Followers

Thursday, July 30, 2009

CHILDRITE SEATS

Bila lah agaknya iman merasa duduk kat atas kerusi ni???

Namanya childrite seats...tak der jual kat Malaysia...kena order dari UK...Design dan bentuknya lebih kurang macam Bumbo, tapi lebih besar...dia lebih kepada terapi tulang belakang....

He...he...setiap malam umi berangan nak beli untuk Iman....Senang sikit, tak payah umi angkut walker Iman ke dapur, ke bilik...

Sabar yer umi...sabarrrr.....

Monday, July 27, 2009

BERDIKARI

BERDIKARI???? Dalam makna perkataan tu...tapi ianya cukup bermakna bagi Iman...sesekali terfikir...entah bilala Iman dapat berdikari dalam ertikata yg sebenarnya....mampu mengurus diri dan buat apa yg mampu dibuat oleh orang lain....tapi siapalah aku nak menentukan semua itu...melihat Iman mampu berdiri di atas kakinya sendiri pun dah cukup bererti, walaupun dgn menggunakan alat bantuan...sekurang-kurangnya Iman merasa apa erti berdiri...

Inilah sebahagian sesi terapi Iman...kadang2 aku cuak jgk nak guna alat ini, aku takut ikatannnya tak kuat dan Iman boleh tersungkur...setakat ni tak delah lagi kemalangan mcm tu...mintak dijauhkan.



ronda-ronda ngan umi...abi tukang ambik gambar...



abi tangkap gambar iman yea?.....



e...eh...umi...berenti...lampu merah la...



jomla jalan-jalan lagi umi....


Pakar terapi Puan Hamidah kata, tulang belakang Iman tak der masalah...tapi kakinya masih ada spastic lagi...ibu jarinya kan mengerengkot kalau dia melaju ke depan...aku kena bykkan simulasi kat tapak kakinya...

Puan Hamidah juga sarankan kami carikan kasut yg boleh bagi full support pada kaki Iman...senang nak gunakan masa sesi terapi...kalau tak, kaki Iman kena bungkus ngan kain...agak kurang selesa...InsyaAllah umi akan usahakan...

Semoga anakku ini terus sihat dan beroleh kesihatan yg baik....Amiiin....

Sunday, July 26, 2009

JALAN-JALAN HUJUNG MINGGU


bestnyer tgk orang main......


post istimewa....taraa...


nak bermanja dgn abi....


bapak borek...anak rintik.....


Jalan-jalan hujung minggu...Saja bawak anak-anak beriadah di Tasik Titiwangsa..Actually masa ni hubby kena hantar barang ke HKL...tu yg masuk KL tu...Kalau tak malas jugak nak ke KL ni...

Sampai jer dah dkt pukul 4 petang..makan2 dulu kat gerai makan tepi tasik tu...oklah jugak makanannya...kami makan kuew tiaw goreng, anak-anak makan maggi goreng...

Siap makan..round2 tasik...yg paling seronok Miralah...dia bebas berlari ke sana ke mari....Kalau kat pasaraya payah sikit dia nak lari..asyik nak terlanggar orang....Kak Long pulak tukang kejar...Iman tumpang seronok....

Alahai anak-anakku...bahagia dengar mereka tertawa riang...tapi time bergaduh tu yg tak tahan tu...mulala mulut umi dia ni pot pet...pot pet...he...he...

Dalam pukul 530 kami bertolak ke rumah adik ipar di Gombak...nak makan nasi kukus Greenwood..sedap wooo....

Itulah xtvt kami..jalan-jalan hujung minggu.......

Saturday, July 25, 2009

IMAN DAN WALKERNYA


handsome tak saya?


tengah merenung masa depan....

Sbnarnya dah lama nak upload gambar Iman ni...baru ni berkesempatan...Alhamdulillah, Iman dah boleh duduk dgn postur yg agak baik di dalam walker...kalau tak kepalanya asyik ke belakang...tapi pergerakannya masih lagi menolak ke belakang dan ke tepi..dia tak pandai nak ke depan...kadang2 aku standkan walker ni...sbb walker ni ada stopper...aku ajar Iman berdiri dan duduk...Blh jugakla dia berdiri...tapi tak la lama...kalau lama..klonessnya datang...kloness tu kaki kanan dia bergetar...kadang-kadang dua belah kaki...

