Followers

Saturday, October 18, 2014

Damailah Ayah Di Sana....

DAMAILAH AYAH DI SANA.....

sakitnya menanggung rindu....Damailah ayah di sana.......


23 Julai 2013...
Sewaktu dalam perjalanan pulang dari sekolah...terdengar bunyi siren ambulan...serentak itu sebuah ambulan meluncur laju di lorong sebelah...diikuti dgn dua buah kereta mengekori rapat...

Dalam hati berbisik...Ya Allah Kau permudahkanlah urusan keluarga itu...tabahkan hati mereka andai kehilangan org tersayang di saat Syawal hampir menjelma....

3.00 petang...
Berada di depan laptop sebab sebok nak tgk penyata gaji...buka maybank 2u...alhamdulillah duit tuntutan vistula ayah dah dapat...Alhamdulillah penat lelah turun naik JPN selama tiga minggu berturut2 akibat tuntutan bayaran rawatan dialisis ayah yg bermasalah...dan selama tiga minggu jugalah sentiasa menghubungi ayah untuk update....dan saya sgt2 bersyukur tntg itu....sewaktu saya beritahu ayah In Shaa Allah tuntutan vistula ayah akan dapat duitnya sblum raya...terdengar esakan kecil di hujung talian...ayah agak sensitif dua tiga minggu kblakangan ini....dan saya segera call mak maklumkan...mak syukur sgt...mak demam...mak beritahu ayah pun demam tapi dah baik...ayah pergi dialisis....

5.oo petang....
Iman bangun tidur...saya sedang sebok di dapur menyediakan bahan utk memasak berbuka..cadangan menu hari ini...Ayam Goreng KFC...Iman yg biasanya tak mengamuk bangun tidur...mula menangis tanpa sebab...menghentak2 muka ke lantai...diberikan susu tak mahu...diberikan roti dibalingnya...diletak di kereta...sengaja dia jatuhkan badan...Subhanallah apa kena anak ini...tak pernah dia mengamuk tanpa sebab begini....

5.15 petang...
Sedang bersiap utk ambik anak2 pulang dari SK KAFA...adik yg duduk di Bangi call...pelik juga...jarang adik ni telefon siang hari...sbb dia jarang call time kerja...Bila diangkat...dalam suara yg tertahan..dia maklumkan...ayah tenat...skrg sedang dimasukkan tiub...

Tergamam saya seketika...jantung berdegup kencang dgn berita yg diterima...terus menghubungi adik yg memang menjaga ayah selama ini...menghantar ayah saban minggu utk dialisis...dan dialah yg paling rapat dgn ayah...dan dialah yg paling arif dgn kesihatan ayah....

Terdengar esak tangis di hujung talian...

" AYAH DAH TAK DE.....JANTUNG AYAH STOP TIBA-TIBA...BALIKLAH..SEKARANG KAT HOSPITAL MUADZAM."

Allahu Akbar...bagai bom jangka yg meletop....dalam esak tangis Iman yg menggila...saya terduduk..badan menggigil...bagai tidak percaya dgn apa yg di dengar...jauh di dasar hati...mahukan ianya biarlah hanya mimpi...bukan realiti...tiada air mata yg keluar...saya kaku seketika....

Call mak...terdengar esakan halus di hujung talian...mak dalam perjalanan ke Hospital Muadzam....Tabahlah duhai bondaku....

Dalam kekuatan yg seakan hilang...saya gagahkan diri juga umtuk memandu mengambil anak2 pulang...saya hanya diam sepanjang perjalanan...seboleh mungkin mengawal emosi...sementara Iman masih dalam esakan...tahulah saya anak itu telah dapat merasanya terlebih dahulu....sampai di rumah saya memberitahu anak2 atuk mereka telah tiada...dan kita harus bergerak secepat mungkin sebelum hari gelap...kerna saya sendiri tidak pasti mampukah saya memandu pada waktu gelap....namun demi ayah...saya gagahkan jua....tambah sayu bila Anis dan Mira menangis berpelukan sambil bertanya...kenapa Atuk dah tak de...Allahu akbar....

