar berlaku....Umi  akur...Umi mula berkemas apa yang patut...Buku-buku yg umi gunakan untuk mengajar umi letak di atas almari baju...termasuk printer...laptop umi bawa...Tapi almaklumlah, almari umi almari murah, plywood...tak boleh isi brg byk2...umi takut roboh...

Umi berkemas dalam keadaan yang sungguh berdebar-debar...Iman pula asyik menangis tak berhenti-henti...Tak mau dipujuk...Biasanya kalau Mira usik, dia akan ketawa...Ini tidak...Dia asyik menangis...Umi agak Iman lapar...Umi berhenti mengemas skjp...Umi suapkan bubur nasi ke mulutnya...Iman menolak...puas sudah umi memujuk...Sampailah Iman muntah...dia tak mahu menelan makanan yg umi suap....Akhirnya umi terpaksa mengalah...Umi belum siap berkemas...Umi terpaksa biarkan Iman menangis...Tika ini air hujan dah hampir memenuhi longkang....

Umi angkat barang2 eletrik seperti iron, oven, kipas berdiri, blender, periuk nasi...umi letak di atas almari kak long...Harap2 air taklah setinggi itu...Barang2 dapur umi terpaksa biarkan begitu saja...Dah tak ada tempat tinggi untuk umi letak...

Pukul 1230, Abang Ipar umi datang mengambil TV...hanya TV yg umi tumpangkan kat rumah kakak...sebab rumah kakak ada loteng...nak tumpang brg byk tak boleh sebab takut loteng tu runtuh....Abang Ipar cakap umi tak boleh tunggu mak datang...air di jalan utama ke taman umi duduk ni air dah nak naik ke jalan...kalau umi lambat, takut tak lepas nak bawa kereta keluar...Abang Ipar minta umi masukkan barang dalam kereta dan standby untuk keluar...Tika inilah Iman menangis sekuat-kuatnya...Umi keraskan hati...Umi terpaksa biarkan dia...Umi harus cepat masukkan barang dalam kereta dan segera keluar dari Kampung Tengah...Umi takut terperangkap...

Mujurlah di saat kalut begitu...mak umi sampai...Barulah Iman diam dari menangis...Kami segera masuk ke dalam kereta...dan bergegas keluar dari Kampung Tengah...Nafas berdegup laju...Kiri kanan jalan dipenuhi air...hujan lebat mencurah-curah...Takutnya bukan kepalang...

Kami kena cepat...bimbang air kat Sungai Pemanis naik dan kami akan terkandas untuk pulang ke Keratong...Mujurlah Cik Mi datang dan boleh drive menggantikan umi...umi tak boleh drive kalau hujan lebat...umi takut...

Di dalam kereta...Iman hanya diam di pangkuan umi...Tiada lagi tangisan dari mulutnya...dia juga duduk dengan diam sekali...tidak lasak seperti selalu...Umi hairan...Apa sebenarnya yg berlaku pada Iman...adakah Iman tahu banjir besar akan berlaku dan cuba menyampaikannya kepada umi...Wallahua'lam....

Wednesday, January 26, 2011

Dunia Kecil Saya............

Di sebalik jeriji besi...
Dihalangi dinding cermin...
Seorang anak kecil leka memerhati....
Melihat dunia luar...Dengan serba limitasi....



Hanya Allah yang tahu...
Gelodak rasa anak kecil ini...
Melihat burung-burung terbang bebas...
Sedangkan dia hanya layak memerhati...
Merenung dengan sepenuh hati....



Tanpa sedar...
Seorang ibu yang leka memerhati keletah anak ini...
Bergenang air mata jernih...
Di kolam matanya....
Rasa sayu bertamu di laman hatinya...
Andainya anak ini sempurna...
Sudah pasti dia pandai membuka pintu...
Dan berlari ke luar...
Meneroka dunia yang lebih luas...



Namun...
Anak ini hanya mampu...
Menikmati dunia kecilnya di sini...
Menyulam impian yang entah bila
Kan menjadi realiti....



Namun dia tenang....
Dengan hanya berbaring di sini....
Santai bersama dunianya....