Waktu petang, aku suka letak dia dalam walker tu, pastu letak kat pintu...biar dia tgk kakak-kakak dia main basikal...dan kalau tgh rajin aku pakaikan dia kasut...dgn walker tu sekali aku angkat ke porch kete...Mulalah tersenyum lebar...Seronok kot...

Aku harap sangat Iman boleh bergerak ke hadapan pakai walker...sekurang-kurangnya dia tahu cara untuk melangkah.....tak pela la Iman..kita berlatih byak lagi yer....

Tuesday, July 21, 2009

BERKONGSI RASA


I`m sending u a special child to cherish in my name,
For u to love with all ur heart n teach her juz the same,


For he is not like other babies, nor will ever be,
But u can love her just the same n take care her 4 Me,


He may not hear. see or run or learn as other do,
but he'll be yours and he will take her guidance all from u,


The road is hard, he'll break ur heart,
You'll cry a million tears


But I promise when he smiles at you,
the pain will dissapear,


I know you'll cry "why he, why us" but I needed the teachers true,
And that is why we care and trust i've selected you,


so please don't turn ur back on her, although he may be slow,
if you'll accept her as he is, together u will grow,


she needs to learn the skills of life,
for that i've chosen u,
and with ur love to guide her
i'll know u see her through


don't try to see the future, i promise that to none,
just live each other all it's worth
and enjoy my special one



Hanya kepada yang mengerti....Hanya kepada yg sudi...Berkongsi rahsia hati...Kadang-kadang seribu rasa itu tak dapat diluah dengan kata-kata...Apa-apa yg berlaku ditelan jua...Pada hati berbisik...Damailah hati....Redhalah hati...Hidup ini bukan sekadar untuk dilalui...tetapi juga dinikmati dan dihayati....Moga ada hikmah yg tersembunyi....Percaturan dari Ilahi....

Buat ina dan qaseh...terima kasih kerna sudi berkongsi...Poem ini betul2 menyentuh hati ibu ini....



Monday, July 20, 2009

IMAN DAN TERAPINYA


Pagi ni aku bangun dgn mata yg kelat, Iman asyik merengek jer malam tadi..Aku masukkan dia dalam buai pukul 11 malam..Dia tido sekejap jer..pukul 12 dia start merengek..Tak tau knp...Bila aku ulik, tido balik..tapi sekejap jer...bila aku terlelap jer..dia menagis balik..Aduh..napa pulak la budak Iman ni...esok sekolah...nak kata dia batuk tak pun..Aku pun angkat dia dari buai..buatkan susu, tapi dia tak nak minum..aku tak rasa dia lapar sebab di makan mashed potato byk td...ke sakit perut..maklumla first time aku bg dia makan mashed potato yg aku buat sendiri, ikut resepi sue...tak sangka byk pulak dia makan, habis dua mangkuk...Aku bubuh minyak kat perut dia, gosok perlahan..Aku tak masukkan dalam buai, aku baringkan dia sebelah aku...tido sekejap, pastu bangun semula..merengek-rengek..Sampaila pagi keadaan mcm tu..Pendek kata, memang tidur tak lena...

Pagi ni, Iman ada sesi terapi di Hospital Serdang...Dalam hati tak taula Iman blh follow ke tak..Sebab umi dan abinya pun mengantuk...Tak pela..tawakkal...Mulanya aku ingat nak ke sekolah dulu, pastu abg ambik aku kat sek..tapi sebab dah tak ckp tidor, aku ambik keputusan utk terus ke hospital...

Sampai kat hospital lbh kurang pukul 845, dah lewat 15 minit untuk OCCT, nasib puan zurianti ok...Iman pun lagilah ok..Senyum lebar apabila puan Zurianti letakkan dia atas buaian yg mcm bantal peluk..dia letakkan Iman dalam posisi meniarap..pastu tolak perlahan...Iman pun siap pejam mata lagi..seronok kot org buai mcm tu...Puan zurianti menyarankan Iman dibuat splint pada tgn kanannya, sebab tgn kanannya mcm dah nak mengeras...aku setuju jer apa-apa untuk kebaikan iman...next oppoiment baru Iman dapat splint tu..hari ni tak sempat sebab aku sampai lewat...lepas sesi naik buai...Iman diletakkan atas bola yg besar pulak, dia diayak ke kiri dan kanan...bukan main seronok lagi dia, siap gelak besar lagi...hai iman, tak mengantuk ker?