Sunday, March 24, 2013

Iman kuat kan sayang....!!!





Iman menghentak-hentak kepalanya ke lantai...
Raungannya bergema memenuhi ruang rumah.....
Segera ku angkat...ku peluk erat tubuhnya.....
Iman masih meronta-ronta sambil menunjuk pintu yg sedikit terbuka.....

" abi kerja sayang...abi tak boleh bawa Iman...." pujukku...

Namun apalah yg mampu diertikan oleh anak itu...
Otaknya tak mampu mencerna apa yg kukatakan...
Yg dia tahu...itu ayahnya...
Yang berdiri di pintu itu ayahnya.....
Yang teragak2 mahu mendukungnya...ayah yg dibinkan pada namanya...

Raungannya masih bergema....
Kupeluk erat anak itu...segera kubawa ke bilik...
Dan tika itu juga terdengar bunyi enjin kereta berlalu pergi...
Ku tak mampu menebak apa yg bermain di fikiran lelaki itu...
Tidak tersentuhkah dia dengan raungan yg memecah kesunyian malam itu...

Kupujuk anak itu perlahan...
" Iman kuat kan sayangg...Iman janji ngan umi...Iman terapi rajin2...nanti kalau Iman dah boleh jalan...mungkin abi akan bawa Iman sekali..."

Namun Iman masih menangis...anak itu menggelengkan kepalanya...
Tangan masih menunjuk pintu...

Tak semena-mena...perkataan "abbb...baahh" keluar dari mulutnya...
diiringi tangisan yang sayu...

Sungguh hatiku pecah...aku turut bersama-sama menangis...

" maafkan umi sayang...maafkan umi....."


video



Sunday, February 24, 2013

MINGGU YG MENCEMASKAN.....

Salam semua...
Terima kasih kerna masih lagi sudi berkunjung ke sini....azam untuk kembali menulis nampaknya terbiar sepi...dek kesibukan yg menghambat diri...keletihan dan kelelahan membuatkan umi memilih utk tidur....tak larat dah nak menaip...walaupun ada byk kisah yg ingin dikongsi...

Minggu ini minggu yg sgt gawat buat umi...bermula dgn umi kemalangan di rumah nenek pada cuti Tahun Baru Cina...jatuh terpelecok di bendul pintu dapur pada pukul 530 pagi...Hasilnya kaki umi bengkak...mulanya sakit tidak tersa sangat...apatah lagi tiket ke Seremban telah pun dibeli...beg telah siap dipacking...anak2 Kak Long dan Mira dah tak sabar nak ke Bandar Baru Bangi...rumah Cik Yan mereka...umi terpaksa meneruskan hasrat...mana mungkin dibatalkan di saat akhir...

Di dalam bas...kaki umi ok saje...langsung tidak sakit mahupun berdenyut...namun apabila sampai ke stesen Komuter Seremban...sewaktu melangkah turun dari bas...barulah umi perasan kaki umi dah bengkak...masyaAllah sakitmya hanya tuhan yg tahu...ibarat tapak kaki dicucuk kayu...sakit benar bila nak melangkah...mira mengomel...lambat benar umi ni nak berjalan....macam kura2 katanya...umi gagahkan jua menaiki komuter ke Bangi...mujurlah kawan baik umi dah sedia menunggu...terpaksalah umi menebalkan muka memintanya membawa umi ke klinik kerna sakit yg tak tertahan rasanya...

Alhamdulillah terubat juga rasa hati dapat bertemu sahabat2 yg banyak membantu umi sewaktu umi dilanda dugaan besar dahulu...sempatlah juga umi ke sekolah lama umi berkhidmat berjumpa sahabat2 lama walaupun dgn keadaan kaki berbalut...bimbang masuk angin dan semakin bengkak...


anak2 di Taman Tasik Cyberjaya...terpaksa ke sni memujuk mira yg mengamuk...


bersama sahabat baik umi yg terlalu byk membantu...thanks sahabat...
Hanya Allah yg dapat membalas segala jasamu...


pengalaman pertama Mira menaiki komuter...