Berbagai posisi dan gaya...
Berbagai keletah dan aksi....



Sesekali tangan menggapai cermin...
Melambangkan keinginannya...
Mungkin untuk bebas berlari di luar sana....



Namun...
Yang umi pasti...
Dia redha dan kuat
Menerima takdir yang tertulis untuknya...
Dia bahagia menikmati Dunia Kecilnya....

Dan...Umi juga harus tabah dan kuat menerimanya....



Iman...
Walau apa pun keadaanmu...
Walau apapun kekuranganmu....
Kasih umi padamu tak pernah kurang.....

Umi sayannggg kamu....
Mmmmmuaaahhh....:))

Saturday, January 22, 2011

Akhirnya umi pun menangis bersama....

Dek kerana terlalu letih menunngu lama di hospital petang semalam...Malam tadi umi masuk tidur awal...Pukul 1030 kami anak beranak dah pun beradu....

Pukul 1230 malam lena umi terganggu...raungan tangisan Iman memecah kesunyian malam...Segera umi menjengoknya yg tidur di dalam buai...Saat itu umi lihat Iman sedang menggosokkan mukanya ke kain buai...sambil menangis...

Sakit mata itu datang lagi...Dalam beberapa bulan ini dah agak kerap Iman diserang sakit begini...Umi angkat dan buka lampu bilik...

Ya Allah matanya merah dan membengkak...Langsung tak boleh buka...Biasanya taklah seteruk ini...Umi mencari ubat titis mata...dan isikan ke dalam mata yg membengkak dan merah bak saga itu...Biasanya Iman akan diam dan kembali terlena dalam pelukan umi...

Tetapi malam tadi berbeza...Raungannya makin kuat setelah ubat titis mata itu umi titiskan ke dalam matanya...Umi buntu...Jam menunjukkan hampir pukul 1 pagi...Umi pangku badannya...Umi gosokkan matanya perlahan-lahan..Umi pegang tangannya yg asyik menggosok mata dengan kuat...Umi tahu kesakitannya tak tertanggung...Gatalkah...Sakitkah...Andainya umi tahu nak...Akhirnya umi turut menangis kerna tak tahu macam mana nak redakan kesakitan yg Iman tanggung...

Iman terlena sekejap di atas pangkuan umi...Umi lega...Moga ubat titis itu berhasil meredakan kesakitan matanya...15 minit berlalu...Raungannya kembali bergema...Hati umi pecah melihat kesakitan yg ditanggung...Umi capai telefon...ingin menelefon Mok Der...tetapi kesian pulak umi nak ganggu kakak umi tu...Mesti dia tengah lena tidur....Esok kena jaga anak orang lagi...sebab hari sabtu sekolah ganti...Umi terpaksa batalkan niat itu...Apatah lagi melihat Iman yg sudah reda tangisannya...

Umi cuba bertahan hingga pagi...Pagi esok kalau tak ok lagi umi akan bawa ke bahagian kecemasan Hospital...Sepanjang malam Iman merengek dan tidur sekejap-sekejap....Bukan tak ada klinik di segamat ini yg buka 24 jam..satu-satunya klinik...tetapi apabila mengingatkan kejadian umi pernah dimarahi doktor..katanya Iman tak sakit...kenapa mesti diganggu lena anak itu...Umi jadi serik...Doktor tu tak layak digelar doktor...Iman pun dia tak cek...boleh cakap Iman tak sakit..Padahal esoknya umi ke Klinik lain...Paru-paru kanan Iman ada kahak...

Tadi...umi baru balik dari klinik, doktor pun tak dapat pastikan Iman kenapa...sebab mata dia dah tak merah..cuma bengkak je yg tinggal...doktor bagi ubat tahan gatal je...umi tak jadi ke bahagian emergency sebab ramai orang..dan umi dah agak kes Iman dianggap tidak kritikal...Tak perlah Jumaat depan umi nak bawa Iman ke Klinik Pakar Mata kat Segamat Baru..Kalau boleh hari ni umi nak bawak...tapi klinik tu hanya bukak pada hari Jumaat jer...

