Followers

Saturday, December 31, 2011

TAHUN BARU - TAHUN KEKUATAN

Huhu dah bersawang blog umi ni...

Kesibukan membelit diri....kesibukan dengan sekolah yg bakal bermula..dan dgn keadaan ayah yang masih dirawat di hospital....

Hari di mana kita semua menangis dgn pemergian Arwah adik Anisa...Hope 2 Walk...ayah juga dikejarkan ke hospital, akibat buah pinggang yg gagal berfungsi dgn baik....Petang itu juga ayah emergency warded, dan prosedur Pleniteriol Dialisis dilakukan...Kini sudah hampir 11 hari ayah di hospital....dan juga sudah hampir 100 beg air dimasukkan ke tubuh ayah....


Kami sekeluarga berkumpul...semua adik beradik yg jauh dan dekat berkumpul di rumah umi menjengok ayah...doa kami hanya satu...ayah segera sembuh....

Tahun 2012 ini kehidupan ayah bakal berubah, ayah terpaksa menjalani rawatan dialisis 3 kali seminggu akibat buah pinggang ayah yg dah rosak teruk...Ya Allah tabahkanlah hati kami sekeluarga...

Untuk permata hati umi..Muhammad Aiman...
Sedikit ralat apabila niat ntuk menyekolahkan Iman di sekolah swasta tidak kesampaian...Pertukaran umi tidak diluluskan...Iman akan bersekolah di PDK seperti dulu...Hari Isnin dan Selasa...2 jam sehari...Maafkan umi Iman...umi tak berjaya memberimu rawatan intensif...Namun umi yakin, ada sesuatu yang Allah janjikan buat kita...mungkin ada kemanisan yg tidak kita ketahui....


Kak Long pula akan memasuki Tahun 3, doa umi Kak Long lebih matang dan rajin berusaha...sementara Mira masih di Prasekolah 6 tahun...Alhamdulillah Mira dah pun boleh membaca...syukur sangat...


Inilah kehidupan...selagi bernyawa...hidup harus diteruskan...Tahun ini juga tahun ketiga umi bergelar Ibu Tunggal..Alhamdulillah jiwa umi semakin kuat...Hati kian tabah...walaupun ada ketikanya badai menjengah jua...Namun umi syukur, umi semakin bijak mengawal keadaan...Umi mahu kuburkan segalanya...

Doa umi...tahun 2012 ini...umi lebih kuat dan tabah....dan Allah merahmati kami sekeluarga...

Ameennn....

Wednesday, December 14, 2011

Unconditional Love

Sabtu - 10 Dis 2011
Gathering Supermum and Superdad
Unconditional Love
Yang Pertama
Perangsang Templer Golf Club, Rawang.

Alhamdulillah....
Syukur padamu Ya Allah...
Dalam keterasingan ini...
Dalam melalui hidup penuh ranjau ini....
Kau mempertemukan umi...
Dengan mereka...
Yang menyayangi umi dan Iman...
Yang menerima umi dan Iman...
Tanpa syarat...



Walaupun pada mulanya...
umi agak gusar...
umi agak rendah diri...
kerna umi dan mereka berbeza....
Mereka satu keluarga yg lengkap...
Namun umi...???
Mampukah umi berdiri sama tinggi 
dan duduk sama rendah dengan mereka....



Namun syukur Ya Allah...
Walaupun di awal kedatangan ke gathering Supermum ini...
Emosi umi teruji...
Emosi umi diasak lagi...
Kerna ada insan yang tak mahu menunaikan janji...
Kerna ada insan yang seolah-olah sengaja 
menguji kesabaran umi...


Namun...
Perjalanan ini harus diteruskan...
walaupun jauh di sudut hati agak terkilan...
Mengapa kau sakiti lagi hati ini???



Melihat gambar ini hati umi tersentuh...
sungguh bertuah angel-angel yang
bersama Superdad tu kan...

sedangkan Iman...