Hasrat di hati mahu juga bertemu kawan2 SuperMum...namun dek kesuntukan masa niat itu cuma terpendam di sudut hati sahaja...tambahan pula Iman tiada bersama...tak seronok pula....Kami cuma sehari saja di sana...tak boleh lama-lama...kesiankan Iman yg ditinggalkan bersama nenek di kampung...tambahan lagi dgn keadaan kaki umi yg susah untuk berjalan...

Masa di Bandar Baru Bangi...keluarga adik umi sedang demam...termasuklah adik umi yg bongsu, Ucu Ana juga demam...terdetik juga di hati jgnlah berjangkit pada anak2 umi....Umi berhajat mahu pulang ke Kuantan pada hari sabtu...namun dgn keadaan kaki umi yg masih bengkak...umi tunda hasrat itu ke hari Ahad...umi berurut dulu di Keratong supaya kurang bengkak.....

Hari Ahad, pukul 800 pagi...umi dan anak2 bertolak pulang ke Kuantan...walaupun kaki masih sakit terutama ketika menekan pedal minyak...umi gagahkan jua...esok anak2 nak sekolah...setibanya di Kuantan...Mira mula menunjukkan tanda2 mahu demam...huhu...apa yg umi bimbangkan nampaknya bakal terjadi....

Hari Isnin...demam Mira makin tinggi...umi terpaksa mengambil MC...umi membawa Mira ke klinik...juga berhajat mahu mengambil tambahan ubat kaki umi yg masih sakit...Doktor memberi umi MC dua hari...katanya umi kena berehat...bimbang kaki umi diserang radang urat...jangan byk bergerak dan balut kaki agar tidak masuk angin...

Malam selasa...jam 2 pagi...Iman merengek-rengek sewaktu tidur...umi rasa badannya...subhanallah...badan Iman menggigil...umi ambik termometer...suhu Iman 39.5'c...Ya Allah tingginya...kelam kabut umi membuka baju Iman...Umi mandikan Iman pada pukul 230 pagi...umi takut sangat...umi bimbang sawannya menyerang...pengalaman lalu tatkala Iman diserang sawan teruk menari2 di ruang mata umi...Ya Allah jauhkanlah....umi beri Iman makan ubat demam...Namun selang sejam badan Iman masih lagi panas...Umi tidak berani melelapkan mata...sudahnya umi berjaga...walaupun umi mengantuk sangat...sebab sblum tidur umi makan ubat tahan sakit...Umi bergegas ke bilik Mira...alhamdulillah suhu badannya telah turun...anak ini memang kuat....syukur mira dah sembuh...



Iman yg demam teruk....

erk...dah tak larat nak menaip...kita sambung lagi ek....

Wednesday, January 30, 2013

Munajat....








Tuhan... kubisikkan kerinduan
keinsafan... pengharapan...
Tuhan...kusembahkan pengorbanan
Membuktikan kecintaan


Bisikkanku untukMu
Munajatku mohon restu
Semoga cintaku bukan palsu
Pada desiran penuh syahdu
Gelombang lautan rinduku



Munajatku dalam syahdu
Merindui maghfirahMu
MardhiaMu dalam restu
Harapan tulusnya hatiku



Kurindukan pimpunanMu
KeagunganMu dalam doaku
Kebesaran pada kudratMu
Ia membina rohaniku



Tuhan... kubisikkan kerinduan
Keinsafan... Pengharapan...
Tuhan...kusembahkan pengorbanan
Membuktikan kecintaan



Ujian kepahitan di dalam kehidupan
Padanya ada kemanisan
Ketenangan dan kebahagian
Bayangan syurga idaman



Munajatku dalam syahdu
Merindui maghfirahMu
MardhiaMu dalam restu
Harapan tulusnya hatiku



Kurindukan pimpunanMu
KeagunganMu dalam doaku
Kebesaran pada kudratMu
Ia membina rohaniku



Tuhan... kubisikkan kerinduan
keinsafan... pengharapan...
Tuhan...kusembahkan pengorbanan
Membuktikan kecintaan



Thursday, January 24, 2013

KUATKAN SEMANGAT...KUATKAN SEMANGAT....