Moga mata Iman baik-baik jer...Umi seksa melihat dia menanggung kesakitan begitu...dan umi tak tahu cara untuk membantunya.....



Mata yang membengkak....
Andainya kau mampu berkata-kata dan memberitahu apa sakitmu nak...
malangnya umi tak tahu dan tidak mengerti....

Thursday, January 20, 2011

Suntuk.....

Salam siaran buat pembaca blog umi KERIKILKEHIDUPAN dan terima kasih kerna sudi singgah di sini...

Dah agak lama rasanya umi tak mencoret di blog ni...bukannya tak ada cerita yg nak dikongsi...tetapi umi benar-benar kesuntukan masa...Banyak perkara yg perlu dilunaskan dalam sehari...dan ditambah lagi dgn tugasan sekolah membuatkan umi terpaksa mendahulukan yg lebih penting....

Hari ni cuti Thaipusam...bolehlah umi melepak di rumah jer bersama anak-anak...Tak berniat ke mana-mana...kerna kerja banyak yg menanti...

Minggu ni minggu yg agak melelahkan buat umi....

Isnin...17 Jan 2011...
Umi membawa Iman ke hospital Muar..Ada speech terapi yg perlu Iman hadiri...Sbnarnya umi sepatutnya membawa Iman ke speech terapi semasa di Hospital Serdang lagi...Akibat krisis yg melanda, oppoimen itu tertangguh begitu saja....Awal tahun lepas juga...umi diarah doktor paed untuk membawa Iman ke speech Terapi...tetapi apabila memandangkan terapi pertuturan yg paling dekat hanya di Muar...Hospital Segamat blm ada kepakaran itu...umi menangguhkan niat...umi terpaksa memilih oppoimen yg lebih penting...bygkan cuti 7 hari setahun utk oppoimen Iman dan Kak Long...tentu tidak cukup....Dan akhirnya pada bulan lepas sekali lagi umi diarahkan berbuat demikian oleh pakar audiologi Iman...kata-katanya membuka mata umi...Untuk memakai alat pendengaran...Iman perlu menghadiri speech terapi...akak boleh bantu dia dari segi pertuturannya dgn bantuan dari speech terapi....Akhirnya umi terpaksa akur...dan mujurlah Cik Mie tak de hal dan boleh menghantar umi dan Iman ke Hospital...

Alhamdulillah Iman yg agak mengantuk kerna bgn awal...dapat memberikan kerjasama yg baik...umi diberitau otot menelan Iman lemah dan umi diajarkan cara urutan untuk menguatkan otot mulutnya...umi juga diajar cara untuk merangsang pemakanannya agar Iman boleh menggunakan gigi untuk mengunyah....

Selesai terapi...umi ada date dengan Ica...Mama Ayesha..Ingat nak jumpa Ica kat kantin hospital jer...sbb umi blm breakfast...tak sangka Ica sudi belanja kami kat luar...hehe...segan pulak rasanya...

Dan Alhamdulillah...umi dapat lagi seorang kawan yg mengerti keadaan umi...yg memahami gelora rasa di danau hati umi....Umi syukur sangat-sangat...Mama Ayesha belanja umi  dan Cik Mi makan Mee Rebus...sedap...Cik Mie ckp nanti kita g makan kat situ lagi ek....Buat Mama Ayesha aka Ica...thanks yer...akak merancang nak ke Batu Pahat...nanti leh jumpa Ayesha dan Aiman...Terima kasih atas huluran persahabatan ini...akak rasa dunia akak yg kelam kembali berseri.....



Terima kasih buat Ica yang sudi pegang Iman
sementara umi menikmati Mee Rebus yg marvellouse...


Hari Selasa...
Umi ke sekolah seperti biasa...Hari ni kelas umi penuh...dari 720 pagi sampailah ke pukul 1120...nak makan pun tak sempat...

Petangnya ada meeting Headcount...semua guru wajib hadir...tetapi umi dah mintak excuse...Umi terpaksa bawa Iman berjumpa pakar pemakanan di Hospital Segamat...Sebenarnya umi berdebar-debar nak jumpa dietian ni...takut kena omel berat Iman tak naik...Sebab semenjak Iman minum susu Sustagen ni...dia agak kurang makan nasi...Dia kerap minum susu...terutama di rumah Mok Der yang menjaganya...