Siap kat OCCT, kami ker bhgn fisio pulak..kat situ Iman dikendalikan oleh Puan Hamidah...memang Iman seronok sgt..dia senyum2 jer kat puan hamidah...sebenarnya dah lama kami tak berjumpa dgn Puan hamidah sebab Iman selalu dtg terapi petang...Puan Hamidah nilah pakar terapi Iman yg pertama sejak dia umur 4 bulan...kami pun bertukar maklumat pasal perkembangan Iman..dan Iman menunjukkan kebolehannya duduk tanpa bantuan..tapi tak lama la...Alhamdulillah...Puan Hamidah menyarankan aku bykkan lagi latihan supaya bukakan kaki Iman...sebab kakinya dah byk bersilang...bimbang tulang punggungnya akan teralih...takut jugak mendengarnya..dia menyarankan aku beli basikal mainan yg kecik..biar iman blh mengangkang lama atas basikal tu...

Lepas sesi bola kacang..iman diletakkan atas walker berdiri pulak..bukan main seronok lagi dia...abinya bawak pusing jalan-jalan..sebenarnya dah byk kali Iman buat terapi ni...dan Alhamdulillah setiap kali terapi dia memberikan kerjasama yg baik...Pukul 10.30 sesi terapinya tamat..dia pun dah menguap byk kali...mengantuk agaknya...

Dalam perjalanan balik...Iman terus tidor...Alahai sian anak umi...penat yer....

Sempat gak seluk mulut iman..rasa gusinya..rupanya gigi gerahamnya dah nak keluar..patutla merengek sakan malam tadi...Hari ni nak g beli ORREGEL, ubat tu bagus utk kurangkan kesakitan tumbuh gigi...

Semoga Iman akan terus menunjukkan kemajuan...Itulah doaku siang dan malam...Amiinnn...

Sunday, July 19, 2009

REKREASI MALAM



Wah..ramainya orang!!! Detikku di dalam hati...

Malam tadi kami bawak anak jalan-jalan di dataran Masjid Putrajaya..Penuh org..siap piknik makan malam lagi..Ada berbagai-bagai aktiviti..Tapi yg byknya parent yg bawak anak-anak..Ada yg main bola, main badminton, main kereta control..Anak-anak yg main basikal..baby yg dlm walker pun ada..Dah tu bukan satu kaum jer ada..berbagai-bagai kaum..termasukla pak-pak arab..

Kak long sampai jer..cptla abi turunkan basikal..bukan main excited lagi dia..Mira pulak bersama basikal keciknya..sekjp je di naik...slbhnya dia suka berlari-lari anak sambil heret basikal..comel sungguh..iman pulak terlentik2 dalam strollernya..tumpang seronok...Sesekali jatuh perasan belas terhadap iman..nalurinya begitu kuat untuk bermain..tetapi dia tak berdaya..hati sering terfikir, andai Iman sihat agaknya..mesti jenuh aku dan abg mengejar dia..Alahai puteraku..sabar yer sayang..Umi dan abi akan sentiasa menunggu hari itu...

Di satu sudut terdapat sekelompok jurugambar sedang merakamkan bagunan Pejabat Perdana Menteri..apatah namanya, aku pun lupa...Barulah abg teringat kamera DSLR nya...aku pulak hp tinggal dalam kereta...emm..tak dpt tangkap gambarla, kalau tak blh tepek dlm blog...

Sebenarnya sewaktu duduk di sg. merab kami selalu dtg ke sini..Masa anis kecik lg, kami sering bawak basikal dia untuk main2 kat sini...Aku pulak duduk kat tepi air pancut tgk abg main kejar2 dgn anak2nya...Tapi sekarang dah jarang..rumah kami dah jauh dgn putrajaya..dulu tak sampai sepuluh minit..sekarang hampir stgh jam...Cepatnya masa berlalu..sekarang aku dah beranak tiga..tempat ni byk meninggalkan kenangan buat aku...

Jam dah pukul sepuluh setengah malam..dah lewat, aku mengajak abg pulang...Kak long dgn Mira merengek minta dtg lagi..tapi abi tak dapat janji sbb esk abi kerja lagi...

Itulah aktiviti kami minggu ni..Tiap2 minggu kalau blh nak bawak anak jalan-jalan...



Wednesday, July 15, 2009

PINDAH

PINDAH???