Superdadnya mana...??
Banyakkah masanya yang boleh 
diluangkan bersama Iman...???
Banyakkah masanya untuk mahu memahami 
apa itu Watsu hydrotherapy...
Merangsang deria rasa Iman...
Untuk memahami terapi-terapi yang 
boleh memulihkan anak ini...

sungguh hati umi sebal....

Namun...
Iman tidak mengerti itu semua...
Iman gembira bersama siapa sahaja di sekelilingnya...
Dan terima kasih buat Mama Nabila
Yang memahami gelora hati umi....


Ahad - 11 Dis 2011

Seawal 730 pagi, kami dah bersiap...
hati agak terkilan kerana puteri yang berdua ini
tidak kunjung tiba...
Semalaman umi menunggu kalian...
Niat umi agar dapat membawa kalian tidur di hotel ini...
Yang jarang benar umi dapat melakukannya...
Dek kekurangan masa dan kewangan...

Namun hanya jam 830 pagi...
Barulah kalian muncul...
Tergesa-gesa menukar baju 
kerana acara  sukaneka sudah mahu bermula...
Apa lagi yang boleh umi katakan....
sesungguhnya hati umi telah kering untuk memaafkan...

Terlalu banyak luka yang datang...
Membuatkan umi terpaksa 
memilih undang-undang untuk berbicara...



Sungguh...
setelah tiga minggu...
Umi benar-benar rindukan kalian...


Akhirnya Iman dan Nabila dapat bertentang mata...
Walaupun buat pertama kali...
Namun persahabatan di alam maya...
Membuatkan kami selesa bersama...
Dan terima kasih sekali lagi...
Buat mama Nabila, Noina dan suaminya, Zul...
Sudi menumpangkan kami ke bilik hotel...
Sudi memberikan bubur percuma buat Iman...
Kalian terlalu baik...



Acara Sukaneka...
Iman mengutip gula-gula...
Bukan main seronok lagi...



Iman di dalam acara Superdad memakaikan pampers...
Iman bergandingan dengan Superkakak...
Lucu sangat...
Sebab pampers tak muat...
Ketat dgn seluar jeans...



Puteri-puteri umi dalam acara membawa 
bola ping pong dalam sudu...
Tak pe tak menang...
yang penting...
Have Fun....



Bukan main seronok dapat boogy bag Angry Bird...



Inilah kami...
Kami sama-sama mengerti apa itu rasa kecewa..
Apa itu rasa duka...
Namun kini...
kami bersatu hati...
Kami mahu membela nasib anak-anak kami...
yang sama diagnosisnya...
Cerebral Palsy....


Sungguh...
Jauh di sudut hati...
Umi bertuah kerana Allah mengizinkan umi...
untuk bertemu kalian...
2 hari yang penuh bermakna...
Mengenali angel-angel yang sukar dilupakan...
sama-sama mendengar seminar dan motivasi...
sama-sama mengumpul semangat...
Walaupun ada di antara slot seminar 
yang membuatkan umi menahan perasaan...
Menahan deraian air mata...


Terasa diri benar-benar keseorangan...
terasa diri benar-benar terasing...
Allah hilangkan dahan untuk umi berpaut...
hilangkan bahu untuk umi melepaskan tangis...
Membuatkan sayap umi patah dan hanya bertongkat paruh....


Namun...bersama kalian..
Kekuatan itu datang...
Rasa keterasingan itu hilang..
Kasih sayang tanpa syarat itu menjadi pemangkin positif
dan umi yakin...
Kalian dihantar kepada umi...
Untuk membantu umi terbang tinggi memayungi anak-anak umi...
terutama Iman..
walaupun sayap umi hanya satu....


Sungguh...
Unconditinal Love itu sangat bermakna buat umi...

Monday, December 5, 2011

BELUM MASANYA.....


Belum masanya....
Untuk Iman bersekolah di sini....



Dan belum masanya...
Untuk kita sekeluarga berhijrah ke Kuantan...

Permohonan pertukaran umi tidak diluluskan....

Kerna hanya Allah yg tahu...
apa yg terbaik buat umi dan Iman...
Buat Mira dan Kak Long...