Pukul 3 petang umi dah sampai ke Hospital....Kul 330 kami dipanggil masuk...setelah ditimbang berat badan Iman dan umi sekali sebab Iman tak boleh berdiri tegak atas alat penimbang tu...Dia asyik melompat...susah nak dapat bacaan yg tepat...terpaksalah doktor suruh timbang dgn umi sekali...lepas tu umi sorang...dan ditolak dgn berat yg bersama Iman tadi...Hasilnya berat Iman naik sebanyak 600gram...9.3 kg...berbanding 8.7kg pada bulan Oktober tahun lepas...Alhamdulillah...Setelah diberi tips-tips untuk merangsang pemakanan Iman...kami dibenarkan pulang....dannnn.... ayat terakhir pakar pemakanan tu sedikit menyentuh hati umi....

" Umi Iman jaga pemakanan tau...jaga badan...jangan nanti datang bulan 4 badan naik pulak..."

Ouch...alamak dgn umi sekali kena bebel ni...huhu...nak wat camna...malam dah tak ambik dinner...minum susu jer...tapi berat still maintain...tak mau turun....

Sedih jugaklah...hehe...tak perlah umi kena azam juga untuk diet ni....




Semoga umi terus sihat untuk membesarkan Iman dan kakak-kakakmu...

Mmm...panjang pulak en3 kali ni...Iman tidur skrg so bolehlah menaip dengan aman...kalau tak asyik berebut keyboard dgn dia....

Wassalam.......

Wednesday, January 12, 2011

Kolam Air Panas Labis



Salam bertemu kembali.....
Dah lama rasanya tak mencoret tentang Iman....

Hujan yang turun membasahi Bumi Segamat hampir setiap hari...benar-benar meresahkan umi...kerna di kala musim hujan beginilah umi perlu memantau kesihatan Iman...Iman mudah terkena demam selsema...dan batuk...Jika dibiarkan berlarutan...Asma akan menyinggah....

Petang Jumaat...Iman demam selsema dan batuk...Umi membawanya ke klinik...namun esoknya Iman demam...Sampailah ke hari Isnin...badannya masih hangat...Asyik merengek dan meragam....serba tak kena dibuatnya....Berita Iman demam sampai ke pngetahuan nenek..bergegaslah nenek dan atuk datang melihat keadaan Iman...Iman memang rapat dgn atuk dan nenek dan dia lebih dimanjakan berbanding cucu-cucu lain...Iman terlalu istimewa di hati mereka...Hampir 8 bulan menjaga Iman membuatkan nenek orang kedua slps umi yg memahami gerak hatinya...



bila nenek ada...umi Iman dah tak pandang....

Atuk menyarankan supaya Iman dibawa ke kolam air panas di Labis sebab kami sekeluarga memang suka berendam di sana...Mungkin sakit badan kata atuk...nak cakap Iman tak pandai.....

Seawal 8 pagi kami dah bertolak ke Labis, perjalanan memakan masa hampir 20 minit...kami memang suka datang awal...dan masih belum ada pengunjung lain...Biasanya di awal pagi air masih cetek dan umi boleh golekkan Iman dalam air panas yang agak hangat...


proses rendaman kaki....sambil diperhatikan Mok Der...kakak umi...



Kami teruja melihat Mira yang begitu seronok bermain air panas...seolah air itu tak panas baginya...cayalah anak Umi....



Mira mengusik Mok Der....



Sesi terakhir...proses merendamkan badan Iman.....

Hampir 3 jam kami di situ....Iman sudah menunjukkan tanda-tanda tidak selesa...tambahan lagi air kolam yg juga semakin penuh sudah tidak sesuai untuk merendamkan Iman....
Umi membawa Iman naik ke tepi kolam...Umi menyuakan susu kerna sedari pagi Iman tak mahu minum susu...Alhamdulillah habis sebotol....