Pindah apa? Pindah rumah?? Ohhh..tidak..Setakat ni dah 7 kali kami pindah rumah..byk kali kan..Sampai family aku kata..dahla pindah..letih nak mengemas barang...InsyaAllah mak..lepas ni kami tak pindah dah..sbb kami dah ada rumah sendiri..he..he..

Sbnrnya bukan nak citer pasal pindah rumah..tu dalam ilmu pendidikan dipanggil set induksi...Sbnarnya nak citer pasal permohonan aku untuk pindah sekolah...

Semalam dapat satu panggilan dari teman baik..

" Kak nani..dah ramai jQAF yg buat rayuan kat sek baru tu..g jumpa dgn GB dia..Baik kak Nani g cepat..takut dah penuh..."

" Alamak..yer ke Muid..Tak boleh jadi ni..kena guna cara dalam ni..kena pandai melobi la pulak..Ingatkan nak tggu jer bulan 9 nanti, isi borang semula..."

" tula..saya dgr citer..jQAf nak on bila2 masa jer kat sek baru tu..murid seribu lbh..guru jQAF ada lima org jer..tak cukup.."

" Tak per Muid..thanks atas info..esk kak nanie g jumpa GB tu..Hari-hari lalu dpn sekolah tu sambil berangan bilala aku blh pindah sek ni.."

Ptg tadi....tpt pkl 3, aku bersama seorang kawan yg juga mempunyai matlamat yg sama..dah terpacak kat pintu pagar sek baru tu..he..he..nak jumpa GB baru...Sek tu, 3 minit je dari rumah aku..

Smpai kat pejabat..aku terus meminta izin untuk berjumpa GB..Kerani tu mcm garang jer..hati takut gak..Ada ker org nak mintak tkr buat mcm kami ni..Dalam hati berkira-kira, ayat apalah nak ckp kat GB tu nanti...

Tgh dok fikir2 tu, kami dipanggil masuk..Cerita sikit latar belakang masing2..napa kami nak pindah..GB tu pun cakap...

" Sebenarnya saya tak de kuasa..yg berkuasa PPD..tapi sek saya memang kritikal guru JQAF..jadi saya mengalu-alukan sgt sesiapa yg nak berpindah ke sini..."

" Amiinnn.."

Hati berbunga harapan..Di tangan tergenggam kemas surat dari DR pakar Iman..Semua ni kulakukan demi Iman..Memudahkan aku membuat tindakan andai apa-apa terjadi kepada Iman..Perkara yg paling aku takut ialah sawan iman menyerang..dan sekolahku jauh dari rumah..

Kami segera ke PPD Hulu Langat..berjumpa pegawai yg berkenaan...Alhamdulillah, kami dilayan dgn baik dan diberi sedikit harapan..dan terkejut aku dgr angka bukan sedikit guru jQAF yg memohon, hampir 20 orang..Ya ALLAH, moga Allah permudahkan urusanku demi Iman...

Kami diminta mengisi borang tukar seperti biasa..dan terus hantar ke PPD, Jika keputusan mengatakan sek baru tu akan ON jQAF serta merta , peluang untukku berpindah akan terbuka luas...Yg penting sekarang..completekan borang...

Sbnarnya aku dah memohon pertukaran semenjak bulan 4 lg untuk pindah pada bulan Jun..tapi malangnya sek baru tu tunda pembukaannya pada hujung bulan..jadi tak dapatla aku tukar dgn alasan sek tak jadi bukak..Permohonan biasa pada bulan 9 untuk kemasukan bulan satu..Jadi apa yg aku nak buat ni luar dari kebiasaan..Moga dibukakan jalan..dan moga terbuka hati GB nak lepaskan aku pergi...Yelah ni bukan pertukaran biasa, mesti byk soal jawabnya...

Dalam hati..dapatlah pindah..cepat pindah..lagi bagus..senang sikit, aku nak ulang alik ke hospital untuk terapi Iman...

SEKOLAH KEBANGSAAN BANDAR SERI PUTRA..Tungggguuuu.......