Namun...
Perjuangan umi dan usaha umi...
Tidak berhenti di sini...
Umi akan terus mencuba selagi daya.....


Sunday, November 27, 2011

HARTA UMI.....


Kalianlah harta yg paling bernilai dalam hidup umi....
Yg takkan boleh ditukar ganti...

Ada ruang kosong di hati umi...
Umi sunyi tanpa kalian...
Iman juga sunyi tidak berteman....




Ketenangan umi.....




Sayu...




Rindukan keletahmu...
Mira pergi tak lama la umi...
3 hari jer...
Mira sayannngggg umi...mmmmuahhhh...
Hanya bantal busukmu yg tertinggal menjadi peneman tidur umi....



Umi tahu Kak Long berbelah bahagi...
Umi tahu Kak Long perlukan kedua-duanya...
Umi faham Kak Long lebih bahagia di sana...
Bersama abi dan ibu...
Bersama keluarga yg lengkap...
Umi tak salahkan Kak Long...
Sebaliknya umi memohon ampun...
menjadikan Kak Long anak mangsa perceraian...
Walau di manapun Kak Long dan Mira berada...
Umi doakan Kak Long dan Mira bahagia....

Sesungguhnya umi sunyi tanpa kalian...
Miss u so much.....


Wednesday, November 23, 2011

BERUSAHA SELAGI DAYA

Salam siaran semua...
Semoga pembaca setia blog kecil umi ini sentiasa dirahmati Allah hendakNya....

Sudah hampir seminggu cuti sekolah berlalu...
Sudah hampir seminggu jualah umi menahan rindu...
Tabahlah duhai hati....

Umi sengaja sebokkan diri...
Umi sengaja memenuhi masa cuti ini...
Hanya untuk Iman....
Umi mulakan cuti dgn sesi berurut...
Sebenarnya dah lama umi berhajat nak bawa Iman
 ke Felda Pemanis ni...
Tapi masa belum mengizinkan...
dan Alhamdulillah...
Semalam dan hari ini...niat yg sekian lama tertangguh itu
 telah berjaya umi laksanakan...

Umi bertemu Pak Mahat...
Tukang urut yg sangat peramah orangnya...
Sesi urutan Iman berlangsung tanpa masalah...
Tiada tangisan mahupun raungan dari mulut Iman...
Sebaliknya Iman cukup seronok bila diurut...
Merelakan tubuhnya dipicit...urat yg tegang dikendurkan...



Alhamdulillah...tulang belakang dan tulang pinggulnya normal...


Umi kagum dgn semangat yg Iman tunjukkan...
Semangatnya kuat...berjuang demi untuk sembuh...
dan itulah yg Pak Mahat ulang2...
Budak ni kuat semangatnya....InsyaAllah boleh pulih....

Ameeennnn.....

Berdoalah dan berusahalah.....

Selagi daya......

Monday, November 21, 2011

SAYA RINDU MEREKA....




Umi cuba sedaya upaya...
Umi cuba alihkan fikiran umi...

Namun setelah dua hari berlalu....
Umi tak boleh tipu diri umi...

Umi rindukan kalian....

Rindu sangat-sangattt...

Hanya Allah yg tahu apa yg umi rasa...
Sehari pun umi tak sanggup...
Apatah lagi 3 minggu...

Moga Allah kuatkan hati umi.....
Moga Allah tabahkan hati umi......
dan...
Moga kalian bahagia di sisi abi dan ibu 'baru' mu....