Saat hatiku berduka....
terngiang...ngiang suara seorang mak cik dari Johor dalam rancangan skuad Imam Muda....
seolah-olah turut meniupkan semangat buat saya...
semangat utk saya terus kuat dan bersemangat melalui hari2 saya....bersama anak2....

ayat yg tak mungkin saya lupakan...

" saya bekerja dengan linangan air mata..." kerna saya juga begitu...bukan sedikit air mata yg tumpah utk saya bangkit berdiri seperti hari ini.....

Ada kalanya saya juga rebah dek badai emosi...namun apalah pilihan yg ada...selalin terus kuatkan semangat menepuh hari2 yg mendatang.....

Saya perlu meneruskan kehidupan...saya tidak mahu menoleh lagi pada kenangan yg telah lama saya kuburkan....

Semoga kekuatan itu terus bersama-sama saya...ameennn.....



mereka yg paling saya sayangi...
yang tak jemu meniupkan semanagt dan terus menyokong saya tanpa syarat....
tanpa mereka...tak mungkin saya mampu berdiri lagi.....


Saturday, January 12, 2013

CABARAN 2013.....

 12 Jan 2013

Dua jam duk make over lagi...punyalah susah nak cari mood menulis...mujurlah esok cuti....blhla tdo lewat sikit....pejam celik dah 12 hari di tahun baru....saya masih mencari momentum utk kembali ke landasan....

Tahun 2013 ni banyak cabaran yang menanti buat saya...

Cabaran utama bila Mira melangkah ke tahun 1....
Tiap pagi bila celik mata...perkataan pertama yg keluar dari mulutnya..."mengantuk..."
huhu...walhal pukul 10 malam saya dah mengerahnya tido...dan hanya akan dikejut pada pukul 615 pagi...sebab pukul 650 pagi saya dah harus bergerak menghantar Iman ke rumah pengasuh...kalau tidak saya akan tersangkut dalam kesesakan lalu lintas di traffic light Jaya Gading..


hari kedua nak ke sekolah agama ok...hari ketiga huru-hara...

Di dalam kereta saya bekalkan sarapan...air kotak dan roti...memandangkan sekolah saya yg jauh 40 minit perjalanan...sempatlah mereka bersarapan....saya bimbang Mira kelaparan waktu belajar...memandangkan rehat agak lewat, pukul 1020 pagi.....

Alhamdulillah...di sekolah pagi...Mira dapat mengikuti waktu persekolahan dgn baik...dan sedikit lega kerana saya dapat memantaunya sepanjang masa sebab satu sekolah...cuma waktu rehat dia masih memerlukan saya utk membeli makanan....belum mahir dgn wang baki...

Namun cabaran sebenar saya bermula pada waktu tengahari...jarak yang jauh kadangkala menyebabkan Mira tertidur di dalam kereta...keletihan barangkali...dan apabila sampai di rumah...mereka perlu bergegas utk ke sekolah agama pula....

Bagi Mira yg sukar bangun tidur dan masih mengantuk...memang susah utk saya kejutkan dan menyiapkannya ke sekolah agama...apabila tidurnya terganggu...amukannnya pun mulalah menjelma...mengamuk sakan tak mahu ke sekolah agama...mahu terus menyambung tidur....



letih sungguh...stoking pun tak mau cabut.....