Saturday, July 11, 2009

IMAN DAN NABULIZER


Salam semua..Maaf dah lama tak update..Dah dkt 2 minggu Iman tak berapa sht..Batuknya tak baik2..dan dah dkt 2 mggu berturut-turut kena g ambik nab..Sampai dr kat klinik swasta blkg rmh tu pun dah kenal aku dan Iman..dan dia menyarankan aku membeli sendiri mesin nabulizer untuk kegunaan kat rmh..Mesin portable..kecik jer..lebih kurang mcm gambar kat sebelah..Aku dah survey gak harga dia..paling murah RM2 ratus dan paling mahal seribu lbh...kat farmasi ada jual..

Tapi mak mertuaku pula bagi saranan lain, dia mencadangkan aku beli melalui hospital, lagi murah katanya..blh dapat separuh harga..apatah lagi untuk baby OKU mcm Iman...Termenung skjp..ikutkan hati nak jer beli terus kat farmasi..senang..kalau melalui hospital mesti byk urusan birokrasinya..tapi sebab mak mertua janji nak sponsor..jadi kenala ikut cadangan dia kan..Oppoiment Iman lambat lagi..bulan 8 baru ada..jadi aku kenalah tanya adik kawan aku..Dia Mo kat hospital serdang, bhgn Pediatrik...

Apa pendapat kawan-kawan blogger yg lain..tau tak kat mana farmasi yg jual lebih murah...

Aku harap sgt kalau dapatla beli mesin nabulizer tu..lelah Iman akan dapat dikawal..Dia pakai aerochamber tapi tak berapa jalan..Waktu malam mesti dia akan batuk teruk, sampai merah muka..kadang2 sampai berair mata..dah dkt 2 botol bagi ubat kahak, tapi tak reda juga..Malam Jumaat baru ni paling teruk..Dia start batuk pkl 130 pagi, berlarutan sampai pkl 4 pagi..Mcm2 cara aku buat..sampai terpaksa tutup kipas..lumur dada dia dgn vicks barulah nampak ok skt...Akibatnya aku pulak yg nak demam, kepala sakit..tak ckp tidur..nak drive g sekolah pun tak larat..Jadi terpaksalah aku ambik mc...

Aku juga ada gunakan ubat homeopati mcm madu amazing DCL, tapi aku kena berenti bagi madu tu kalau bagi ubat klinik..jadi pemberian madu tu tak konsisten...

Berat badannya juga makin teruk..memang kalau bdk2 asma ni payah nak naik berat badan..Mira dulu pun sama..Berenti aerochamber barulah berat badannya naik mendadak...Iman dah umur 1 tahun 8 bulan, tapi beratnya baru mencecah 7 kg..kalau kat kad klinik tu dah masuk line merah..kurang zat makanan teruk..alahai siannya anak aku..tapi misi kat klinik tak lah marah..dia kata budak2 mcm iman ni normal berat mcm tu..tmbahan lagi iman ni ada asma..lagilah menyumbang kepada penurunan berat badan dia...

Lagi satu iman memang ada masalah makan bubur..dia hanya nak makan nestum..cuma akhir2 ni jer pengasuh dia kata dia nak makan bubur nasi, tapi dalam kuantiti yg sedikit..kat rmh pun aku buat tapi hanya beberapa sudu jer dia makan,pastu dia akan muntah..risau betul..kalau nestum laju pulak..

Dalam hati risau dan fikir nak buat sesutu untuk Iman..Jumpa pakar pemakanan pun sudah, dr tu sarankan beli makanan tambahan..namanya POLYCOSE..kat guardian Alamanda jer ada jual..kat Farmasi Bangi ni tak der..kena order...Tapi dah dkt 6 tin aku guna..berat badan Iman tak juga bertambah..Dalam hati cadang nak beli susu Pediasure esk..mahal pun mahallah..yg penting berat badan Iman naik...Iman ni suka tgk org makan..tapi kalau nak suap dalam mulut dia bukan main payah..dia akan tutup mulut sampai kita kena jolok untuk isi makanan..Tapi kalau yg manis2..cepat jer dia nganga mulut dia...

Itulah serba sedikit kisah Iman utk minggu ni..Aku harap benar Iman cepat sembuh...dan selera makannya akan bertambah..Yelah Ibu mana yg tak risau...


Saturday, July 4, 2009

MAAFKAN UMI....


