Followers

Monday, October 31, 2011

BASIKAL OH BASIKAL....


Lihatlah aksi Iman bersama basikal-basikalnya...

Mak selalu marah umi...
mak kata rumah umi dah macam taska...penuh mainan...
basikal pun sampai 4 biji...
Huhu...ada reason napa umi beli basikal-basikal nih...
Sebab Iman selalu mengamuk bila tgk kakak-kakaknya naik basikal...
Dan lagi satu Iman ni suka merayap...dia blh menjulur dgn laju dan capai apa sahaja barang...
Pernah umi solat asar sekejap...
Minta Kak Long jagakan...
dek Kak Long leka menonton TV...usai umi solat, Iman dah berada di depan pintu bilik air...
So...dangerouse....
Iman juga pernah kerjakan rak pinggan mangkuk 
rak yg bawah sekali dgn hanya berbaring waktu umi mandi...
Jadi basikal ni langkah umi nak elakkan 
dia wat benda-benda yg bahaya..waktu mata umi tak der nak mengawasi dia....

Inilah basikal pertama yg umi beli buat Iman...masa ni Iman tak blh duduk lagi...
So posture belakang badannya sedikit membongkok....
Iman cukup seronok naik basikal ni...harganya RM80...setelah diskaun dapatlah RM60...



Tapi setelah setahun...kaki Iman makin panjang...
Iman dah tak leh naik basikal jni...
Dia lengoh nak bengkokkan kaki...

So umi belilah kereta ni pulak...
masa ni Iman tgh gila stereng...
Hajat hati nak beli yg eletrik tu....
Harganya RM300 paling murah...
Tapi setelah survey...rasanya tak berbaloi...Iman tak leh letak kaki kat bawah...
Jadi umi belilah kereta ni...RM70...harga asal RM90...
Guna duit bantuan banjir lagi...hahhaa...

Tapi masalah bila duk atas kereta ni...
Iman kerap terbalik...sebab dia kena kontrol kaki dan badan dia sekali...
So dia tak relaks...nak tolak ke belakang pun dia takut2...
Kak Long asyik merungut penat nak jaga Iman kalau atas kereta ni...huhu...




Akhirnya umi jumpa Smoby ni...di Juaimurah...
umi pun orderlah dari Kak Ina...
Harga mahal sikit...RM105...
Masa ni Iman dah boleh duduk tegak...
Dia suka buat wheely dgn kereta ni...undur bukan main laju...
Pusing stereng dah macam org bawak kereta betul huhu....
Yg penting umi boleh pakaikan hearing aid masa dia duk atas kereta ni....
Kereta ni pun tinggi sikit...so sesuai dgn kaki Iman yg panjang tuh....



And the latest...
Umi beli yg ini...
Dulu pernah nak beli...
Tapi masa tu kaki Iman belum sampai dan belakang badan dia belum tegak....
Harga asal RM160...sekali tawar dapat RM100...
sebab  basikal sebelum inipun umi beli di tempat yg sama...

Sebenarnya tujuan beli basikal ni lebih untuk terapi...
umi nak ikat kaki dan tangan Iman...
dan paksa kakinya mengayuh...
Fisio kat hospital pun ada naik basikal kan...

hahha...kejam tak umi...???




Dalam hati...umi tak perlu risau...
sebab ada anak saudara yg akan mewarisi 
basikal-basikal Iman ni...hehhe...

Basikal ohhh basikallll......

Daaa.....

2 comments:

shaliza said...

wahhh...banyaknya basikal iman...setiap hari boleh tukar lah ya nak main yang mana...

Pia said...

"buir diorang merasa enjoy...masa kita kecik takde ini semua tak bermakna ank2 kita pun nak kena jadi macam kita...apa yg kita mampu kita layan jer..lagipun diorang mmg layak diberi ini semua...akak dulu time ank2 masih kecik mcm2 basikal,kereta,mainan ada...tp sbb diorang lasak sgt habis semua tu tk dpt lah nk 'turunkan' kt sesapa.."