Followers

Wednesday, May 6, 2009

BERMULANYA CERITA


Iman...
Umi ingat lagi detik-detik duka kita bermula...Waktu tu kita pulang ke kg abi..

Wan iman berkata.."umi rasa, iman ni ada masalah la nanie...tgk lehernya dah 4 bln, tak kuat lagi..meh ikut umi ke klinik..jumpa dr.."

Dan saat dr memanggil umi ke dalam biliknya...umi rasa bumi ni macam nak terbalik..hati rasa nak meraung...

" Anak puan ada masalah pertumbuhan otak..atau nama sainsnya microchephaly..., senang cerita anak puan tak sama macam bayi-bayi lain "

Itulah ayat doktor yg umi ingat sgt sampai skrg...dan umi selalu berfikir...andainya masa boleh diulang balik...taklah iman jadi macam ni...

Dr memberikan surat rujukan untuk membawa iman ke dr pakar di serdang..

Dan pertemuan pertama dgn dr memberikan satu jawapan yg menakutkan...segala memori melahirkan iman bagaikan terbayang2 di ruang mata...apa yg dr katakan benar-benar menjadi kenyataan...patutlah iman menangis dan payah tidur...rupanya dia sakit...abi dan umi je tak faham apa yg iman rasa...maafkan kami ye iman...

Sejak detik itu bermulala kehidupan kami dgn berulang alik ke hospital.. iman terapi setiap 2 mggu..dan menyusul rawatan utk telinga, paru-paru dan mata...

Dan nama iman dihantar ke HKL utk EEG..saat itu aku rasa, hidupku benar-benar teruji...iman yg lemah ni selalu berkata...kenapa aku...kenapa tidak org lain...berjayakah aku menempuhnya...hanya air mata yg menemani setip mlmku...begitu susah nak pejamkan mata...aku sering terjaga mlm...memikirkan iman..bagaimanakah kehidupannnya...masa depannya...dan penghujungnya aku menangis lagi...

tapi itu dulu...hinggakah ke satu peristiwa...aku sedar ini semua ujian Allah buat aku...dan aku harus redha dgn takdir yg dah tertulis ini....Aku harus kuat dan terus berjuang buat iman...andai aku lemah..bagaimana iman utk terus gagah menempuh hidup ini....

2 comments:

suealeen said...

salam kenal... kadang² pkran kita ni jahat gak ... mesti rasa nak balik ke masa dulu²... terasa betapa rapuhnya iman ni...

Kerikil Kehidupan said...

Salam kenal juga...saya suka baca entri su pasal syafiah..terutama medical term yg saya kurang faham...tahniah...ianya satu perkongsian maklumat yg bernas...