Sunday, November 13, 2011

SEPANJANG HIDUP





Aku bersyukur kau di sini kasih

di kalbuku mengiringi

dan padamu ingin ku sampaikan
*courtesy of LirikLaguIndonesia.net
Kau cahaya hati
dulu ku palingkan diri dari cinta
hingga kau hadir membasuh segalanya
oh inilah janjiku kepadamu


Sepanjang hidup bersamamu
Kesetiaanku tulus untukmu
Hingga akhir waktu kaulah cintaku cintaku

Sepanjang hidup seiring waktu
aku bersyukur atas hadirmu
kini dan selamanya aku milikmu


Yakini hatiku kau anugerah Sang Maha Rahim

Semoga Allah berkahi kita
Kekasih penguat jiwaku

Berdoa kau dan aku di Jannah


Ku temukan kekuatanku di sisimu
Kau hadir sempurnakan seluruh hidupku
oh inilah janjiku kepadamu


Yakini hatiku bersamamu 
ku sadari inilah cinta

tiada ragu dengarkanlah
kidung cintaku yang abadi



 Malam ini hati umi sungguh pilu....
Umi menangis teresak-esak meneliti bait lagu ini... 
Umi redha dengan takdir ini....
Umi redha dengan perpisahan ini...
Jauh sekali untuk umi menyesali....
apa yg umi perjuangkan...

Umi tak minta banyak...
Cukuplah diri umi dihargai...
dan disayangi...sepenuh hati...
Kerna tatkala akad nikah dilafazkan 
Umi hanya minta untuk bersama "abi Iman" hingga ke syurga.....

Namun...
Allah lebih tahu...
Apa yang terbaik buat umi.....

Pergilah wahai kenangan...
Usahlah kau robek kembali kisah duka
 yg telah kukuburkan jauh di dasar hati.....
Kuatkan kaki umi untuk terus melangkah....






Thursday, November 3, 2011

SUDAH EMPAT TAHUN....



Iman Sayang...

Tepat pukul 830 malam tadi...
Entah mengapa hati umi tiba-tiba syahdu...
Kerna saat itulah 4 tahun lalu di tarikh hari ini...
Umi berjuang melahirkanmu...

Kesakitan yg dua kali ganda sakitnya dari dua kelahiran 
kakak-kakakmu yg terdahulu....
Kelahiran yang mendebarkan...
kerna umi dikhabarkan...
kau akan pergi sebaik sahaja dilahirkan...

Jantungmu sangat lemah...
Setelah tiga hari melalui ujian CTG...
Hari ketiga beep jantungmu agak Ok
dan umi diinduce...
Dua kali ubat dimasukkan ke pintu serviks umi...
Kau akan dilahirkan secara paksa...
Kerna keadaanmu sangat lemah dan ditambah cecair liquor
 yg semakin mengering...
Seharian umi menanggung sakit kontraktions....
dan alhamdulillah kau berjaya dilahirkan secara normal...
walaupun pada awalnya doktor menyarankan 
kau dilahirkan secara operation

Dan...
Kuasa Allah mengatasi segala-galanya....
Andaian doktor yg mengatakan jantungmu bakal tidak berfungsi...meleset...
Cuma kau tidak menangis...
dan bantuan oksigen terpaksa diberikan...
Sudahnya wajahmu lebam sebulan lamanya...
Dan andaian doktor kau bayi berkepala kecil juga meleset...
Kerna dgn ukur lilit kepala 31cm dan berat 2.9kg...
Masih di bawah julat normal...
Alhamdulillah....

Namun...5 bulan usiamu segalanya bermula...
Kau diserang sawan dan asma yg teruk...
Hospital telah menjadi rumah kedua kita...
dan saat itulah kau disahkan bayi kelainan upaya...
Hati luluh menerima berita...
Namun hidup perlu diteruskan....



Kini...
sudah empat tahun...
Kita bersama...mengharungi segala derita...
Mengharungi segala duka sengsara....
Kaulah penawar hati umi yang rawan...
Kaulah penguat semangat umi 
untuk meneruskan kehidupan...
Setelah umi tersungkur di lubang yang paling dalam....
Umi berjaya bangkit bertatih dan akhirnya 
melangkah gagah menongkah arus...





Dan.....
Hari ini...
umi berbangga memilikimu...
Umi bersyukur memilikimu....
walaupun payah...walaupun susah...


Sesungguhnya...
Kaulah anugerah terindah dalam hidup umi....