Namun selepas itu Iman seakan-akan nampak terlalu letih...Umi dah cuak....Matanya seakan mahu tertutup dan kelihatan terlalu mengantuk....Hati dipagut bimbang...kenapa pula dgn Iman ni...Adakah umi silap membawanya ke sini...Tak lama selepas itu Iman muntah....Dan alhamdulillah dia kembali ceria....

Sampai di rumah jam menunjukkan 130 tengahari...Umi menidurkan Iman dan dia tidur begitu lena sampai jam 5 petang...kerana sblum ini dia hanya tidur sekejap dan merengek...

Alhamdulillah...hari ini Iman dah kembali pulih seperti biasa....

Sunday, January 9, 2011

Cinta Agung...

CINTA AGUNG...Kumpulan Nasyid Qatrunnada...

Bila sedih umi suka sangat dgr lagu ni...

Jiwa jadi tenang sangat....



Ya Allah Engkau Tuhanku

Tiada Tuhan melainkan Engkau

Engkau cinta Agungku

Nabi Muhammad pesuruh-Mu



Ya Allah Engkau sumber bahagia

Engkaulah Sumber keselamatan

Ya Allah Engkau sumber keamanan

Engkaulah segalanya



Ya Allah Engkaulah pelindungku

Engkaulah sumber rizkiku

Di waktu sakit Kau sembuhkan

Di waktu lapar Kau beri makan



Ya Allah Engkau Cinta Agungku

Cintaku haraplah dibalas

Ya Allah Engkau Cinta Agungku

Janganlah cintaku tidak dibalas



Jangan biarkan ku tanpa pimpinan

Pimpinlah aku ke jalan yang benar

Kepada Engkaulah harapanku

Janganlah hampakan perasaanku


.... mode sedih :((.....

Friday, January 7, 2011

Hakikat Itu......

Usai sudah minggu pertama persekolahan...waktu yg paling sebok buat umi....
Dan biasanya umi takkan sempat mencoret sesuatu di blog....badan menuntut rehat setelah lelah seharian...

Dan biasanya pada minggu pertama akan sebok dengan urusan pendaftaran...pengagihan buku dan bermacam-macam lagi urusan....

Petang tadi umi ke sekolah agama....Berjumpa dengan guru kelas kak long yang baru...dan juga menyerahkan borang pendaftaran....Dan umi tahu tatkala borang itu diserahkan....Pasti status umi akan terbongkar.....Itulah hakikat yang perit terpaksa umi telan...Terpaksa merelakan label yang diberikan kepada anak-anak umi...Anak-anak mangsa perceraian....

Entah mengapa hati umi sungguh pilu tatkala melangkah masuk ke dalam kereta...hujan lebat yg turun membasahi bumi Segamat...sama lebatnya dengan hujan yg turun dari kolam mata umi...Umi tenggelam dalam emosi...Maafkan umi anak-anakku menyebabkan kalian menjadi mangsa perceraian ini....
Padahal kalian tidak bersalah....Kamilah, umi dan abi kalianlah yang bersalah...Kami tak kuat menghadapi dugaan rumahtangga...Kami tak mampu mengekang badai yang mendatang...Akhirnya robohlah mahligai yang dibina dengan seribu impian...Impian berkecai dan tak meninggalkan sisa.....

Sungguh....umi juga seorang guru...
Umi faham dan akur dengan tanggapan seorang guru terhadap anak-anak mangsa perceraian...
Anak-anak ini rapuh emosinya...anak-anak ini kurang tumpuannya...emosi mereka terganggu....

Namun...
Umi seboleh mungkin meminimakan kesan perceraian ini pada anak-anak umi...Seboleh mungkin umi mahu bahagiakan mereka...Umi mahu mereka tak merasa kurang apa-apa...Namun umi akur dan sedar...Umi tak mampu mengisi ruang kosong di hati mereka...Umi tak mampu memberikan belaian seorang lelaki yg bernama ayah buat mereka....Sungguh umi tak mampu.....

Dalam sujud umi berdoa.....Moga ini yang terbaik buat umi dan anak-anak....
Moga ada rahmat yang dijanjikan di sebalik segala derita yang memilukan ini...
Hidup mesti diteruskan.....Demi kalian...anak-anak umi tersayang.....