Semalam hari yg betul2 mendebarkan aku..Aku bangun agak lewat sbb malamnya Iman tak tidur..pukul 530 pagi baru dia tidur lena..Dia menangis sepanjang malam..batuknya menyerang..lepas batuk..dia muntah..jadi terpaksalah aku gunakan aerochamber tu selang 4 jam..Abg pulak tak der..Outstation ke Perak..memang menguji kesabaran betul..Mata mengantuk, tapi Iman pulak tak nak tidur..Mira pulak tumpang mengamuk sama..Bising katanya..yelah Iman asyik menangis jer..Last2 aku tidurkan Iman sambil duduk...Barulah kurang skt dia menangis..

Pagi esknya..mak mertuaku ajak aku ke gombak, rumah adik iparku..aku menolak..dlm keadaan Iman batuk2 mcm ni..tak selesa nak berjalan..Jadi mak mertuaku hanya bawak Anis dan Mira..Pkl 11, aku tidurkan Iman semula slps balik dari klinik utuk ambik Nabulizer..barulah lelah dia nampak ok skt..

Aku trn ke bawah nak kemas dapur..Tiba2 aku terdengar satu dentuman yg kuat kat atas..Pintu tertutup agaknya..sebab pintu bilikku memang selalu tertutup sendiri bila angin kuat..maklumla rumah kami mengadap bukit, jadi angin memang kuat..Aku segera naik ke tingkat atas..Kupulas tombol bilik..tak boleh..Ya Allah pintu terkunci..Iman ada di dalam, sedang tidur di dalam buai..Aku panik...Segera aku teringatkan kunci bilik yg abg ltk kat stor..Aku cuba bukak pintu tu dgn semua kunci yg ada, tak boleh..Ya Allah..mana satu kunci ni..nak call abg pun tak boleh, hp tinggal atas katil...Dalam hati, tombol pintu ni rosak agaknya..sebab tu tak boleh bukak..Ya Allah..hatiku berdebar..Badanku menggigil..berdoa janganla Iman sedar dan menangis..Ya Allah peliharalah anakku..Aku cuba sekali lagi gunakan kunci tersebut..masih tak boleh..Dalam hati nekad, aku mesti dapatkan bantuan sebelum Iman terjaga..Aku berlari ke rumah sblh, jiranku chinese..Alamak tak der org pulak..keluar agaknya...

Aku nekad nak panggil tkg kunci mungkin kedai hardware blkg ada tukangnya..tapi dlm masa yg sama hati cuak nak tiggaklan Iman sorang..Hati mengutuk diri..kenapala aku cuai sangat..kenapala aku tak sendal pintu bilik tu..dan aku tak tau pun pintu bilik tu rosak...Aku naik ke atas, dgn lafaz Bismillah aku cuba lagi gunakan kunci yg ada..dan ALHAMDULILLAH..satu kunci tu boleh digunakan..aku pelik..padahal kunci tu dah berulang kali aku guna tapi tak boleh...

Ya Allah..apa petunjuk yg kau nak tunjukkan ini Ya Allah..Ampunkan aku ya Allah..Ampunkan aku..Aku menyesal..mungkin Allah nak aku merasa kehilangan Iman buat seketika sbb kadang2 aku juga ada merungut apabila terpaksa berjaga malam di kala iman tak sihat dan kejadian ini menyedarkan aku..aku tak sanggup kehilangan iman hatta berjauhan dgn Iman walau sekejap pun..

Aku masuk bilik..Iman segera kuangkat dan kupeluk...

"Maafkan umi, Iman..maafkan umi..."...Iman hanya tersenyum..dia tidur lena..tak sedar pun yg sebenarnya dia dah terkunci hampir setengah jam....

Thursday, July 2, 2009

MIRA DI PEDIATRIK


Emm..dah lama tak update..minggu ni busy skt..byk program kat sekolah..

Entri kali ni nak citer pasal mira..Smlam..aku bawak Mira g hospital serdang..Mira ada oppoimen dgn dr pakar kanak-kanak..berkaitan masalah lelahnya..

Sebenarnya, serangan asma mira dah tak de..tapi ekzemanya makin teruk..tambahan lagi skrg ni musim el-nino..lagilah parah keadaan kulit Mira..badannya akan naik ruam pasir..kat muka pun ada..kalau berpeluh, mulalah dia tergaru-garu..sian tgk...