SELAMAT HARI LAHIR SAYANGKU...
SEMOGA PANJANG UMUR DAN SIHAT SELALU...
DAN SEMOGA KITA TERUS KUAT MENEMPUH 
HARI-HARI YANG MENDATANG.....

Impian umi hanya satu...
Memberikan yang terbaik buatmu...
InsyaAllah......

Monday, October 31, 2011

BASIKAL OH BASIKAL....


Lihatlah aksi Iman bersama basikal-basikalnya...

Mak selalu marah umi...
mak kata rumah umi dah macam taska...penuh mainan...
basikal pun sampai 4 biji...
Huhu...ada reason napa umi beli basikal-basikal nih...
Sebab Iman selalu mengamuk bila tgk kakak-kakaknya naik basikal...
Dan lagi satu Iman ni suka merayap...dia blh menjulur dgn laju dan capai apa sahaja barang...
Pernah umi solat asar sekejap...
Minta Kak Long jagakan...
dek Kak Long leka menonton TV...usai umi solat, Iman dah berada di depan pintu bilik air...
So...dangerouse....
Iman juga pernah kerjakan rak pinggan mangkuk 
rak yg bawah sekali dgn hanya berbaring waktu umi mandi...
Jadi basikal ni langkah umi nak elakkan 
dia wat benda-benda yg bahaya..waktu mata umi tak der nak mengawasi dia....

Inilah basikal pertama yg umi beli buat Iman...masa ni Iman tak blh duduk lagi...
So posture belakang badannya sedikit membongkok....
Iman cukup seronok naik basikal ni...harganya RM80...setelah diskaun dapatlah RM60...



Tapi setelah setahun...kaki Iman makin panjang...
Iman dah tak leh naik basikal jni...
Dia lengoh nak bengkokkan kaki...

So umi belilah kereta ni pulak...
masa ni Iman tgh gila stereng...
Hajat hati nak beli yg eletrik tu....
Harganya RM300 paling murah...
Tapi setelah survey...rasanya tak berbaloi...Iman tak leh letak kaki kat bawah...
Jadi umi belilah kereta ni...RM70...harga asal RM90...
Guna duit bantuan banjir lagi...hahhaa...

Tapi masalah bila duk atas kereta ni...
Iman kerap terbalik...sebab dia kena kontrol kaki dan badan dia sekali...
So dia tak relaks...nak tolak ke belakang pun dia takut2...
Kak Long asyik merungut penat nak jaga Iman kalau atas kereta ni...huhu...




Akhirnya umi jumpa Smoby ni...di Juaimurah...
umi pun orderlah dari Kak Ina...
Harga mahal sikit...RM105...
Masa ni Iman dah boleh duduk tegak...
Dia suka buat wheely dgn kereta ni...undur bukan main laju...
Pusing stereng dah macam org bawak kereta betul huhu....
Yg penting umi boleh pakaikan hearing aid masa dia duk atas kereta ni....
Kereta ni pun tinggi sikit...so sesuai dgn kaki Iman yg panjang tuh....



And the latest...
Umi beli yg ini...
Dulu pernah nak beli...
Tapi masa tu kaki Iman belum sampai dan belakang badan dia belum tegak....
Harga asal RM160...sekali tawar dapat RM100...
sebab  basikal sebelum inipun umi beli di tempat yg sama...

Sebenarnya tujuan beli basikal ni lebih untuk terapi...
umi nak ikat kaki dan tangan Iman...
dan paksa kakinya mengayuh...
Fisio kat hospital pun ada naik basikal kan...

hahha...kejam tak umi...???




Dalam hati...umi tak perlu risau...
sebab ada anak saudara yg akan mewarisi 
basikal-basikal Iman ni...hehhe...

Basikal ohhh basikallll......

Daaa.....

Friday, October 28, 2011

MOGA DIPERMUDAHKAN JALAN INI....


Cakkk......
Rindu saya tak????


Salam siaran buat semua pembaca kerikil kehidupan....

Kali ni umi nak buat permintaan sikit...
Nak mintak pembaca semua doakan umi dan Iman...