Waktu inilah kesabaran memang benar2 diperlukan...ditambah dgn badan yg letih sepagian di sekolah...Mira harus dipujuk...namun pujukan kadang2 tidak berkesan...utk membiarkannya elok sendiri memakan masa...sedangkan masa utk bersiap sgtlah terhad...Kak Long sering merungut sebab terpaksa lewat ke sekolah....

Minggu lepas...saya berjaya memujuknya untuk ke sekolah...berjuraian air matanya sewaktu turun dari kereta....Minggu ini...saya gagal memujuknya...amukannya yg mengantuk membuatkan saya jadi kasihan...sudahnya saya biarkan sahaja dia tidur...

Alahai anak......berbeza sungguh dgn kak long masa darjah 1, mudah saja menguruskannya...tapi Mira ni lain pesen sikit...sering saya mengingatkan kak long...tolong bg kerjasama pada saya...sebab biasanya kalau Mira mengamuk, Kak Long yg akan menjadi mangsa...ada saje yg nak digaduhkannya...

Saya pernah membawa Mira berubat dek amukannya yg menggila terutama bangun pagi...kata kakak yg mengubatnya..." dia tak apa-apa...memang perangainya...In Shaa allah...dia akan berubah...."

Huhu buntu...semoga kesabaran terus menjadi milik saya....ameennn......

Sunday, December 23, 2012

The Little Improve.......


Salam semua...
Terima kasih kerna setia berkunjung ke sini...
terima kasih kerana terus menyokong diri ini....


Alhamdulillah.....
Melihat dia hari ini...
Melihat keaktifannya saban hari...
Kadangkala saya lupa...
Dia ISTIMEWA...
Kadang2 saya lupa dia Orang Kelainan Upaya....


Kerna...
Hari demi hari...
Dia menunjukkan kemajuan...
Walaupun sedikit...walaupun kecil...
Namun sudah cukup utk membuat
Jiwa saya menjadi besar...
Sudah cukup untuk membuat saya terus bersemangat...
Berjuang tanpa mengalah...
berusaha dan terus berusaha.....



Kerna saya yakin...
sayalah guru terbaik buat dia...
sayalah terapis terbaik buat dia...
sayalah orang yg paling memahaminya...


dan sayalah ibu yang sangat menyayanginya....

sampai bila-bila.....

Kasih sayang saya padanya tanpa syarat.....



Saturday, December 22, 2012

RUMAH BARU...???


Hampir 3 jam...
Merenovate....mengubahsuai...
Try and error.....
Template itu ini tak berkenan...

Tukar sana...tukar sini...

Akhirnya...

Tadaaa...My New Look....

Cari mood utk terus menulis sebenarnya.......

Tahun baru...azam baru.....

Chaiyokkk...chaiyokkk.....


Monday, December 10, 2012

Friday, November 23, 2012

PEDOMAN





Roda waktu tak pernah menunggu
Pergi terus berlalu
Segala dosa segala belenggu
Sesal menikam jiwa kuhiba, terasa
KebesaranMu… Lantas kutadah, berdoa

Tuhan berikan pedoman
Tunjukkan aku arah jalan yang kau redhai
Tuhan berikan pedoman
Dan bila kumenjauh,
Kembali ke pangkal jalan

Cahaya rahmatMu menyinar bahagia
Syukur hatiku rasa
Bergetar tubuh kusebut namaMu
Yang Maha Esa, Maha Pengasih Penyayang
KurniaanMu lantas kusujud, bersyukur

Tuhan berikan pedoman
Tunjukkan aku arah, jalan yang kau redhai
Tuhan berikan pedoman
Dan bila kumenjauh,
Kembali ke pangkal jalan

Biar pedoman ini
Berkekalan dihati, selamanya
Pengubat jiwa, penyinar bahagia
Inilah kasih yang kita damba

Tuhan berikan pedoman
Tunjukkan aku arah
Jalan yang kau redhai
Tuhan berikan pedoman
Dan bila kumenjauh,
Kembali ke pangkal jalan