Followers

Sunday, August 15, 2010

SABAR.....



Sabar....
Perkataannya mudah dan simple disebut...
Tapi mudahkah untuk melakukannya...
Mengaplikasikannya...tatkala sabar itu benar-benar diperlukan...

Mampukah kita bersabar...
Mampukah kita menahan air mata...
Tatkala doktor pakar telinga menerangkan anak kita tidak punya deria pendengaran...
Telinganya rosak..dan tiada harapan...

Itu realitinya...
Walaupun pahit...Itulah yg harus kita telan...

Sebenarnya...sudah terlalu banyak sabar kita laksanakan...
tatkala anak yang disangka normal...
disahkan kurang upaya...
Anak yg dikandung sembilan bulan tanpa sebarang masalah...
Lahirnya dgn seribu komplikasi...

Dan..atas kesabaran itulah kita masih terus bertahan..
Bersandarkan keyakinan..
Bahawa..
Sesungguhnya..kita ini semua adalah hambaNya...
Kita diuji untuk menjadi orang yang sabar dan tegar mengharungi dugaanNya...

Dan..Berdoalah sentiasa....
Agar kita tergolong di kalangan hamba-hambanya yg bersabar...

Aminnn...

9 comments:

Jiey^Mien said...

Salam Kak, InsyaAllah sabar itu akan berbalas..
Jiey pun redha dgn tahap pendengaran Rayyan.. Namun dlm hati, masih tidak mengalah..
Masih bermohon agar Dia mengurniakan keajaibanNya sekali lagi untuk hambaNya yang lemah ini..
Moga keajaiban itu milik kita bersama..
=)

*peluk*

Noina said...

memang mudah berkata sabar kan kak..tapi kita yang melaluinya..hanya Allah saja yang mengetahui hati dan perasaan kita.. :(

Rizziela said...

Semoga terus tabah menghadapi dugaan hidup. Memang senang orang yg x menanggung untuk bercakap sabar tapi tak ada apa yg kita boleh buat melainkan ..bersabar

shaliza said...

ammin...semoga semuanya dipermudahkan.

Kerikil Kehidupan said...

Jiey : Thanks..redha dan pasrah..kunci kesabaran..Ian dah ok? Akak selalu mimpikan ian..rasa mcm nak g KL je, jenguk Ian..tapi hati masih belum kuat...

Ina : Kita sekapal..hanya kita yg tau dan faham..

Rizziela dan Shaliza : Thanks..kalian begitu memahami...

JMY said...

bila sentiasa diuji, moga2 kita semakin dekat denganNYA..amin.

ieda said...

sesungguhnya setiap dari kita sentiasa diuji dengan pelbagai ujian...moga kita sama2 tabah menghadapinya..bak kata suami saya.."kita hidup di dunia ni sementara saja..semua akan ke sana nanti..tak payahla nak risau sgt...Dia tahu apa yang Dia buat..minta kepadaNya.."

melur said...

Salam nanie jelita,
apa lagi yang mampu saya kata, bahu pun tidak terpikul dengan ujian ALLAH SWT ini TETAPI saya yakin kekuatan kasih sayang nanie jelita mampu memecah gunung tinggi , membelah lautan dalam dan terbang tinggi ke awan dengan izinNYA...Hanya HARUS YAKIN DAN BERSERAH DIRI SEPENUHNYA KEPADA ALLAH SWT.Memang tidak mudah bersabar sebagaimana mudahnya sabar diucapkan tetapi sekurang - kurangnya kata - kata peransang dari kawan - kawan yang mengerti dapat meneguhkan hati, insyaALLAH.

Kerikil Kehidupan said...

Buat Ida dan JMY : Syukran...

Buat melurjelita : Saya bersyukur dipertemukan dgn akak, walaupun di alam maya..bloghoping di blog akak membuat saya lebih kuat...Terima kasih banyak....