Doakan umi dapat bertukar tempat mengajar ke Kuantan...
Result 14 nov...hati berdebar...

Dan dapat sekolahkan Iman di sini....


Umi dah pun call owner tempat ini...
Umi diminta membawa Iman...
sebab katanya umur 5 tahun dah agak lewat untuk memulakan terapi di situ...
Namun boleh dipertimbangkan....

Terima kasih kepada En. Bazari...
Ketua Jabatan Pend. Khas..
Jabatan Pelajaran Negeri Pahang...
yg sangat sudi membantu...
Memberikan umi alamat taska ini....
Walaupun Iman tak berjaya menempatkan diri ke 
sekolah Pend. Khas Indera Mahkota
En. Bazari sudi memberikan alternatif lain...
termasuk PDK...

Tetapi PDK pilihan terakhir..
Umi memerlukan tempat yg menawarkan jagaan dan terapi serentak...

Sekurang-kurangnya umi boleh bekerja dgn senang hati...
Biarlah terpaksa membayar yuran bulanan...
Umi rela....

Ya Allah...Makbulkanlah doa umi.....



Friday, October 21, 2011

KEHILANGAN....


Terkedu saya...
Terpana saya...
Dengan berita yg baru saya baca....
Hati saya sebak...
Berat sungguh ujian yg KAU timpakan kepadanya...
Berat lagi dari saya...

Saya juga pernah dikhabarkan bakal "kehilangan "...
Saya menangis dan mengongoi kesedihan...
Apabila membayangkan janin di dalam rahim saya bakal "pergi " sebaik dilahirkan...
Namun...Saya masih berpeluang melihat dan membelai anak saya...
Membesarkan dia walaupun dia "istimewa"
Walaupun dia " tidak serupa " dengan saya.....


Saya masih berpeluang mendengar suaranya...
Walaupun melihat lebam di wajahnya..hati saya pilu...
Anak saya lahir dengan kekurangan oksigen...
Menyebabkan otaknya cedera...
Menyebabkan dia dilabel OKU seumur hidupnya....

Tidak dapat saya bayangkan perasaan"nya"...
Tidak dapat saya gambarkan kepiluan yang terpaksa ditangung"nya "
Andai dia berada di depan mata...
Mahu saya memeluk erat tubuhnya...mendakapnya...

" Tabahkan hatimu dik...
Kak Long Sayang kamu..."

Walaupun saya tidak dikhabarkan sedikitpun...
Tak pe saya faham...
Siapa saya...
Hubungan keluarga itu telah putus....

Namun hati kecil saya berbisik...

" Semoga Allah memberi ketenangan dan kekuatan buatmu...."

Merasai sebuah kehilangan itu terlalu perit..
Apatah lagi kita kehilangan apa yg kita sayang...
Yg kita fikir akan menjadi milik kita selamanya...
Saya pernah juga kehilangan...berkali-kali....
Kehilangan yg sakitnya sukar diluah dgn kata-kata....
Yg pedihnya masih belum hilang hingga ke hari ini....


Kehilangan seorang suami yg saya sangka dapat menumpang kasihnya hingga ke mati...
Yg saya sangka menyayangi saya hingga ke syurga...
Namun...jodoh kami tidak panjang...
Saya redha dan saya akur dgn lukisan takdir ini...


Saya juga kehilangan mahligai indah yg saya beli dengan kudrat sendiri...
Yg saya sangka untuk membina keluarga bahagia di sini...
Namun rumah ini kini secara rasminya menjadi milik orang...
Walaupun bulanannya masih dibayar oleh saya...
Proses penyelesaian yg terlalu panjang
Karenah birokrasi yg merumitkan...


Kehilangan ini yg mungkin menjadi titik trauma dalam hidup saya...
Saya kehilangan hampir semua peralatan rumah dalam sekelip mata...
perit untuk dikenang...
dan saya serik untuk melaluinya sekali lagi....

Namun cukuplah dengan kehilangan demi kehilangan yg meruntun hati ini....

Saya tidak mahu kehilangan lagi....

Saya tidak mahu melaluinya lagi...