Maafkan umi anak-anakku......

Monday, January 3, 2011

First Day Mira Di Prasekolah STAR

Salam bersiaran....
Setelah sebulan lebih bercuti...Hari ni umi kembali bekerja...Anak-anak pun kembali ke sekolah...
Yang paling teruja Miralah..Tahun pertama di Prasekolah...
Pukul 6 pagi lagi dah bangun...bersiap dan sempat minum susu sebotol...Kalau dalam cawan tak luak pun...

Pukul 650 pagi dah bergerak ke sekolah...sebab pukul 710 pagi umi dah kena punch card...
Kalau lambat merah...
Sampai kat sekolah...Mira dah tak sabar nak masuk ke kelas...
Umi tak boleh tunggu Mira lama-lama, sebab umi kena menghadiri perhimpunan rasmi...
Pegawai PPD pagi-pagi dah datang memantau...Inilah masalahnya kalau sekolah dekat dgn PPD...Pengarah lagi tu...

Selesai perhimpunan...umi masih belum sempat jenguk Mira...Kelas pertama tahun 1...Cuak gak rasa hati nak mengajar...parent penuh kat tepi tingkap...Masa nilah nak kena gunakan skill mengajar...Nasib tak der yg menangis....budak sekarang dah advance dan berani...

Masa kedua barulah umi sempat menjenguk Mira..Alhamdulillah dia ok...walaupun ada juga pelajar Pra yg menangis...harap sangat Mira tak berjangkit....Umi sempat pesan kat Mira...kalau nak g tandas beritau cikgu tau...takut terkencing dalam seluar....Mira kata ok...Dia leka bermain lego...



Sempat senyum kat umi...


Bersama kawan baru....


Aktiviti kumpulan....


Cikgu Yati...Guru Pra baru sek umi...Tahun lepas pra tak der...


Ramai perempuan dari lelaki...


Kak long makan berselera...Mira dah buat muka ngantuk....

Pukul 1100, sekali lagi umi menjenguk Mira...kelas umi dah habis...Cek seluar dia...

Eh...tak ada seluar dalam...

Rupanya...Mira terkencing dalam seluar...Dia dah nak ke tandas...tapi tak sempat...
Mujurlah cikgu ada uniform spare...Sbnrnya umi juga ada bawak baju biasa untuk standby....

Alahai Mira....Sian pulak tengok dia malu...
Sempat bisik ngan umi...
Jangan beritau Mok Der yer...Mira malu....

Emmm...kena pesan banyak kali ni...
Harap sangat ianya tak berulang lagi....

Tengahari....Mira dah buat muka ngantuk waktu lunch dgn kak long....

Dan...sekarang waktu en3 ni ditulis...Mira dah tertidur keletihan.....
Harap esok...Mira baik-baik jer yer...
Esok kelas umi penuh...tak dapat nak jenguk Mira kerap....

Saturday, January 1, 2011

2010 Yang Memilukan.....

Selamat tahun baru rakan-rakan blogger sekelian...
Semoga tahun 2011 ini lebih menyinar...

Alhamdulillah...syukur sangat kepadaNya...
Umi masih bernyawa...
Masih diberi kesihatan yang baik...
Dan masih punya kekuatan untuk meneruskan hidup....

Biarlah tahun 2010 itu berlalu pergi...
Membawa duka lara di hati umi....
Umi tak mahu kenang lagi....
Sebab bila mengingatkan detik-detik memilukan itu...



Biarlah detik hitam itu menjadi sejarah...pilu....


Hati umi jadi sakit....
Hati umi begitu sebak...
Dan akhirnya umi menangis kesedihan....

Dan...tahun 2011 ini...
Umi harap sangat umi lebih tenang dan umi lebih tabah....
Umi hanya mahu mengharapkan yang baik-baik...
Kerna umi tahu...bersangka baik dgn Allah itu lebih perlu...

Tekad umi hanya satu...
Mahu lihat anak-anak umi berjaya....
Aminnnn....




Nadi hidup umi....Mmmmuahhh...sayang kalian....