Berbalik citer smlm..memandangkan aku malas nak ambik CRK( Cuti Rehat Khas) aku yg tinggal 3 hari je tu..aku terpaksalah bawak Mira ke sek dahulu..untuk sign kehadiran..so kat spital nanti, aku mintak time sleep jer ngan dr..kalau iktkan time sleep tu laku 2 jam..tapi dah org ramai..manalah ckp 2 jam, setiap kali bg kat kerani, aku wat tak tau jer..he..he..abg pulak turn bawak Iman ke terapi esk..

Pkl 630 aku dah kejut mira..minah ni memang liat skit bgn pagi, kul 645 aku tak der pilihan..aku terpaksa angkat Mira dan lap badan dia skt..apalagi meraungla..sian gak, tapi nak buat camna..kalau tak aku akan lewat ke sek..Nak pakai baju pun bkn main susah, last2 nmpk ferrero rocher abinya..sbnrnya utk aku..abg memang suka belikan..terus bagi kat Mira..serta merta diam..hantu coklat betul, mcm uminya...Kul 710, aku keluar rmh..alamak jalan dah jem..Mira la ni..Sampai sek, kelam kabut isi borang keluar kat pejabat..Mira aku ltk kat sofa..nasib tak melalak..kawan2 aku usik pun siap buat muka sombong..sampai GPK HEM sek aku tegur.."Anak nani yg ni tak mesra alam ek..tak macam kakak dia.."..emm, memang btl pun..mira kalau dtg angin dia, salam dgn org pun tak nak..apalagi yg dia tak kenal...Lain dgn Anis, org tak kenal pun..ramah semacam..biasalah anak lain2...

Kul 750 aku bergerak ke hospital..Parking dah penuh..Alamak, jauh pulakla nak menapak..nasib bwak stroller Iman, Mira ni kalau bad mood..dia tak nak jalan..dia akan buat lembik lutut, terpaksalah kita dukung..berat tu..12 kilo..mana larat...

Masuk je dalam klinik pakar kanak2, masa tu dah 815..alamak ramainya orang..biasanya takla ramai mcm ni..dan Mira dpt no 24..biasanya dpt no belas2..Alahai..tak sempat balik ke sek la jawabya..Kul 845 no pertama baru jalan..Jenuhla menunggu..Mira pulak sebok nak main..terpaksalah melayan..tapi berebut2la skt..sebab bdk ramai..klinik pakar tu dah jadi mcm playground..tapi aku tgk misi tu ok jer..dah biasa agaknya...

Kul 1100 barulah nama mira dipanggil masuk..masa tu dia dah badmood, ngantuk dan dah pnt main..dr nak cek dada pun dah tak nak bg kerjasama..aku pun mintakla kat dr..dah tak nak sambung oppoimen, sebab mira dah ok..dah tak der serangan slps berenti gunakan aerochamber bln 2 hari tu..bkn apa, oppoimen Iman pun dah byk..anis dgn terapi matanya..byk sgt..bising GB kat sek aku..sbb oppoimen tu semua pagi..terapi Iman tak pela,sebelah petang..Jawapannya negatif, Mira akan terus dipantau selagi ekzemanya blum baik...oppoimen seterusnya bln 9..oklah dr..kalau itu yg terbaik...

Siap jumpa dr..Mira terus mengamuk..nak balik katanya..sedangkan aku kena ke farmasi nak ambik ubat ekzemanya..apalagi meraungla dia..habis semua org kat farmasi tu tgk aku..anak sapalah mengamuk pulak ni..mcm2 aku pujuk sementara tggu ubat..semua tak nak..bg botol susu pun dibalingnya..hii..sabar betul...

Dapat ubat terus bergegas ke kereta..masuk jer dalam kereta..terus tidur..Laa..mengantuk rupanya..Jam kul 1215..time sleep aku sampai kul12..kalau balik sek..mesti mira mengamuk lagi..lgpun bdk baik kul 1230, aku ambik keputusan utk blk rmh terus..takut jgk sbb biasanya abg yg bawak lalu highway..tapi mengenangkan Mira aku nekad..First time aku bawak ikut highway PLUS dari tol kajang ke rumah aku di Bandar seri putra..cuak gak..lori dgn bas yg besar2 tu potong aku..padahal aku bawak lajula jugak 8okm/1h..sampai rmh mira terus tido..

Itulah pengalaman aku bawa Mira ke pediatrik..call abg..lepas ni abgla bawak pulak yer..tak sanggup..aku ckp tak sabar kalau anak mengamuk..abg ok skt..dia pandai pujuk...

Mira..Mira..Penat Umi tau....