Kerna KEHILANGAN itu...

Sakitnya terasa sehingga kini...


Monday, October 17, 2011

TAK TERUCAP......



Sungguh...tak terucap dengan kata-kata...
Tak terhitung rasa syukur di hati ini...
Tak tergambar kegembiraan hati...
Menepis semua gelora rasa...
Menangkis segala duka yang tak jemu bertandang
selama ini......

Alhamdulillah...Alhamdulillah syukur...
Kasih Allah pada anak syurga ini tidak pernah berkurang...
Rahmatnya terus memayungi anak ini...
Permata hati umi....

Sungguh...air mata ini gugur...
Tatkala dikhabarkan oleh pakar audiologi...
Tahap pendengaran Iman semakin baik...
Alat pendengarannya diset bunyi yg paling minima....namun mampu membuat
Iman memahami arahan dengan mudah....

Dan jika latihan terapi berterusan...
Iman mungkin tidak perlu bergantung kepada alat pendengaran ini seumur hidupnya....

Terima kasih YA ALLAH....
Dalam sujud umi bersyukur......
Kau berikan umi ujian demi ujian...
Kau berikan umi kekuatan...

Dan umi tahu...
ujian-ujian yg tiba itu...
sebenarnya adalah peluang untuk umi menilai diri
Menilai kembali peta-peta hidup yg umi tinggalkan.....
Membuat umi sedar...
Hidup ini bukan hanya di dunia...
hidup ini menuju SYURGA abadi.....

Ameeennnn....



Wednesday, October 12, 2011

CERITA YANG SAMA....




UMI RINDUKAN DIA...
UMI RINDUKAN SENYUMANNYA...
GELAK TAWANYA...
KENYITAN MATANYA...
DAN SUARANYA YG HALUS MEMANGGIL...MAK...MAK...

UMI LEPASKAN IMAN PADA ATUK DAN NENEK..
ATUK NAK BAWAK IMAN BERUBAT...
DUA HARI BERTURUT-TURUT ATUK DAN NENEK BERULANG KE MUADZAM...
TERBIT JUGA RASA BERSALAH...
IMAN ANAK UMI TETAPI KENAPA UMI SUSAHKAN IBU BAPA UMI LAGI...
NAMUN UMI TERPAKSA MENCARI REZEKI...
IBU TUNGGAL SEPERTI UMI...
PERUT ANAK-ANAK PERLU UMI UTAMAKAN...

HASIL BERUBAT...
CERITA YG SAMA...YG DIKHABARKAN...
IMAN ANUGERAH ALLAH...
JAGALAH DIA SEBAIK MUNGKIN...
DIA BAKAL MEMBAWA REZEKI DAN KEBAHAGIAAN...
DAN KATA TERAKHIR MENYENTUH HATI UMI...

DAN...
MALANGLAH ORANG YANG MENINGGALKAN DIA...
MEMBUANG DIA...
SERTA MENGABAIKAN DIA....

TERKEDU MAK DAN AYAH...
BAGAIMANA USTAZ ITU TAHU...
 WALLAHUALAM...

SESUNGGUHNYA UMI REDHA DAN PASRAH....

Sunday, October 9, 2011

TAK PE...ALLAH ADA.....

Buntu...sesak...sebak....

Nafas dihela terasa berat....
Sayu....geramm...benci....

Sakit itu datang lagi...
Datang dgn kejam...datang tanpa mengenal hati...

Namun dek kerana sakit itu selalu datang...

Biarlah ia pergi...

Tak pe...Allah ada...
Andai Allah izinkan pasti ada jalannya....

Lakukanlah sesuka hatimu...namun jangan kau nafikan hak anak ini...
Tidak di dunia...di akhirat nanti anak ini akan menuntut haknya...

" Iman bukan tanggungjawab abang..."

Takkan mamapu kulupakan ayat ini seumur hidupku...andai bapa kandung menyatakan sedemikian apalagi yg diharap pada Wan, Aki, Pak Ngah, Pak Lang, Pak Ndak, Mak Teh dan Pak Cu...

Tak pe...Allah ada....Allah jaga kitakan sayang....
Andai lelaki itu tak rela berkorban RM5K...umi sanggup korbankan segalanya untuk mu sayang....

Ingatlah...janji-janji Allah itu benar....


Kita akan terus berjuang...untuk gugurkan nama umi...

dari menjadi penjamin kereta ini....

Nissan Grand Livina 2011.01

Terima kasih kerana masih berkeras mahu menggunakan nama umi untuk 6 tahun lagi...

Menyekat peluang umi untuk membuat pinjaman...

Tak pe...Allah ada....

Sunday, October 2, 2011

KALI NI UMI BENAR-BENAR SAKIT....


Jujur umi katakan...
Umi dah lama tidak sakit seteruk ini...
Semenjak dapat Iman..
Demam jarang hinggap di tubuh umi...
Semenjak bergelar ibu tunggal pulak...
Seingat umi sekali je umi sakit teruk...
kena gastrik masa puasa tahun lepas...
Kalau sakit-sakit kepala tu biasalah..
Terutama tika umi tak cukup tidur...

Namun kali ni ujian sungguh buat umi....
Hingga saat entry ini ditulis...umi masih belum sihat sepenuhnya...
3 hari umi diserang migrain...
Sakit di bahagian kelopak mata...berdenyut2...sampai nak sujud masa solat pun..
rasa macam nak nangis...
Batuk masih belum hilang...
dan kdgkala umi takut nak batuk...sebab sakitnya sampai ke kepala...
Ke klinik sudah dua kali...dan kali kedua umi dibekalkan antibiotik yg lebih kuat...

Umi harap sangat umi segera sembuh...
Umi kesian kat anak-anak umi...
cuti terpaksa terperuk di rumah...
umi tak larat nak drive...
kepala berpinar-pinar....

Sunday, September 25, 2011

CINTA YANG HILANG.....

Lewat tghari smlam...saya menerima sms...

" Nanie...Kak Ma dah nikah...wat doa selamat jer....Doakan Kak Ma bahgaia yer..." tertera di screen hp SE buruk saya...

Bibir mengukir senyum....Alhamdulillah....Tahniah dari saya...Terbuka juga hati Kak Ma setlh hampir setahun mengambil masa utk berfikir...Bila ditanya...kenapa Kak Ma tak terima jer...Lelaki yg tepat dan datang pada masa yg tepat....

Jawapan ringkas dari Kak Ma...Akak tak blh lupakan bekas suami....walaupun akak tahu kami dah bercerai talak tiga...Terpempan saya dgn jawapan itu...Sesakit mana, seluka mana...sekejam mana...sukarnya melupakan cinta itu kan....

Saya juga kerap ditanya soalan yg sama...tidak teringinkah memberi "abi" baru buat anak-anak sementelah mereka juga telah ber "ibu" baru? Saya masih muda kata mereka....Muda ker...dah menginjak ke usia 34 tahun pun....

Sungguh...hati saya kosong ke arah itu...Tidak terlintas dan jauh sekali untuk merealisasikannya...Sudah matikah rasa cinta di hati saya...sudah hapuskah kepercayaan saya terhadap seorang insan bergelar lelaki yg mampu saya angkat sebagai seorang suami....?????

Namun yg pasti....halatuju saya hanya satu...memberikan yg terbaik buat anak-anak terutama Iman...Memastikan Iman mendapat yg terbaik dari saya....memberikan rawatan dan pendidikan yg terbaik semampu saya...hanya itulah di hati saya....

Cinta....???? Biarlah saya menyimpan cinta itu untuk seseorang yg istimewa di Syurga nanti....kerana saya tidak pernah menjual cinta saya....Ianya murni dan tak akan pernah berubah untuk selamanya....Bagi saya...hati dan perasaan saya tidak penting...yg penting hati dan perasaan anak-anak saya lebih utama....



Kebahagiaan Mereka Keutamaan saya......
Merekalah Cinta Teragung di hati saya kini.....